Övernattande
lastbilschaufförer uträttar sina behov i buskarna i Västra
industriområdet i Trelleborg. Nu har kommunen fått nog av utomhus
bajsandet och satsar 2,1 miljoner kronor på parkeringsförsvårande
åtgärder
Det kostar 2 Euro för en chaufför att duscha och använda en toalett i Trelleborgs hamn, men ändå väljer chaufförer att skita i Västra industriområdet. Är Trelleborgs parkeringsförsvårande åtgärder lösningen på problemet? Varför låter inte kommunen toaletterna vara gratis och det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt, än att ta hand om all skit.
Foliehatten tycker att chaufförerna borde uppskatta att få duscha och skita för ett par tior, det är inte direkt något överpris. Kan det vara så att informationen om detta inte är tillräckligt tydlig. Förmodligen handlar det om uteslutande utländska förare som jobbar för småsmulor, långt långt ifrån svenska avtal. För dom är 2 Euro mycket pengar.
Det vore billigare att bjuda på toaletten eller sätta ut några bajamajor för en bråkdel av pengarna, än att satsa 2,1 miljoner på att göra det svårare att bajsa på nåt annat ställe. Chaffisarna lär hitta någonstans att bajsa. Så problemet kommer att bestå och har kostat 2 miljoner till ingen nytta.
Detta gäller inte bara Trelleborg utan i princip hela Sverige där det finns trafik med utländska chaufförer, samt tiggare. Det är uteslutande lastbilar/chaffisar från länder i östra Europa. Man kan tycka att lite skit skall väl naturen klara av, men problemet är volymen. De övernattar i sina lastbilar, lagar mat med medhavda utekök och super. De lämnar efter sig flaskor, tomma eller med piss i, påsar med sopor och bajs i buskarna.
Alla
som varit ute på våra vägar kan se den massiva lastbilstrafik vi har med
utlandsregistrerade långtradare. Visst kan man sätta ut bajamajor.
Men vi ser att även på fina organiserade rastplatser tar det inte
lång tid förrän toaletterna är obrukbara. Många människor
saknar toalettkultur. Toaletter skall rengöras, papperskorgar
tömmas och det kostar pengar och ingen vill betala. Många rastplatser har lagts ner av Trafikverket och när Foliehatten satt i ett kommunalt organ, ville Trafikverket skjuta över kostnaden på kommunen. Givetvis sa kommunen nej och orsaken var pengar. Det var frågan om 1 miljon om året för att hålla rastplatsen i ordning.
Sverige har skaffat sig ett problem – ett skitproblem och ingen vill betala!
Herrn har i sanning humor...
SvaraRaderasverige ett problem.