söndag 29 april 2018

Hur långt kan man köra med en elbil?

Fabrikanterna för bensinmotorer lovar låg bensinförbrukning och fabrikanter av elbilar lovar lång körsträcka! Det är löften som inte alls stämmer överens med verkligheten. Fabrikanterna döljer att de värden de uppger, är under optimala förhållanden.

Körsträckan för en elbil, är en enda stor bluff. I verklig körning kommer man inte speciellt många mil, på ett fulladdat batteri. Det stora problemet för elbilen som fanatikern blundar för är, den usla räckvidden, de höga priserna och den dåligt utbyggda infrastrukturen för laddstolpar. Det gör att elbilen idag, inte är ett intressant alternativ för den stora allmänheten, utan snarare en nischprodukt för en liten skara fanatiker. Dessutom har elbilen en stor miljöpåverkan, fastän fanatikern hävdar motsatsen. Elbilen är mest en marknadsföring för elbolag och vissa politiska partier (MP). Tittar vi på vilka som köper elbilar, är övervägande delen, från den offentliga sektorn! Svensson har inte råd att betala 1 miljon för en Tesla!

Foliehatten har aldrig trott på elbilen om inte elbilens prestanda förändras radikalt och att priset hamnar i nivå men fossildrivna fordon. Dagens elbilar lämpar sig i speciella miljöer som inomhus, citykörning och med på förhand vetskap kortare turer. Elbilarna slåss mot ett fantastiskt drivmedel = oljan! Oljan har ca 100ggr högre energiinnehåll/kg än det bästa kommersiella batteriet. I framtiden kanske, får vi 10ggr energieffektivare batterier, men vem vill åka med typ TNT=sprängämne under baken? Idag finns inga vetenskapliga undersökningar på strålningen från de jättestora batterierna. Är de cancerframkallande? Alla som har släp av någon typ, kan inte koppla dessa bakom en en elbil, eftersom de är så tunga!
Det som däremot fungerar utmärkt är hybrider där el är en driftsform. Men de har dock, ännu kortare kör
sträcka på elen. För miljön är det bättre att jobba på bränslet och avgasreningen. Tyskarna har kommit långt med avgasreningen och är nere på fantastiskt låga nivåer som är långt under EU:s krav. De nya avgasrenarna monteras nu in från årsmodell 2018. De som ”dömer” ut fossildrivna bilar, får nog tänka om! Sverige har en regering som är så insnöad i sin politik, att de inte vill invänta vad som händer på marknaden. Ett bra bevis för detta är dieselbilar. Bara för något år sedan var dessa miljövänliga, att bara något år senare bli förklarade som miljöbovar. Foliehatten anser att den rödgröna regeringen är totalt inkompetent och de gör sådana tvära kast som går ut över den egna befolkningen ekonomiskt! När Foliehatten ser något uttalande från någon av de ansvariga i MP, vänder sig det i magen på honom! Att sådana politiker släpps fram och får bestämma, är mer än en katastrof!
 
En annan sak med dessa elbilar är slitaget som batteriet utsätts för för varje laddning. Man vill inte ladda ur den helt heller. En seriös tillverkare har det inbyggt. så det inte syns utåt mot konsumenten, att batteriet aldrig töms och aldrig laddas upp helt. så att livslängden blir längre. Elbilen är byggd för besvikelse, tandagnisslan och svordomar, det ingår i paketet.
Om vi jämför med en mobil och batteriet. Det står i bruksanvisningen för en mobil, att vid full laddning skall det räcka i cirka tre dagar, men verkligheten med alla appar, gör att en dag är mer sant.

Elbilindustrin förutspår att inom 10 år finns en ny generation av bilbatterier som skall vara klara för massproduktion. De skulle i ett slag, komma att slå ut dagens förbränningsmotorer till förmån för el-drift. Den var roliga prognoser från industrin! Låter som en företagsannons. Då är alltid gräset väldigt grönt och det behöver aldrig klippas. Det är sannolikare, att vi kan köra bilar och flygplan på vatten om 10 år. Problemet sitter i detaljerna. Om batterierna är klara för massproduktion om tio år, dröjer det ytterligare tio år innan produktionen nått full fart.
De fabriker som byggs idag, har dagens batteriteknik och man undrar om de hinner skrivas av, innan det är dags för tillverkning av de nya som också ska ha betydligt lägre pris till kund. Det hela liknar Ebberöds bank, men kan säkert locka till sig investerare som inte handlar, för sina egna pengar(svenska pensionsfonder).
De nya batterierna skulle ge en aktionsradie på mellan 100-130 mil på en laddning. Laddningen kommer att ta i stort sett lika lång tid som det tar att fylla en tank med flytande bränsle. Om/när det blir verklighet och den svenska bilparken börjar byta skepnad kommer det att ta cirka 25-30 år innan bilparken är till fullo elektrifierad, beroende på om staten bidrar med några morötter för att höja takten. Fabrikanterna har inte meddelat något pris, men vi kan räkna med att det inte blir billigt!

För att elektrifiera hela den svenska fordonsflottan till el kommer det att krävas lite drygt 11 Twh / år och med dagens elproduktion klarar Sverige detta. Men de rödgröna har bestämt att flera kärnkraftverk skall läggas ner och då får vi problem med elen. Man ser att den ena handen inte tänker vad den andra behöver!
Ett bra typexempel på hur de rödgröna tänker, om du nu tänker överhuvudtaget. Undrar om branschen inser att kemiska batterier är ingen lösning!

Självklart utgör elbilar en större fara, än de fossildriva. Li-ion-batterier är känsliga och en krock behöver inte vara särskilt allvarlig för att det ska skapas en kortslutning i en battericell vilket snabbt kan eskalera (thermal runway) med extrem värmeutveckling och brand. Det förekommer att vanliga bilbatterier vid kraftig laddning skapar knallgas som gör att det kan ske explosions brand, hur är det vid kortslutning av ett så kraftigt batteri som det som är i elbilar, som ju kan uppstå vid en krock. Det har också varit ganska många explosionsbränder med Tesla.
När man drar upp elbilarnas usla räckvidd brukar fanatikerna skrika "Tesla" som har en teoretisk räckvidd på upp till 63 mil, problemet är bara det att den kostar mellan 1,2 till 1,7 miljoner kronor och att räckvidden i verkligheten ligger på runt 40 mil, enligt Teknikens värld. Dessutom gäller nybilsgarantin i max 8000 mil, vilket är ett riktigt stort skämt, inte minst med tanke på att bilarna kostar över miljonen! I värsta tänkbara förhållande kommer man inte 40 mil nej, utan när det är vår, sommar och höst, utan värsta regnovädret.
En Tesla klarar inte av 40 mil, i spöregn med torkarna och defroster/värme igång och dåligt vinterväder. Man måste också vara säker på att att före eventuella 40 milen hitta en laddstation! Vad gör man om inte hittar någon?

Det finns ju även reportage från långturer med elbilar, där det beskrivs att det inte är så himla lätt att planera, var man ska ladda, ankomsttider, för det tar ju rejält med tid att ladda och det kanske är kö till att ladda.


På pappret lovar många elbilar en räckvidd på både 30 och 40 mil, men verkligheten ser minst sagt annorlunda ut.
Den teoretiska räckvidden är en enda stor bluff, i verklig körning kommer man inte speciellt många mil på ett fulladdat batteri.

På Renault.se kan man räkna ut räckvidden på elbilen Renault Zoe, Renault gör reklam för att nya Zoe ska ha en räckvidd på 30 mil, men enligt kalkylatorn kommer man max 18 mil om man håller 120 km/h vid fint väder och det är 20 grader varmt!
Och andra elbilar är inte bättre, Nissan Leaf som är den mest sålda elbilen ska ha en räckvidd på 38 mil, men när mestmotor.se testade Leaf i vintras. så kom man max 19 mil.
Vid sämre väder sjunker räckvidden naturligtvis ännu mer, då kommer man definitivt inga 18 mil! Regn, kyla, värmesitsar, AC, vindrutetorkare, vinterdäck - ja allt som drar ström eller tar energi drar ner räckvidden.

För att inte riskera att bli stående utmed vägen, måste man alltså leta upp en laddplats efter max 13 mil!
Ett stort skämt med andra ord.
Vad händer när man vill dra en släpkärra
eller hänga på en cykel efter bilen? Innan en elbil blir intressant skall den kunna gå 50-60 mil med släpkärra, på vintern och i mörker med bra värme inne i bilen och laddas upp på 6-8 timmar som mest.
Skall elbilarna slå igenom skall de ha bättre prestanda än bensin/dieselbilar. Man kommer än en gång inse att elbilar är en återvändsgränd. Kruxet med elbilar i dag är,
att de inte är anpassade till vädret och
människors behov i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar