I
tisdagens
Rapport fick vi återigen bevittna ett så vinklat inslag om ett
svenskt signalspaningsplan som bara var 20 meter från ett ryskt
plan, SU
27. Det ser ut som en S 102 B Korpen Gulfstream IV, från
bilderna som släppts. I
inslaget
kunde man se, att signalspaningsplanets
flygrutt var rätt provokativ.
Om motsatsen hade skett mot Sverige, hade vi nog också haft åsikter. Men det är klart: Ryssarna är ju onda och vi är goda och totalt oskyldiga.
Givetvis reagerade försvarsminister Peter Hultqvist kraftigt på händelsen, när ett ryskt stridsflygplan flög cirka 20 meter från ett svenskt signalspaningsflygplan.
Hultqvist: ”Det är väldigt provokativt. Det är farligt!”
Foliehatten undrar hur nära den ryska gränsen man flög? Vad gjorde man där och för vem spanade man? På vems order är svenska plan, ute och provocerar Ryssland? Foliehatten tror inte att det är på order av den rödgröna regeringen. Löfvén måste återta kontrollen över krigsmakten. Sedan har vi problemet, att signalplanet flyger utan transponder i kontrollerat luftrum. Hur ska de ”straffas” för det? På SVT såg det ut som signalspaningsplanet blev konfronterat av ryskt jaktflyg utanför Kaliningrad. Hursomhelst så tror Foliehatten Sveriges signalspaning provocerar Ryssland.
Om motsatsen hade skett mot Sverige, hade vi nog också haft åsikter. Men det är klart: Ryssarna är ju onda och vi är goda och totalt oskyldiga.
Givetvis reagerade försvarsminister Peter Hultqvist kraftigt på händelsen, när ett ryskt stridsflygplan flög cirka 20 meter från ett svenskt signalspaningsflygplan.
Hultqvist: ”Det är väldigt provokativt. Det är farligt!”
Foliehatten undrar hur nära den ryska gränsen man flög? Vad gjorde man där och för vem spanade man? På vems order är svenska plan, ute och provocerar Ryssland? Foliehatten tror inte att det är på order av den rödgröna regeringen. Löfvén måste återta kontrollen över krigsmakten. Sedan har vi problemet, att signalplanet flyger utan transponder i kontrollerat luftrum. Hur ska de ”straffas” för det? På SVT såg det ut som signalspaningsplanet blev konfronterat av ryskt jaktflyg utanför Kaliningrad. Hursomhelst så tror Foliehatten Sveriges signalspaning provocerar Ryssland.
Försvarsmakten är nu så upprörda, att de hade publicerat incidenten på sin hemsida, bäva månde ryssen! Flygvapnet flyger åt FRA som agerar proxy åt USA. Löfven har ingen susning om detaljerna i något av detta, allt detta pågår oavsett vilken regering vi har.
Löjligt
trams i svensk media. Klart ryssarna går upp och markerar precis som
vi gör mot deras signalspaningsplan.
Flyger
man spaningsplan, så nära rysk
gräns, så
får man finna sig i att ryska
jaktplan flyger nära. Signalplanet
kan inte
eskortera av
svenskt jaktflyg,
då det stör inhämtningen av signaler.
Det finns
reglerat hur man uppträder för att avvisa luftfarkoster som kränker
luftrum. Att lägga sig 20 m från ett annat flygplan är givetvis
inte
bra.
Men 20 meter är inget problem för två flygplan som inte håller på
med akrobatik. Att uppvisningspiloter som är samövade flyger
i formation med stridsflygplan är något helt annat. Dessutom har de
raketstol för att kunna rädda sig.
Vi ska komma ihåg att det
handlar om teknisk signalspaning som bedrivs vid dessa
flygningar. Signalplanets
uppgift är att ”snappa upp” signaler som man sedan analyserar,
för att se hur ryska
system
är beskaffade. Om
luftvärnsradar
plockar
upp planets eko, så
kan analysen ge värdefull info, för att utveckla motmedel som
sedan kommer till nytta i de störningssystem
vi använder.
Nu har Sverige visat upp en rasande försvarsminister i Aftonbladet. ”Dumfan” har själv suttit i ledande positioner, när vi avvecklade det svenska försvaret till 98%. Vad tror Hultqvist man fyller upp ett tomrum med, rosor ifrån Ryssland? Putin blev nog skrämd nu. Ungefär lika skrämd som om Schweiz bergsmarin mobiliserar, två gubbar och en eka.
Att Sverige bedriver signalspaning emot Sovjet/Ryssland är en sak som man har gjort väldigt länge och som Sovjet/Ryssland var/är väldigt medveten om. Vi har en gammal historia om detta tills dags datum.
Catalinaaffären var den diplomatiska kris som utlöstes i juni 1952 sedan ett obeväpnat sjöräddningsflygplan Tp 47 "Catalinan", under uppdrag anfallits av en sovjetisk MiG-15 i internationellt luftrum och det skadades så allvarligt, att det tvingades nödlanda i Östersjön. Alla fem besättningsmedlemmarna räddades av ett västtyskt lastfartyg. Uppdraget var att finna ett svenskt militärt flygplan en DC-3A-360 Skytrain, i svenska flygvapnet betecknad Tp 79 som försvunnit spårlöst när det genomförde signalspaning över Östersjön.
År 1951 ertappades Sverige med att vid två tillfällen ha kränkt sovjetiskt luftrum. Vid det ena tillfället var ett av planen så nära som 2,5 nautiska mil, drygt 4,5 km, den baltiska kusten och regeringen tvingades be om ursäkt på diplomatisk väg, enligt obekräftade uppgifter. Under år 1952 steg spänningen ytterligare då Nato-plan upprepade gånger kränkte sovjetiskt luftrum och de svenska flygningarna blev fler. Sovjetisk press började skriva om att Sverige gick Natos ärenden och de drog sig inte för, att påminna om det öde som det amerikanska signalspaningsplan som skjutits ner över Östersjön år 1950.
Detta är bara lite skrap på ytan, ingen svensk skulle förstå vad vi gjorde/gör för tjänster åt USA.
I Januari 2019 vägrar Försvarsmaktens talesperson Jesper Tengroth attsvara på anklagelsen om att transpondern var avslagen på ett svenskt spionplan som ryssarna hittade.
Tengroth: ”Vi vill inte gå in på tekniska detaljer om specifika flygningar, men generellt sett kan man säga att om vi inte använder alla tillgängliga system under en hel flygning så finns det goda skäl för det. I sådana fall vidtar vi alltid andra flygsäkerhetsåtgärder.”
Han vill inte svara på om avsikten i så fall är att inte bli upptäckt.
Nu har Sverige visat upp en rasande försvarsminister i Aftonbladet. ”Dumfan” har själv suttit i ledande positioner, när vi avvecklade det svenska försvaret till 98%. Vad tror Hultqvist man fyller upp ett tomrum med, rosor ifrån Ryssland? Putin blev nog skrämd nu. Ungefär lika skrämd som om Schweiz bergsmarin mobiliserar, två gubbar och en eka.
Att Sverige bedriver signalspaning emot Sovjet/Ryssland är en sak som man har gjort väldigt länge och som Sovjet/Ryssland var/är väldigt medveten om. Vi har en gammal historia om detta tills dags datum.
Catalinaaffären var den diplomatiska kris som utlöstes i juni 1952 sedan ett obeväpnat sjöräddningsflygplan Tp 47 "Catalinan", under uppdrag anfallits av en sovjetisk MiG-15 i internationellt luftrum och det skadades så allvarligt, att det tvingades nödlanda i Östersjön. Alla fem besättningsmedlemmarna räddades av ett västtyskt lastfartyg. Uppdraget var att finna ett svenskt militärt flygplan en DC-3A-360 Skytrain, i svenska flygvapnet betecknad Tp 79 som försvunnit spårlöst när det genomförde signalspaning över Östersjön.
År 1951 ertappades Sverige med att vid två tillfällen ha kränkt sovjetiskt luftrum. Vid det ena tillfället var ett av planen så nära som 2,5 nautiska mil, drygt 4,5 km, den baltiska kusten och regeringen tvingades be om ursäkt på diplomatisk väg, enligt obekräftade uppgifter. Under år 1952 steg spänningen ytterligare då Nato-plan upprepade gånger kränkte sovjetiskt luftrum och de svenska flygningarna blev fler. Sovjetisk press började skriva om att Sverige gick Natos ärenden och de drog sig inte för, att påminna om det öde som det amerikanska signalspaningsplan som skjutits ner över Östersjön år 1950.
Detta är bara lite skrap på ytan, ingen svensk skulle förstå vad vi gjorde/gör för tjänster åt USA.
I Januari 2019 vägrar Försvarsmaktens talesperson Jesper Tengroth attsvara på anklagelsen om att transpondern var avslagen på ett svenskt spionplan som ryssarna hittade.
Tengroth: ”Vi vill inte gå in på tekniska detaljer om specifika flygningar, men generellt sett kan man säga att om vi inte använder alla tillgängliga system under en hel flygning så finns det goda skäl för det. I sådana fall vidtar vi alltid andra flygsäkerhetsåtgärder.”
Han vill inte svara på om avsikten i så fall är att inte bli upptäckt.
Försvarsminister
Peter Hultqvist försökte förklara i riksdagen, varför svenska
plan flög
med avslagna transpondrar.
Hultqvist: ”"Dessvärre är det inte ovanligt att även svenska plan har flugit utan transpondrar och det gör Natoplan också, men det förekommer att svenska plan flyger med transpondern avstängd, men inte alls i samma utsträckning som de ryska planen och att det sker under ordnade former."
Hultqvist: ”"Dessvärre är det inte ovanligt att även svenska plan har flugit utan transpondrar och det gör Natoplan också, men det förekommer att svenska plan flyger med transpondern avstängd, men inte alls i samma utsträckning som de ryska planen och att det sker under ordnade former."
Foliehatten
undrar vad Isabella Lövin tycket om detta flygande.
Är detta flygande bra för miljön? Sverige med sin höga svansföring borde ställa planen på marken och segla eller ro över för att signalspana och då slipper man sådana här incidenter.
Givetvis är Peter Hultqvist given som roddare och Isabella Lövin som rorsman!
Är detta flygande bra för miljön? Sverige med sin höga svansföring borde ställa planen på marken och segla eller ro över för att signalspana och då slipper man sådana här incidenter.
Givetvis är Peter Hultqvist given som roddare och Isabella Lövin som rorsman!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar