Vänstern
vill inte tala
om "rasism mot svenskar" och det
kan
finnas en känsla av att gå i fällan att förstärka ett ord vars
innebörd/handling
man inte kontrollerar. Svaret är att "rasism är fördom plus
makt enligt forskningen, visste du inte det lantis?" Själv
föredrar Foliehatten
att tala om "etniskt hat mot svenskar."
Inte ens
"hat mot etniska svenskar", eftersom detta också har ett
inbyggt genmäle att problematisera vem man
menar är etnisk svensk. Talar man om etniskt hat mot svenskar så
har man lagt definitionsansvaret på den som hatar. Hatet mot blont
hår eller blå ögon ligger i betraktarens svenskhatande ögon.
Foliehatten
är inte ute efter en så effektiv polemik som möjligt med få greppytor
för motståndaren.
Men samtidigt har man
inga bekymmer att tala om rasism hos andra grupper och resonera kring
begreppet på flera nivåer:
En meningsfull innebörd av ordet
är en preliminär fördom och typbaserad kategorisering av vem som
tillhör den etniska gruppen. Detta är inte kontroversiellt eller
specifikt för någon grupp: En kines ser skillnad på människor,
liksom en afrikan och de
drar
slutsatser om vem som är mer främmande än någon annan. Poängen
är att när
dessa fysiska markörer saknas, så
uppfinns de för att fylla det mänskliga behovet att skilja vän
från fiende bland personer
man inte känner personligen. Det kan handla om kläder, tatueringar
eller annan kroppsstympning att lägga till kulturella eller
religiösa indikatorer. Oförsonligheten är inte mindre för att de
yttre attributen inte skiljer sig åt, se religionskrig i Europa
eller Mellanöstern.
Rasism som en saklig realitet utan
alltför mycket känslobagage är ett fenomen som måste kunna
beskrivas. Människor är rasister eftersom de söker bekväma
tumregler att navigera världen med. Det har inget specifikt med
svenskar eller vita att göra, att se skillnad på människor eller
ha en sinnebild för hur den typiske kinesen, afrikanen eller svensken ser ut.
Rasism begreppet som
kräver makt förutom fördom, är en performativ självmotsägelse i
akademiska eller mediala sammanhang. Den normkritiken måste utifrån
sina egna akademiska premisser riktas mot sig själv och frågan
ställas vem som uppenbarligen äger makten och vem som är maktlös.
Vem är utsatt för Lyotards differend och berövas ord och arena av
"forskningens" auktoritet och medias selektiva repression?
Rasistanklagelsen som etnisk maktutövning och markör
för avsikten hos den som uttalar ordet. Alltså ordets betydelse
bortom denotationsnivån. "Rasist", "svartskalle"
eller "nigger", avser på ett plan vissa egenskaper hos den
utpekade och kategoriserar in i grupper, men om analysen stannar där
missar man det mesta med kommunikationen
av hat och maktförhållandena som de ser ut och förändras över
tid.
Vad betyder ordet rasist, egentligen och beroende av
vem som använder det mot vem och
i vilken kontext? Ord ska bemästras i ett eget syfte, deras laddning
antingen spridas ut eller fokuseras beroende på den egna
intentionen.
Den som inte pratar om dessa frågor, saknar
verktygen att förstå både nutid och framtid. Deras analys kommer
alltid vara otillräcklig och inaktiv.
Egentligen handlar det om att föregripa ett
offentligt samtal med halvannan mandatperiod kvar, mer än reflektera det
som faktiskt sägs och skrivs i realtid. Så även med seriösa
diskussioner om svensk identitetspolitik i konflikt med annan
identitetspolitik och dess koppling till demografi.
Det
ligger inte för oss svenskar att stå upp för vårt eget. Gör vi
det så sker det i smyg som att svenskar frekventerar svenskägda
restauranger och går på julgransplundring med långdans på
församlingshemmet. Vi har varit ett homogent land så pass länge
och varit majoritetsbefolkning så pass länge att det satt sig i
generna. Vi är individer och klarar inte att arbeta tillsammans i
grupp för att möta angripare. Lägg till en rejäl dos pacifism -
det är bara att läsa svenska barnböcker så förstår man varför
ett svenskt barn inte slår tillbaka. Det är en utveckling som
kommit under senare tid. Under Foliehattens
uppväxt var det rätt att slå tillbaks om man blev angripen och "ta
för sig" som det hette. En fläskläpp efter ett slagsmål var
inte något man höjde på ögonbrynet
för. Men så är det inte nu. Nu har vi blivit mer pacifistiska. Är
det feminiseringen?
Vi svenskar har kort sagt blivit som
en fårskock som förs till slakt och vi förstår just ingenting av
vad som händer. Det är bara att glömma att vi ska stå upp för
oss själva som grupp. Vår media och politiker står inte heller på
vår sida. Framförallt förstår varken vi eller media den så
kallade kampen för tillvaron som vi har glömt vad det är så inne
i välfärdsdimmorna som vi är i
och det gäller framför allt många pensionärer.
Invandrargrupperna däremot förstår bättre att det handlar om en
kamp om materiella resurser. Resurser som är begränsade. De känner
knappheten från sina hemländer alltför väl och
så agerar man i grupp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar