Fabrikanterna
för bensinmotorer lovar låg bensinförbrukning och
fabrikanter
av elbilar lovar
lång körsträcka!
Det är löften som inte alls stämmer överens med verkligheten.
Fabrikanterna
döljer att de värden de uppger, är under optimala förhållanden.
Körsträckan
för en elbil, är
en enda stor bluff. I
verklig körning kommer
man inte speciellt många mil, på ett fulladdat batteri. Det
stora problemet för elbilen som fanatikern blundar för är, den
usla räckvidden, de höga priserna och
den
dåligt utbyggda infrastrukturen för
laddstolpar.
Det
gör att elbilen idag, inte är ett intressant alternativ för den
stora allmänheten,
utan snarare en nischprodukt för en liten skara fanatiker. Dessutom
har elbilen
en
stor
miljöpåverkan, fastän fanatikern
hävdar motsatsen. Elbilen
är
mest en
marknadsföring
för elbolag och vissa politiska partier (MP).
Tittar
vi på vilka som köper elbilar, är övervägande delen,
från den
offentliga sektorn! Svensson
har inte råd att betala 1 miljon för en Tesla!
Foliehatten
har
aldrig trott på elbilen om
inte elbilens prestanda förändras radikalt och att
priset
hamnar i nivå men fossildrivna fordon. Dagens elbilar lämpar sig
i speciella miljöer som inomhus, citykörning och med på förhand
vetskap kortare turer. Elbilarna slåss mot ett fantastiskt drivmedel
= oljan! Oljan har ca 100ggr högre energiinnehåll/kg än det bästa
kommersiella batteriet. I framtiden kanske, får
vi 10ggr energieffektivare batterier, men vem vill åka med typ
TNT=sprängämne
under baken? Idag
finns inga vetenskapliga undersökningar på strålningen från de
jättestora batterierna.
Är
de cancerframkallande?
Alla
som har släp av någon typ, kan inte koppla dessa bakom en en elbil,
eftersom de är så tunga!
Det som däremot fungerar utmärkt är hybrider där el är en driftsform. Men de har dock, ännu kortare körsträcka på elen. För miljön är det bättre att jobba på bränslet och avgasreningen. Tyskarna har kommit långt med avgasreningen och är nere på fantastiskt låga nivåer som är långt under EU:s krav. De nya avgasrenarna monteras nu in från årsmodell 2018. De som ”dömer” ut fossildrivna bilar, får nog tänka om! Sverige har en regering som är så insnöad i sin politik, att de inte vill invänta vad som händer på marknaden. Ett bra bevis för detta är dieselbilar. Bara för något år sedan var dessa miljövänliga, att bara något år senare bli förklarade som miljöbovar. Foliehatten anser att den rödgröna regeringen är totalt inkompetent och de gör sådana tvära kast som går ut över den egna befolkningen ekonomiskt! När Foliehatten ser något uttalande från någon av de ansvariga i MP, vänder sig det i magen på honom! Att sådana politiker släpps fram och får bestämma, är mer än en katastrof!
Det som däremot fungerar utmärkt är hybrider där el är en driftsform. Men de har dock, ännu kortare körsträcka på elen. För miljön är det bättre att jobba på bränslet och avgasreningen. Tyskarna har kommit långt med avgasreningen och är nere på fantastiskt låga nivåer som är långt under EU:s krav. De nya avgasrenarna monteras nu in från årsmodell 2018. De som ”dömer” ut fossildrivna bilar, får nog tänka om! Sverige har en regering som är så insnöad i sin politik, att de inte vill invänta vad som händer på marknaden. Ett bra bevis för detta är dieselbilar. Bara för något år sedan var dessa miljövänliga, att bara något år senare bli förklarade som miljöbovar. Foliehatten anser att den rödgröna regeringen är totalt inkompetent och de gör sådana tvära kast som går ut över den egna befolkningen ekonomiskt! När Foliehatten ser något uttalande från någon av de ansvariga i MP, vänder sig det i magen på honom! Att sådana politiker släpps fram och får bestämma, är mer än en katastrof!
En
annan sak med dessa elbilar är slitaget som batteriet utsätts för
för varje laddning. Man vill inte ladda ur den helt heller. En
seriös tillverkare har det inbyggt. så det inte syns utåt mot
konsumenten, att batteriet aldrig töms och aldrig laddas upp helt.
så att livslängden blir längre. Elbilen är byggd för besvikelse,
tandagnisslan och svordomar, det ingår i paketet.
Om
vi jämför med en mobil och batteriet. Det står i bruksanvisningen
för en mobil, att vid full laddning skall det räcka i cirka tre
dagar, men verkligheten med alla appar, gör att en dag är mer sant.
Elbilindustrin
förutspår att inom 10 år finns en ny generation av bilbatterier
som skall vara klara för massproduktion. De skulle i ett slag, komma
att slå ut dagens förbränningsmotorer till förmån för el-drift.
Den var roliga prognoser från industrin! Låter som en
företagsannons. Då är alltid gräset väldigt grönt och det
behöver aldrig klippas. Det är sannolikare, att vi kan köra bilar
och flygplan på vatten om 10 år. Problemet
sitter i detaljerna. Om batterierna är klara för massproduktion om
tio år, dröjer det ytterligare tio år innan produktionen nått
full fart.
De
fabriker som byggs idag, har dagens batteriteknik och man undrar om
de hinner skrivas av, innan det är dags för tillverkning av de nya
som också ska ha betydligt lägre pris till kund. Det hela liknar
Ebberöds bank, men kan säkert locka till sig investerare som inte
handlar, för sina egna pengar(svenska pensionsfonder).
De
nya batterierna skulle ge en aktionsradie på mellan 100-130 mil på
en laddning. Laddningen kommer att ta i stort sett lika lång tid som
det tar att fylla en tank med flytande bränsle. Om/när det blir
verklighet och den svenska bilparken börjar byta skepnad kommer det
att ta cirka 25-30 år innan bilparken är till fullo elektrifierad,
beroende på om staten bidrar med några morötter för att höja
takten. Fabrikanterna har inte meddelat något pris, men vi kan räkna
med att det inte blir billigt!
För
att elektrifiera hela den svenska fordonsflottan till el kommer det
att krävas lite drygt 11 Twh / år och med dagens elproduktion
klarar Sverige detta. Men
de rödgröna har bestämt att flera kärnkraftverk skall läggas ner
och
då får vi problem med elen. Man ser att den ena handen inte tänker
vad den andra behöver!
Ett bra typexempel på hur de rödgröna
tänker, om du nu tänker överhuvudtaget.
Undrar
om branschen inser att kemiska batterier är ingen lösning!
Självklart utgör elbilar en större fara, än de fossildriva. Li-ion-batterier är känsliga och en krock behöver inte vara särskilt allvarlig för att det ska skapas en kortslutning i en battericell vilket snabbt kan eskalera (thermal runway) med extrem värmeutveckling och brand. Det förekommer att vanliga bilbatterier vid kraftig laddning skapar knallgas som gör att det kan ske explosions brand, hur är det vid kortslutning av ett så kraftigt batteri som det som är i elbilar, som ju kan uppstå vid en krock. Det har också varit ganska många explosionsbränder med Tesla.
När
man drar upp elbilarnas usla räckvidd brukar fanatikerna skrika
"Tesla"
som har en teoretisk räckvidd på upp till 63 mil, problemet är
bara det att den
kostar mellan 1,2 till 1,7 miljoner kronor och att räckvidden i
verkligheten ligger på runt 40 mil,
enligt Teknikens
värld. Dessutom gäller nybilsgarantin
i max 8000 mil,
vilket är ett riktigt stort skämt, inte minst med tanke på att
bilarna kostar över miljonen! I värsta tänkbara förhållande
kommer man inte 40 mil nej, utan när det är vår, sommar och höst, utan
värsta regnovädret.
En Tesla klarar inte av 40 mil, i spöregn med torkarna och defroster/värme igång och dåligt vinterväder. Man måste också vara säker på att att före eventuella 40 milen hitta en laddstation! Vad gör man om inte hittar någon?
Det finns ju även reportage från långturer med elbilar, där det beskrivs att det inte är så himla lätt att planera, var man ska ladda, ankomsttider, för det tar ju rejält med tid att ladda och det kanske är kö till att ladda.
På pappret lovar många elbilar en räckvidd på både 30 och 40 mil, men verkligheten ser minst sagt annorlunda ut.
En Tesla klarar inte av 40 mil, i spöregn med torkarna och defroster/värme igång och dåligt vinterväder. Man måste också vara säker på att att före eventuella 40 milen hitta en laddstation! Vad gör man om inte hittar någon?
Det finns ju även reportage från långturer med elbilar, där det beskrivs att det inte är så himla lätt att planera, var man ska ladda, ankomsttider, för det tar ju rejält med tid att ladda och det kanske är kö till att ladda.
På pappret lovar många elbilar en räckvidd på både 30 och 40 mil, men verkligheten ser minst sagt annorlunda ut.
Den teoretiska
räckvidden är en enda stor bluff, i verklig körning kommer man
inte speciellt många mil på ett fulladdat batteri.
På Renault.se kan man räkna ut räckvidden på elbilen Renault Zoe, Renault gör reklam för att nya Zoe ska ha en räckvidd på 30 mil, men enligt kalkylatorn kommer man max 18 mil om man håller 120 km/h vid fint väder och det är 20 grader varmt!
Och andra elbilar är inte bättre, Nissan Leaf som är den mest sålda elbilen ska ha en räckvidd på 38 mil, men när mestmotor.se testade Leaf i vintras. så kom man max 19 mil.
Vid sämre väder sjunker räckvidden naturligtvis ännu mer, då kommer man definitivt inga 18 mil! Regn, kyla, värmesitsar, AC, vindrutetorkare, vinterdäck - ja allt som drar ström eller tar energi drar ner räckvidden.
För att inte riskera att bli stående utmed vägen, måste man alltså leta upp en laddplats efter max 13 mil! Ett stort skämt med andra ord.
Vad händer när man vill dra en släpkärra eller hänga på en cykel efter bilen? Innan en elbil blir intressant skall den kunna gå 50-60 mil med släpkärra, på vintern och i mörker med bra värme inne i bilen och laddas upp på 6-8 timmar som mest.
Skall elbilarna slå igenom skall de ha bättre prestanda än bensin/dieselbilar. Man kommer än en gång inse att elbilar är en återvändsgränd. Kruxet med elbilar i dag är, att de inte är anpassade till vädret och människors behov i Sverige.
På Renault.se kan man räkna ut räckvidden på elbilen Renault Zoe, Renault gör reklam för att nya Zoe ska ha en räckvidd på 30 mil, men enligt kalkylatorn kommer man max 18 mil om man håller 120 km/h vid fint väder och det är 20 grader varmt!
Och andra elbilar är inte bättre, Nissan Leaf som är den mest sålda elbilen ska ha en räckvidd på 38 mil, men när mestmotor.se testade Leaf i vintras. så kom man max 19 mil.
Vid sämre väder sjunker räckvidden naturligtvis ännu mer, då kommer man definitivt inga 18 mil! Regn, kyla, värmesitsar, AC, vindrutetorkare, vinterdäck - ja allt som drar ström eller tar energi drar ner räckvidden.
För att inte riskera att bli stående utmed vägen, måste man alltså leta upp en laddplats efter max 13 mil! Ett stort skämt med andra ord.
Vad händer när man vill dra en släpkärra eller hänga på en cykel efter bilen? Innan en elbil blir intressant skall den kunna gå 50-60 mil med släpkärra, på vintern och i mörker med bra värme inne i bilen och laddas upp på 6-8 timmar som mest.
Skall elbilarna slå igenom skall de ha bättre prestanda än bensin/dieselbilar. Man kommer än en gång inse att elbilar är en återvändsgränd. Kruxet med elbilar i dag är, att de inte är anpassade till vädret och människors behov i Sverige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar