Regeringen
har bestämt att svenska folket inte längre kommer att få använda sina
fossila bilar efter 2030 och att det är den ”dyra” elbilen de skall köpa.
Väldigt få kommer att få råd med att köpa en större elbil
eftersom en ”familjebil” har en prislapp på mer än 500.000. Vem
på landsbygden har råd att köpa den dyra Tesla?
Livslängden på en elbil är bara kanske 10 år med ett batteribyte på 300.00 jämfört med en fossilbil som går att använda i över 20 år. Med den politik som idag förs kommer vi att få återgå till när bilen slog igenom, att det bara blir de besuttna som får råd att
köpa en elbil.
Regeringens förslag: ”De nya reglerna träder i kraft den 1 juli 2021 och tillämpas på bilar som blir skattepliktiga enligt vägtrafikskattelagen för första gången den 1 juli 2021 eller senare samt bilar som är registrerade utomlands och som inte är skattepliktiga här i landet. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för bilar som blivit skattepliktiga enligt vägtrafikskattelagen före detta datum.”
Vår
regering som
varken är konsekvent eller kan tänka upphör
aldrig att förvåna. Från den 1 Juli 2021
blir
det dyrare att skaffa elbil genom arbetsgivaren. Större
delen av alla
elbilar i Sverige
införskaffas via arbetsgivare, företag och
det offentliga och
endast en liten andel elbilar säljes till privatköpare.
Höjningen
den 1/7 drabbar alla som har bilar i jobbet och som även kan
användas privat (personalbil, förmånsbil). För medelklass och
arbetare som har förmånsbilar i lägre prisklasser, runt
700 KSEK och mindre, så blir det däremot en betydande ökning av
skatten.
Det
blir sämre för majoriteten av arbetare/tjänstemän med
förmånsbilar och personalbilar. De
flesta
har förmånsbilar mellan 300-750 SEK, än de som har bilar mellan 1
MSEK till 2 MSEK.
MP
motiverar att det är en genusfråga och Foliehatten undrar verkligen
hur detta kommer att gynna kvinnorna?
Miljöpartiets
ekonomiskpolitiska talesperson Karolina Skog som även är ledamot i
riksdagens finansutskott har uttalat sig. För Teknikens Värld förklarar hon varför
genusaspekten har påverkat regeringens beslut.
Skog:
”Det
finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att
män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att
subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många
skäl till att förändra den.
Den
nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt
olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att
välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha
bilsubventioner i städerna är… helt åt fanders!”
Karolina
Skog uppger att genus inte är den avgörande aspekten, utan att
orättvisan mellan storstäder och landsbygd varit viktigare.
Höjningen drabbar även de som har tjänstebil och bor i glesbygden.
Skog:
”Ytterligare
en aspekt av förslaget är att höjda förmånsvärden kan leda till
minskad bilförsäljning.”
Karolina Skog tror att förslaget
ska leda till att fler åker kollektivt eller cyklar till jobbet
istället för att köra bil. Det här är så extremt korkat så man
verkligen häpnar, men det är såhär MP driver sin politik, bara
massa nya
regler/undantag
utan någon som helst bakomliggande analys
Foliehatten
undrar vad regeringen
sysslar
med? Deras
agerande skadar allvarligt omställningen till elbilar som
de vill att Svensson skall köpa
Ännu
vansinnigare är att regeringen
även vill avskaffa det så kallade lyxbilstillägget, detta innebär
nu att lyxbilar blir billigare.
Det
blir i genomsnitt 9 000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil
efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån
går igenom i riksdagen, vilket är troligt.
Vi har flera partier utöver regeringen som är lika korkade i bilfrågan. Genomsnittsbilen kommer
då att få 34 procent högre förmånsvärde.
Foliehatten
noterar att vi har ett "miljöparti" som bryr sig mer om
alla andra frågor än miljön och ett "arbetarparti" som
gynnar superrika istället för hantverkare, arbetare och medelklass.
Svt
Nyheter:"En
liten elbil som Renault Zoe får förmånsvärdet höjt med 1 800
kronor i månaden. En BMW X5 – en stor diesel SUV – är
fortfarande dyrare, men förmånsvärdet sänks med 480 kronor i
månaden."
Intressant är att notera att Volvo har haft en försäljnings dipp på XC 90 och de har med all säkerhet påtalat detta för regeringen, eftersom förmånsvärdet sänks!
De
med sina hjärnor i behåll varnade om just detta när dieselbilarna
helt gick från "klimaträddningen" till klimatbovar och
elbilarna var framtiden. När tillräckligt många har gjort stora
förluster på att kvitta dieselbilen och införskaffat sig en elbil
så kommer ytterligare skiftning ske igen. Folk tror på riktigt att
man skall slippa betala i all framtid genom billig vind el och
solceller?
Foliehatten tror att elpriserna kommer att stiga mycket kraftigt de närmaste åren. Det är samma regeringen som är orsaken till detta genom sin politik.
Nu är det inte ekonomiskt försvarbart att
fortsätta pusha på med elbilar och nu förväntas folk kvitta
elbilen till fördel för dieselbilen och det enda Svensson kommer
att mäkta att göra är att ondgöra/spy galla sig på regeringen.
Det
stora problemet med regeringen är att de ändrar spelplanen utan att
blinka. Det finns överhuvudtaget ingen långsiktig
framförhållning och
de
är
extremt
inkonsekventa och kortsiktiga i sina beslut. Det
kommer att bli
extremt svårt, både för företag och privatpersoner, att planera
efter deras ständiga hopp och nycker.
Först ger man enorma
subventioner och bidrag till en sak och när tillräckligt många
köpt produkten så rycker man undan mattan och tar bort alla
subventioner retroaktivt.
Kilometerskatt på elbilar kommer
också bli en sån sak, när många gått över så kommer bakslaget
och all den besparingen man gjort kommer försvinna på en sekund och
det kommer bli minst lika dyrt eller dyrare(kort livslängd) att köra elbil som fossil bil. Staten drar
in enorma summor på de fossila bränslen och denna summa måste
ersättas på något sätt. Vi har sett det när alla skulle åka
bilar som gick på E85 och kommer snart se det igen.
Folket
blir lurade hela tiden och våra politiker skiter fullständigt i hur
du och Foliehatten, har det bara vi röstar rätt, så
de kan fortsätta med sin cirkus!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar