Kommunernas
kostnad för utbildning och annan pedagogisk verksamhet ligger på närmare 293
miljarder, enligt SCB:s statistik för 2018.
Förskolan
kostade cirka 79 miljarder, grundskolan inklusive förskoleklass 129
miljarder och fritidshem 19 miljarder.
Gymnasieskolan kostade drygt 44 miljarder, kommunal vuxenutbildning 5,9 miljarder och svenska för invandrare 3,7 miljarder.
Gymnasieskolan kostade drygt 44 miljarder, kommunal vuxenutbildning 5,9 miljarder och svenska för invandrare 3,7 miljarder.
Skolan
bekostas till allra största delen av kommunerna. De får nästan 70
procent av sina intäkter från den kommunalskatt som invånarna
betalar. Cirka 14 procent av kommunernas intäkter består av
generella statsbidrag som räknas fram i det kommunalekonomiska
utjämningssystemet. Utöver generella statsbidrag finns det riktade
statsbidrag(skolpeng) som utgör ungefär fem procent av de totala intäkter. Övriga
intäkter består av avgifter som
föräldrar betalar för, att ha sina barn i förskola och fritidshem.
Enligt
SCB lägger kommunerna nästan hälften, cirka 43 procent, av sina
pengar på de olika skolformerna och andra pedagogiska verksamheter.
Den näst största utgiftsposten för kommunerna är äldreomsorgen
som kommunerna lägger cirka 20 procent av sina pengar på.
År
2017 administrerar Skolverket runt 70 olika riktade statsbidrag
omfattande total cirka 15 miljarder kronor för olika ändamål i
skolan och förskolan. De största bidragen är de för maxtaxa i
förskola, karriärtjänster för lärare och höjda löner för
särskilt skickliga lärare. Därtill kommer bidrag som kommunerna
kan få, från andra statliga myndigheter, exempelvis ersättningar
från Migrationsverket för asylsökande barns skolgång.
Går
det att spara på administration? Det går det inte att svara på,
eftersom det läggs olika innebörd i begreppet administration.
Ibland inkluderas både skolskjuts och skolmat i begreppet, vilket är
missvisande. Kommunerna har en lagstadgad skyldighet att erbjuda
skolskjuts och skolmat.
Ibland
beskrivs administrationen av skolan i termer av byråkrati, vilket
även det är missvisande. Byråkrati är ett begrepp som används i
svepande ordalag och i nedsättande syfte för att beteckna vad som
uppfattas som onödig administration.
Självklart
ska onödig administration undvikas. Men det är inte det som den
administrativa personalen på skolor och kommunernas förvaltningar
ägnar sig åt. De utför sådant som kommuner är skyldiga enligt
lag att göra. Utöver att vara huvudman för och alltså driva de
kommunala skolorna är kommunerna ålagda enligt skollagen, att sköta
en rad andra uppgifter rörande skolan.
Upphandla eller på annat sätt se till att alla elever som har rätt till skolskjuts får det.
Varje kommun måste ha koll på, att alla skolpliktiga barn går i skolan någonstans (Ystad som missade).
Varje kommun måste följa upp vad äldre tonåringar som inte går eller gått i gymnasiet gör.
Kommunen ansvarar också för att den har system och rutiner för att konkurrensneutralt och rättssäkert fördela och betala ut pengar till varje skola där det gå elever hemmahörande i kommunen. Med det fria skolvalet kan eleverna vara spridda på många olika skolor både i och utanför kommunen, vilket medför ytterligare administration.
Med jämna mellanrum rapportera en rad uppgifter till statliga myndigheter såsom Skolverket och SCB.
Upphandla eller på annat sätt se till att alla elever som har rätt till skolskjuts får det.
Varje kommun måste ha koll på, att alla skolpliktiga barn går i skolan någonstans (Ystad som missade).
Varje kommun måste följa upp vad äldre tonåringar som inte går eller gått i gymnasiet gör.
Kommunen ansvarar också för att den har system och rutiner för att konkurrensneutralt och rättssäkert fördela och betala ut pengar till varje skola där det gå elever hemmahörande i kommunen. Med det fria skolvalet kan eleverna vara spridda på många olika skolor både i och utanför kommunen, vilket medför ytterligare administration.
Med jämna mellanrum rapportera en rad uppgifter till statliga myndigheter såsom Skolverket och SCB.
Varför
kommunerna inte i större grad utvärderar
systemet varje år, är
ett mysterium, utan vidare hade man kunnat göra
ständiga
förbättringar och
effektiviseringar.
Kommunerna
står nu inför ett ekonomiskt stålbad, där så gott som flertalet kommuner
får stor obalans i sina räkenskaper. De måste dra ner på sina
verksamheter och spara, där det går.
Enligt SCB kostar skolan över 40% av budget och det råder skolplikt. Att spara på skolan är politiskt mycket känsligt och kanske omöjligt!
Det finns ändå möjligheter att spara. Man skulle kunna förminska skolbyggnader. Effektivisera. Mindre, närmre privata skolor. Föräldrar skulle kunna ha större översyn över vad barnen lär sig och hittar på! Det är inte så konstigt att vi har hämmat här, med de incitament vi har idag. Kommunaliseringen av grundskolan var ingen lyckad lösning. Staten vältrade över mycket av kostnaden på kommunerna.
Enligt SCB kostar skolan över 40% av budget och det råder skolplikt. Att spara på skolan är politiskt mycket känsligt och kanske omöjligt!
