Vänstern är helt övertygade om att att medelklassens föräldrar klarar av att kompensera för den sämre och mindre undervisning som medelklassbarnen ges, varför det inte uppstår någon brist i samhället på välutbildade personer? Föräldrarna i medelklassen klarar av att kompensera för att lärarna tvingas ignorera "penngrepp, koncentration och läsande" hos medelklassbarnen.
Forskare
har genomfört flera studier på
experimentet. Det gick åt skogen.
Den mångkulturella
Vivallaskolan(Örebro)
där över 100 språk talades stängdes och eleverna bussades till
välfungerande svenska skolor istället.
SVTNyheter: ”Enligt studien går det än så länge inte att se att
omorganiseringen av skolan haft någon positiv effekt på
måluppfyllelsen. Istället uppvisades sämre skolresultat. I
genomsnitt nådde 42 procent av Vivallaeleverna målet om
grundläggande behörighet till gymnasiet efter årskurs nio när de
börjat på anvisningsskolorna. För tidigare avgångsklasser på
Vivallaskolan var medeltalet 50 procent mellan år 2001 och 2018.
Politikerna
har tagit på sig ansvaret och
de anser att
det
är det vita Sveriges fel,
att de mångkulturella barnen inte
lyckades i experimentet.
Citat
ur
rapporten: ”Elever och personal beskriver hur positioneringar och
grupperingar uppstår utifrån olika maktordningar och
grupptillhörigheter, vilket
stundtals upplevs leda till att det
skapas olika världar i en och samma
skola.Därtill
behöver personal ha förutsättningar och kompetens att kunna
identifiera, upptäcka och hantera olika uttryck för kränkningar
och missgynnande, i synnerhet kopplat till elevers etnicitet,
hudfärg, nationalitet, religiösa tillhörighet etcetera. Det
handlar både om subtila uttryck som negativa förväntningar,
utestängning och misstänkliggöranden som mer explicita former av
verbala kränkningar, hot och våld inom och mellan olika
elevgrupper.”
KD
kommunalrådet
Marlene Jörhag: ”Framför allt så borde vi stärkt upp mycket mer
när man tog emot de här eleverna.”
Mer resurser, mer pengar
att vattna de små plantorna så ska den mångkulturella lyckan snart
vara här med förbättrade skolresultat och rent fantastiska
PISA-mätningar.
Expressens Sanna Rayman fick fram något intressant i en ledare för några år sedan när hon kritiserade allas vår Fridolin: ”Men lika självklart är att dessa barn kommer att ta resurser i anspråk och att deras svårigheter kommer att vara större än de relativt sett privilegierade medelklassbarnens, varför de senares problem med penngrepp, koncentration och läsande snart kommer att halka ner från plats 7 till plats 27 på lärarens priolista. "
Detta
är en av mångkulturens problem. Man tar resurser från dem med
stora hjälpbehov för att ge till migranter. Vilket är precis vad
integration innebär i praktiken. Först fördelar man om (relativt)
mindre resurser från svenska barn (där de gör skillnad) till
slukhålet (där inverkan blir mindre). Sedan konstaterar man att det
inte finns skillnader i utfall.
Men om skillnaden i utfall
vid laissez-faire inte är så stor, är skillnaden i vilka insatser
som krävs för att ändra utfallet högst betydande. Det är i alla
fall min amatörpedagogiska tolkning.
Janne Josefsson sa
nyligen i en debatt att man har i över 30 år gjort fel vilket gör
att man idag inte vet vad som är rätt. Så är det inte. Man har
hela tiden vetat vet vad som är rätt, det gör man idag också,
troligtvis än mer, men man får inte göra det. Alltså: ju mer man
vet vad som är rätt, ju mer ökar motståndet mot det.
Förklaringen
kan också vara olika betygspreferenser. Rena glädjebetyg i den nu
stängda skolan kan faktiskt inneburit att kunskapsnivån ökat men
att betygen sjunkit. Precis tvärt emot dagens mediala "sanning"
att betygsinflation endast sker i privata skolor.
SVT
Nyheter: Gymnasiechefen:
”Vi måste göra om och göra bättre”
Gymnasiechefen
Åsa Ridne känner igen bilden: ”Alla
som har gått en vårdutbildning på gymnasienivå är inte
anställningsbara. Det
är svårt att säga en procent eller så, men det spelar ingen roll:
Har man papper på att man har läst en viss utbildning så ska man
kunna jobba med alla arbetsuppgifter inom yrket.”
“Alla
är inte anställningsbara” – larm från personal och chefer inom
äldreomsorgen.”
Äldreomsorgen
skriker efter personal, men trots det kan inte alla som har gått en
vårdutbildning anställas. Orsaken:
De kan inte prata och skriva tillräckligt bra svenska.
Foliehatten hoppas alla förstår att det handlar om personer som fått godkända betyg från gymnasiet men trots detta inte klarar av i princip någonting. Det ger ju en fingervisning om hur låga krav som ställs och hur det då ser ut för de som inte ens får godkända betyg vågar man inte ens tänka på.
Den
ljusnande framtid är vår... Härvid stundar tider efter utbildning
där chauffören inte kan köra, svetsaren inte kan svetsa (Löfven
slutförde inte ens sin utbildning), "Svensklären" inte
kan svenska
och sjuksköterskan inte har en susning om sjukvård.
Ett
samhälle som steg för steg demonterar sig självt med sänkta krav
och glädjebetyg till de som varken vill eller kan. Detta medan media
lägger skulden på de få som presterar med både kunskap och
erfarenhet.
När detta förfall slutligen når samhällsviktiga
funktioner så lär genomslaget bli katastrofalt, tänk er el och
bränsleförsörjning, samt även andra system som är livsviktiga
för samhället. Ett gott exempel är totalidioten Tovatt från MP
som ska lägga ned hela den Svenska elförsörjningen och ersätta
med "solskensdagar."
Foliehatten
träffade ett par lektorer från Litt.vet i Lund på en av sina
semesterresor i Montenegro. Vi hade setts ett antal gånger tidigare.
Över en drink berättade de att standarden på de blivande lärarna
i skolan var mer eller mindre en katastrof. De hade stora problem med
grammatiken i både svenska och engelska. Ändå var de tvingade att
släppa igenom de flesta på order från högre ort!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar