Nya
förslag om beskattning av bilar berör och upprör. Det
som upprör är att den sittande regeringen ”ÄR” totalt
inkompetent när man hänvisar till koldioxidutsläpp.
Du måste
också
betala
för onödiga och marknadsmanipulerande subventioner av sådant som
inte är lönsamt=elbil,
men av klimatalarmismen anses klimatsmart. Dessa subventioner
övervakas av byråkrater som ser till att ingen fuskar med
subventionerna. Högre
skatter
läggs på, för att subventionera den
dyra elbilen med skattepengar.
Det
dessa klimatalarmistiska politiker blundar för är att:
elbilar är inte fossilfria utan har upp till dubbelt så höga CO2 utsläpp som en modern diesel vid motsvarande effektuttag.
Dessutom är elbilen FEM gånger smutsigare än bensinbilen!
elbilar är inte fossilfria utan har upp till dubbelt så höga CO2 utsläpp som en modern diesel vid motsvarande effektuttag.
Dessutom är elbilen FEM gånger smutsigare än bensinbilen!
Efter
att ha följt flera
debatter
i SVT finns det klara brister på kunskaper hos politiker! Ingen
tycks kunna skilja på "energi" eller "effekt"!
Hela regeringen ”borde” sätta sig på skolbänken för att inhämta elementära kunskaper om koldioxid.
De skulle då inse att: Sverige kan minska världens koldioxidutsläpp en tusendel. Sverige kan inte rädda världen från mer utsläpp än landet själv producerar. Ta bort alla svenska koldioxidutsläpp och det globala minskar med två tusendelar.
VARFÖR kan inte svenska politiker vara ärliga och säga att vi skatter bilisterna, för att det ger stora pengar och istället spela upp den totalt falska charden med att säga att koldioxidutsläppen orsaker problem med klimatet. Vilket otroligt ….snack!
Hela regeringen ”borde” sätta sig på skolbänken för att inhämta elementära kunskaper om koldioxid.
De skulle då inse att: Sverige kan minska världens koldioxidutsläpp en tusendel. Sverige kan inte rädda världen från mer utsläpp än landet själv producerar. Ta bort alla svenska koldioxidutsläpp och det globala minskar med två tusendelar.
VARFÖR kan inte svenska politiker vara ärliga och säga att vi skatter bilisterna, för att det ger stora pengar och istället spela upp den totalt falska charden med att säga att koldioxidutsläppen orsaker problem med klimatet. Vilket otroligt ….snack!
Nu
vill Magdalena ”håva” in ännu mer pengar till den redan överfulla
”pengakistan” hon sitter på. Man kan undra varför?
Inser hon inte att bilen är mycket viktig för alla som bor på landsbygden utan allmänna kommunikationer!
Inser hon inte att bilen är mycket viktig för alla som bor på landsbygden utan allmänna kommunikationer!
För
att ”klämma” åt bilisterna ännu mer vill regeringen
sänka gränsvärdet för att betala koldioxidskatt från 111 gram
till 95 gram per kilometer. Avgiften är 22 kronor per gram
koldioxid. Det betyder att alla bilar som släpper ut mer än 95 gram
får en skattehöjning och för de som släpper ut mer än 111 gram –
i praktiken de allra flesta bilar – får en skattehöjning på 352
kronor.
Ny
bensinbil
Regeringen
vill höja koldioxidavgiften från 22 till 77 kronor för bilar som
släpper ut 95–140 gram per kilometer. För bilar som släpper ut
mer än 140 gram blir avgiften 100 kronor per gram utöver de 140.
Den här avgiftshöjningen ska gälla i tre år efter nybilsköpet.
Efter det sänks skatten till de vanliga 22 kronorna per gram. För
en bensinbil som släpper ut 125 gram betyder det en avgift på 2.310
kronor, plus den fasta avgiften på 360 kronor. Räknat över de tre
åren blir avgiften 6 930 kronor.
För en bil som släpper ut
200 gram blir avgiften över tre år 28.395 kronor. Det kommer
alltså ”kosta” rejält mer att köpa en ny bil!
För
ägare av en normalstor husbil kommer förslaget att leda till
betydligt högre kostnader. Tidningen Husbil & Husvagn använder
sin redaktionsbil, med ett utsläpp på 219 gram koldioxid per
kilometer, för att illustrera hur den årliga skatten kommer att öka
från 6 734 till 14 795 kronor om förslaget blir verklighet.
Ny
dieselbil
Regeringen
använder samma formel som ovan för att bestämma koldioxidavgiften
för dieselbilar. Nya dieselbilar har dessutom ett bränsletillägg
och ett miljötillägg. Miljötillägget är 250 kronor för nya
dieselbilar. Bränsletillägget är faktorn 12,88 multiplicerat med
bilens koldioxidvärde enligt bilregistret. För en dieselbil som
släpper ut 125 gram blir koldioxidavgiften samma som för
bensinbilen ovan. Men bränsletillägget blir då 1 610 kronor
per år. Efter de tre första åren sjunker avgiften till samma nivå
som i dag medan bränsletillägget per år består bilens hela
livstid.
Miljöbil
Regeringen
vill ge bonus – eller malus som de kallar det – till bilar som
släpper ut mindre än 60 gram koldioxid per kilometer. Bonusen
börjar på 45 000 kronor för bilar med noll utsläpp och går
sedan linjärt ner till 7 500 kronor som lägsta bonus för
gasbilar och för bilar som har släpper ut 60 gram. Bilar som
släpper ut 60-95 gram får varken bonus eller beläggs med avgift.
Tänk
på det här
Regeringen
har lite snällare beräkningar av CO2-avgifter för etanolbilar. Man tvingade alla cirka 2000 bensinmackar att installera E85 pumpar á 500.000/st som idag nästan inte används. Etanolbilen är idag en raritet! Återigen visar detta resultatet av den politiska hysterin! Vem betalar kalaset för dessa pumpar?
Man häpnar som sagt över den totala inkompetensen hos den sittande regeringen.Det finns ingen annan förklaring än att den drabbats av total ”grön hybris”
Man blundar totalt för problemen med miljöbilar=elbilar!
Fakta
om elbilar
Det finns sekundära miljöeffekter för elbilen. Den är tre gånger giftigare för människan än en bil med förbränningsmotor. Produktionen av litiumbatterier är smutsig där tungmetaller används. Mycket av kobolt, nickel och grafit som används vid batteriproduktionen kommer från smutsiga gruvor i Kongo och Kina.
Det finns sekundära miljöeffekter för elbilen. Den är tre gånger giftigare för människan än en bil med förbränningsmotor. Produktionen av litiumbatterier är smutsig där tungmetaller används. Mycket av kobolt, nickel och grafit som används vid batteriproduktionen kommer från smutsiga gruvor i Kongo och Kina.
I
en studie försöker
också blicka tio år in i framtiden. Bil med förbränningsmotor
kommer fortfarande ha en ekonomisk fördel jämfört med elbilen. $5
800 till $11 100 kommer fördelen att vara över livslängden om tio
år. Jämfört med idag kommer skillnaderna att krympa. Skillnaderna
i växthusgasutsläpp blir större d v s mindre för elbilen. De
sekundära miljöutsläppen blir sämre för elbilen.
Skillnaden blir att elbilen blir fem gånger giftigare för människan jämfört med bil med förbränningsmotor. Elbilen är inte ren utan smutsig!
Skillnaden blir att elbilen blir fem gånger giftigare för människan jämfört med bil med förbränningsmotor. Elbilen är inte ren utan smutsig!
Frågan
är om inte annan renare teknik blir vinnare i stället för smutsig
elbil med litiumbatteri? Kanske bränslecellen?
Alla
som köper en bil av kvalitetsmärk idag, räknar med att behålla
den i 20 år. Många på landsbygden har inte råd att köpa en dyr
nyare bil utan köper äldre bilar. Det ser du också på bilparken i
glesbygd, där bilarna är äldre. Så det finns folk som köper tio
år gamla bilar.
Andrahandsvärdet
på en elbil måste vara uruselt minst sagt.
Vem köper en sliten elbil efter ca 10 år med stora rep framför och ett snart utslitet batteri. Fullständigt sanslöst!
Länkar till ett test i teknikens värld nyligen: ”ny elbil smutsigare än gammal bensinbil”:
Vem köper en sliten elbil efter ca 10 år med stora rep framför och ett snart utslitet batteri. Fullständigt sanslöst!
Länkar till ett test i teknikens värld nyligen: ”ny elbil smutsigare än gammal bensinbil”:
Foliehatten
ställer härmed tre frågor direkt till den rödgröna
regeringen:
Skall vi leva och acceptera dålig och opålitlig teknik på grund av politisk hysteri och varför är all konventionell teknik straffbeskattad?
Skall vi leva och acceptera dålig och opålitlig teknik på grund av politisk hysteri och varför är all konventionell teknik straffbeskattad?
Bensinbilen är dessutom 5
gånger renare än en elbil. Varför straffbeskattar ni nya
bensinbilar med 28.395 under 3 år?
Vilka fler skatter måste ni införa för att kompensera skattebortfallet från bensinbilar?
Vilka fler skatter måste ni införa för att kompensera skattebortfallet från bensinbilar?
PS
Listpriset för ett S85 batteri i USA är $12000 = ca SKR 120.000!
Listpriset för ett S85 batteri i USA är $12000 = ca SKR 120.000!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar