onsdag 20 december 2017

Ny vägskatt på politikernas älsklingsobjekt – bilen!

Då var det dags igen för en ny skattehöjning för politikernas älsklingsobjekt - bilen! Den nya skatten blir en omvänd Robin Hood skatt – de tar från de fattiga och ger till de rika.

Ökade
skatter på fordon handlar inte om klimat och miljö, det handlar enbart om att maximera inkomsterna till staten för att få budgeten att gå ihop ett tag till, de få kronor de förlorar på fordon som uppfyller miljökraven, är än så länge bara några droppar i havet. De flesta har aldrig förstått Lövéns tal om MP som en naturlig samarbetspartner. Nu står han där "inmålad" i ett hörn. Hans problem är bristen på intern kritik hos sossarna. S har alltid funkat så, slut leden och tig. MP står inte högt i kurs bland LO-folket, men får man inte kritisera internt, så röstar man med fötterna i nästa val. Löven lär bli en parentes, som Mona och Juholtarn, synd att han ska hinna ställa till det innan han åker. Vi får se det positiva, nu vet väljarna var dom har MP, ingen framtida regeringsbildare lär vilja ta i dom med tång ens, det gick bra så länge man inte behövde ta ansvar. Den där förbannade verkligheten! Hoppet är att MP åker ut i valet!
Klimathotsaktivisterna har investerat så mycket prestige i sitt narrativ att de känner sig tvungna att alltmer bortse från fakta för att inte tappa ansiktet. När politiker lägger sig i frågor om teknik och vetenskap, så blir det kaos. Den totala dumheten regerar. För att att inte tala om aktiva klimathotsforskare som alltmer tänjer på sanningen eller rentav fuskar som att ändra på äldre temperaturdata, för att inte mista forskningsanslag eller anställning. Så länge alla politiska partiers företrädare med en dåres envishet och som en ryggmärgsreaktion nämner klimatet som roten till allt elände blir det nog svårt att tänka om. Demokrati är det bästa styrelseskick mänskligheten kommit på. Svagheten i systemet är bara, att det inte går att byta färdriktning, förrän en majoritet har fattat att man är på väg åt fel håll

Regeringen vill införa ett nytt system för fordonsskatt från och med 1 juli 2018. Utredning om den nya bilskatten är av typ bonus-malus. Förslaget är hårresande och skrämmande. Om du bor på landsbygden, inte är jätterik och måste ta bilen, för att handla varor och ta dig till jobbet, drabbas du hårt. De som bor på landsbygden har statistiskt lägre inkomster än storstadsborna. De är också beroende av bilen på ett helt annat sätt. Ingen tunnelbana eller bussar finns och bilen är för landsbygdsbefolkningen enda alternativet.

Nya bilar med låga utsläpp ska få bonus och nya bilar med höga utsläpp ska betala extra. För nya el- och vätgasbilar kan det betyda 45 000 kr i engångsbonus. Laddhybrider får ungefär 20 000 kr eller lite mer och gasbilar 7 500 kr. Alla andra nya bilar med koldioxidutsläpp över 95 g/km får i gengäld betala straffskatt under bilens första tre år i trafik.

En glad Lövin gick ut häromdagen och meddelade att regeringen bestämt att de som installerar ett eluttag för elbilen i sitt hem , kan få ett bidrag upp till 10.000:-!
Man häpnar! Inser inte Lövin att detta stora bidrag kan man fuska med. Man passar samtidigt på att fixa andra elledningar, på samma nota! Skrämmande att man skall behöva ge subventioner på uppåt 55.000 för en elbil! Undrar om Lövin tänkt till?
Om flera personer på samma gata installerar eluttag för elbilar kommer det att innebära att elledningar i gatorna blir överbelastade Vem betalar ny och högre kapacitet på elledningarna? Vi elkonsumenter förmodligen!
Tillgången till laddning är helt avgörande för att man ska våga köpa en elbil.
Det är en fråga som Lövin, inte har svarat på! Det behövs byggas 1 000 laddstationer om året för elbilar. Kan de inte satsa sina pengar själva eller kommer det inte löna sig utan statligt stöd ? Skall staten/skattebetalarna subventionera hela den Gröna energimarknaden? Till detta skall läggas till och ombyggnad av stamnätet för att leverera fram mer el! Vem betalar? Kan vara fråga om 200 miljarder! Till detta läggs också indexuppräkning av skatt på drivmedel.
Skatten gäller från modell 2018 registrerat 180701.
För en dieselbil Volvo V90 D3 AWD (CO2-utsläpp 128 g/km) betyder det att skatten höjs från dagens nivå på 1 984 till 4 800 kr/år. Skatten sänks efter fyra år till 2 985 kr.
För en bensindriven Volkswagen Golf 1.4 (CO2-utsläpp 121 g/km) ökar skatten från 580 till 2 362 kr/år.
Skatten sänks efter fyra år till 932 kr.
Även om straffeffekten försvinner efter 3 år tre år, blir skatten högre jämfört med i dag i de flesta fall. Bonusar och höjd skatt under de första tre åren gäller endast bilar som registreras från och med 1 juli 2018 – men befintliga bilar påverkas också av förändringarna. Gränsen för när den så kallade koldioxidavgiften tas ut sänks från 111 till 95 g/km. Det blir helt enkelt fler gram att betala för. Varje gram kostar 22 kr/år för bensin- och dieselbilar och 11 kr/år för gas- och etanolbilar.

För bensinbilar blir höjningen 352 kr/år. För dieslar tillkommer ett extra bränsletillägg och därmed blir höjningen mer kännbar. En dieselbil med CO2-utsläpp på 111 g/km får betala 1 300 kr/år extra. Något överraskande får dieselbilar med CO2-utsläpp över 186 g/km sänkt fordonsskatt.

Äldre bilar som beskattas enligt det viktbaserade systemet, oftast handlar det om bilar tillverkade innan 2006, får också höjd fordonsskatt. Ökningen är nio procent för dieslar och 16 procent för övriga bilar. Det betyder att skatten höjs med ungefär 350 kronor för en normal bensinbil och med drygt 500 kronor för en vanlig diesel.

Den nya bilskatten är ett förslag och det skall klubbas i riksdagen, men det mesta talar för att det går igenom. Foliehatten tror inte att något parti inser vad det handlar om!

Tänk om vi svenskar kunde vara lite mer som fransmännen, nä i lilla Sverige så klagar vi på nåt internetforum om hur dumma politikerna är. I Frankrike så hade folket gått samman och demonstrerat mot det som dom tycker är fel, så som höjda skatter, höjda bensinpriser.
Dom har ju flera gånger visat på nyheterna hur fransmännen visar sitt missnöje mot politikerna genom att strejka,
kasta ruttna tomater, spärra av hela städer, så politikerna inte kan ta sig till jobbet, alla ställer upp, både polis och och vanligt folk. Dom lyckas ofta med att få politikerna att dra tillbaka sina idiotiska beslut.

Men det kommer tyvärr aldrig att hända i Sverige, det skulle räcka med att alla Stockholmare ställde bilen i två veckor och började åka kommunalt så skulle hela staden gå på knäna efter nån dag, när folk inte kommer med tunnelbanan p.g.a. för mycket folk, då tar man taxi och begär pengar av SL vilket gör att det blir en enorm kostnad för staden vilket inte kan ignoreras av politikerna. Dom kommer att fatta att när 30-40 % av Stockholmarna kommer för sent till jobbet för att tåg och bussar är överfulla så måste dom sänka bilskatterna till slut. Utan bilen så stannar Sverige.

Foliehatten måste medge att han ändå njuter lite. Svensson går här och röstar på Löfvèn och MP, med hopp om mer rättvisa och bättre socialt skyddsnät.
Vad händer? Skatte
chock efter skattechock har svenska folkets drabbats av de senaste 3 åren som främst drabbar dom fattiga, samt ett socialt skyddsnät som monteras ner snabbare än någonsin. Allt behövs för att täcka det ”stora svarta hålet” utan botten i ekonomin! Grattis Sverige och heja Löfvèn och MP!
Ni som åker på denna bomb till skattehöjning, tänk på miljön! Några tusenlappar extra är väl ändå miljön värd?
Sanningen är att utsläppen inte kommer att minska, ett enda dugg!
Nu står det klart S = Stollepartiet, MP = Musse Piggpartiet
S + MP = Ett fåtal stollar regerar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar