lördag 14 september 2019

Amazon har anställt klimattokar!

För cirka veckor sedan besökte Foliehatten Slovakien. Landet bildades sedan Tjeckoslovakien delades i två länder. Bratislava som är huvudstad, men framför allt EU:s största tillverkare av bilar, var en angenäm bekantskap. En middag åts på ett mikrobryggeri, där ölen var mer än superb. Foliehatten besökte också ett typiskt ölstuga, där han kom i samtal med några slovaker på tyska. Förvånande var att de kände till vad som händer i svensk politik. De undrade om svenska folket var totalt korkade, när de hade öppnat gränserna på vid gavel för, som de sa, arabinvandring.
De undrade också vad det var för en idiot som styr Sverige! Intressant att höra detta i Slovakien! Foliehatten besökte också en vinbonde inte så långt från Bratislava. Fantastiskt goda viner till bra pris. Det bästa av allt var middagen efter vinprovning. En sagolikt god hjort med tillbehör!  Efter ett par dagar i Bratislava gick turen upp i Tatrabergen också väldigt trevligt och vackert. Ölen 0,5 l kostade 1 Euro på ölstugan!
 
Resan hem gick via sydvästra Polen på det helt fantastiska motorvägarna. Busschaufför nämnde vid ett lunchstopp, att Sverige har ett av EU:s sämst underhållna vägnät. Ut efter motorvägen passerade vi mängder av byggnader och gigantiska byggnader
på 16 ha fångade Foliehattens öga. Det var Amazon som hade byggt dessa.

Jeff Bezos som skapade Amazon har byggt upp det framgångsrika företaget och ibland kan han ha underliga idéer.
Arbetssökanden bör ha sina CV redo, för Amazon planerar att anställa 30 000 personer i sex städer. Det verkar som Jeff och Amazon tidigare har anställt lite knepiga människor. 10000 eller fler har sagt, att de i nästa vecka kommer, att strejka för att protestera mot företag som orsakar den ”Globala Klimatförändringen.”

Förra året organiserade sig en grupp arbetare inom Amazon, för att påverka  företagsledningen, att radikalt minska sina koldioxidutsläpp.
I måndags tillkännagav de, en ny åtgärd. Den  20 september kommer Amazon-arbetare runt om i världen att lämna  sina arbetsplatser för att gå med i Global Climate Strike. Hittills har mer än 1 000 arbetare lovat att delta.
Arrangörerna har tre krav:
De vill att företaget ska förbinda sig att ha noll utsläpp år 2030
Inte ha några avtal med fossila bränsleföretag
Inte spendera pengar för att finansiera klimatförnekande lobbyister och politiker.
Det tredje kravet gör det hela ännu mer vansinnigt. Vem avgör vem som kvalificerar sig som ”klimatförnekare?”
Kraven är idiotiska nog, att komma från
demokratiska partiets egen bok.

Amazon levererar
cirka 1 600 000 paket per dag. Om de inte får släppa ut någon ofarlig koldioxid kommer antalet att sjunka till noll. Dessa klimat-knäppisar vill såga av grenen de sitter på .

Att
anställda på detta sätt kan ställa krav och behandla företag som använder fossilt bränsle och energi som om de var skurkar är vansinnigt. .
Det är därför Bernie Sanders vill att dessa kapitalister ska kastas i fängelse.

Foliehatten hoppas att Amazon visar lite förnuft och avskedar alla som försöker mobba företaget genom att inte komma till arbetet.
Foliehatten undrar också om Greta varit där och predikat?

4 kommentarer:

  1. Kan kännedomen om Sverige komma från Katerina Januch?

    Vad gäller vägnätet i Sverige kan inte ens jag klaga på det...
    Kanske hade de slovenska chaffisarna råkat på "feministisk" svensk vinterväghållning?

    SvaraRadera
  2. Skepparn det var en Chaffis från Bergkvarabuss som sa detta. De är Sveriges största bussföretag och de om några kan vägarna i Sverige och Europa. Har du varit norr om Dalälven och tittat på hur vägarna ser ut? Varför Sverige som en av de få EU-länder inte tar upp vägavgifter på tung trafik, är en stor gåta! Där hade de fått in pengar så det i alla fall hade räckt att asfaltera ringvägen runt Malmö. Den är bedrövlig idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färdades Furusund över Gävle, Ockelbo, Ljusdal, Östersund och vidare upp i inlandet över Boden, Råneå till Haparanda i mitten på augusti i år.
      Jag brukar ( yrkesskadad ? ) anmärka för jämnan. Dock tycker jag vägarna är mycket bra.
      Speciellt när man minns grusvägarna på 50-60 talet...

      Radera
  3. Kan bara hålla med, jag har kontakter i Tjeckien och Sverige har inget bra rykte, samt att vägnätet och även bilparken är sämre i Sverige.
    Det kommer bli en helt annan spelplan i Europa då Visegradsländerna
    kommer sitta med vinstlotterna och Sverige med svartepetter!

    SvaraRadera