Det finns ändå möjligheter att spara. Man skulle kunna förminska skolbyggnader. Effektivisera. Mindre, närmre privata skolor. Föräldrar skulle kunna ha större översyn över vad barnen lär sig och hittar på! Det är inte så konstigt att vi har hämmat här, med de incitament vi har idag. Kommunaliseringen av grundskolan var ingen lyckad lösning. Staten vältrade över mycket av kostnaden på kommunerna.
Sveriges
problem är, bortsett från den höga grad av socialism, att alltför
många är alltför dåligt
utbildade(i Malmö går
över 70% i vissa områden ut grundskolan, utan ett enda godkänt
betyg) som
inte är gångbara på arbetsmarknaden.
Utbildning är ingenting utan bildning, eller allmänbildning att
applicera den på. Utbildning som den ser ut idag, är något som är
målinriktat åt ett enda håll och sedan tror man att man kan något,
utan att ha applicerat teori i praktik.
Vad vi behöver är ett samhälle som fostrar oss till bildning tidigt och skapar plattformar att diskutera saker och ting öppet och fritt. Först i ett bildat klimat blir utbildning riktigt värdefull. Vi är långt ifrån självförsörjande på ingenjörer och programmerare. Vår levnadsstandard står och faller med att vi kan importera kompetenta utlänningar för att fylla de vakanta positionerna.
Vad vi behöver är ett samhälle som fostrar oss till bildning tidigt och skapar plattformar att diskutera saker och ting öppet och fritt. Först i ett bildat klimat blir utbildning riktigt värdefull. Vi är långt ifrån självförsörjande på ingenjörer och programmerare. Vår levnadsstandard står och faller med att vi kan importera kompetenta utlänningar för att fylla de vakanta positionerna.
Sverige
har en otroligt obildad regering, även sådana fenomen som Greta
Thunberg vittnar om att politiker och media hellre lyssnar på en
obildad 16-åring, istället för välutbildade klimatforskare.
Snart är det enda viktiga i samhället kön, etnicitet, ålder och politisk hemvist. Kort sagt, för att lyckas kommer det krävas inkvotering via ”rätt” premisser, inte utbildning.
Korrelationen mellan ett lands utbildningsnivå och dess ekonomiska tillväxt är mycket tydlig. Ingenting förklarar ett lands ekonomiska nivå bättre, än dess utbildningsnivå. Det finns två standardavvikelser högre IQ än u-länder i Afrika. IQ är ”tabu” att diskutera i Sverige och det kan vi tacka vänstern för. En annan fördel är, att vara etniskt homogena(också tabu att prata om i Sverige). Det förklarar till en stor del av de Sydostasiatiska ländernas fenomenala utveckling, trots att dessa länder började fattiga, så hade de en ganska hög utbildningsnivå, vilket till stor del förklarar varför de drog ifrån andra utvecklingsländer. Typiska exempel är Kina, Sydkorea och Taiwan, länder som inte har några fördelar alls gentemot andra och som tillhörde världens fattigaste för 60 år sedan. Idag har de en levnadsstandard nära/över västvärldens och de har satsning på utbildning att tacka för det.
Snart är det enda viktiga i samhället kön, etnicitet, ålder och politisk hemvist. Kort sagt, för att lyckas kommer det krävas inkvotering via ”rätt” premisser, inte utbildning.
Korrelationen mellan ett lands utbildningsnivå och dess ekonomiska tillväxt är mycket tydlig. Ingenting förklarar ett lands ekonomiska nivå bättre, än dess utbildningsnivå. Det finns två standardavvikelser högre IQ än u-länder i Afrika. IQ är ”tabu” att diskutera i Sverige och det kan vi tacka vänstern för. En annan fördel är, att vara etniskt homogena(också tabu att prata om i Sverige). Det förklarar till en stor del av de Sydostasiatiska ländernas fenomenala utveckling, trots att dessa länder började fattiga, så hade de en ganska hög utbildningsnivå, vilket till stor del förklarar varför de drog ifrån andra utvecklingsländer. Typiska exempel är Kina, Sydkorea och Taiwan, länder som inte har några fördelar alls gentemot andra och som tillhörde världens fattigaste för 60 år sedan. Idag har de en levnadsstandard nära/över västvärldens och de har satsning på utbildning att tacka för det.
Ett
annat exempel är, Spanien och Finland som hade samma BNP/capita i
början av 1900-talet. Idag har Finland 50% högre BNP/capita. De har
nästan exakt samma genomsnitts-IQ enligt de (tveksamma) jämförande
studier som finns. I stort sett det enda som skiljer Finland och
Spanien är, att Finland konsekvent haft bättre utbildning(bland de
bästa i EU).
Det
finns en studie i USA om Amish-folket. Amishbarn undervisas i 8 år
endast i hemmet av ett äldre syskon eller förälder som själva
bara gått 8 år i skolan. Dessa Amishbarn har bättre resultat än övriga
amerikanska barn efter tolv år i High School (Sverige har samma
skolproblem som USA, därför är jämförelsen intressant).
Igår
meddelade regeringen att man satsar ett antal miljarder på fler
elevassistenter. Det är givetvis positivt, men vad som behövs i de
svenska skolorna är ordning och reda och att läraren får större
befogenheter, att ta itu med bråkiga elever. Idag kan en elev som
anser sig orättvist behandlat, anmäla läraren.
Det skall bli mycket intressant att se om den svenska skolan orkar att lyfta sig från sin bottenplacering. Foliehatten tror inte detta går, eftersom det är invandrarbarn som drar ner på resultaten.
Det skall bli mycket intressant att se om den svenska skolan orkar att lyfta sig från sin bottenplacering. Foliehatten tror inte detta går, eftersom det är invandrarbarn som drar ner på resultaten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar