söndag 13 maj 2018

Varför har vi ett så högt bensinpris?

Sverige är ett avlångt land med stora avstånd och hälften bor på landsbygden, där det i många regioner överhuvudtaget inte finns kollektivtrafik att tala om och många behöver bilen för att klara sin vardag. Det har blivit dyrt att äga en bil, bensin(diesel)priset bara ökar och vår regeringen gör saken bara värre och värre, de ökar på kostnaderna, med högre bilskatt och bränsleskatt. Den låga kronkursen gör sitt till, och vår Riksbank gör vad den kan, för att den ska vara låg eller ännu lägre. Att ha råd att äga bil är en jämställdhetsfråga, det är inte bara de rika som ska få äga en bil. Bil ska all kunna ha, det är demokrati! Trist är det, måste gå att rösta bort tokigheterna, i valen i höst?
Kollektivtrafiken trafikerar inte hela Sverige. Tåg/ buss är inte synkroniserade. På vilket sätt blir miljön renare av att vi har ett högt bensinpris, så länge som det inte finns några andra fungerande alternativ till den egna bilen? För de som använder egen bil i tjänsten, är Skatteverkets skattefria milersättning en ren förlust nu. Vad händer när bensinpriset överstiger de 18,50 man får i ersättning? Vi kan vara där redan nästa år! Det innebär att man subventionerar företagets kostnader, ren välgörenhet från den anställdes sida. Kommer Skatteverket höja den skattefria ersättningen eller? Dessutom betalar vi idag, närmare 10 kr i olika skatter för varje liter bensin vi tankar och den stiger varje år med den indexreglering som genomförts! Skattens andel av priset: 64 procent!

Det var Miljöpartiet som tvingade Socialdemokraterna att höja bränsleskatten.  S höjde skatten på order av MP, trots att Magdalena Andersson i valet 2014 gick ut och sa, att det var dyrt att tanka.
Blir det regeringsskifte och MP åker ut, så ser det inte ut som att bränsleskatten kommer att minska. De andra partierna har ingen vilja att sänka skatten och Centern som är mer eller mindre lika "klimattokiga" och dåraktiga som MP.
Sedan vet man också, att Gustav Fridolin och Isabella Lövin sitter och småmyser nu när det svider i plånboken för oss bilister. De förordar elcykel eller cykel till folket!
Minst varje vecka har någon Miljöpartist skrivet en artikel om fördelen av att cykla till jobbet. Visst kan man hålla med om, att cykla är nyttigt, men inte överallt i det långa landet Sverige. Undrar vad befolkningen norr om Mälaren tycker om dessa förslag?

Bensin anses bland politiker vara en ”perfekt skattebas.” Med det menas att förbrukningen inte påverkas nämnvärt av beskattningen. Höjda bensinskatter gör inte, att människor kör mindre, istället ökar antalet dagar med blodpudding till middag.
Foliehatten upptäckte för över 15 år sedan hur de svenska politikerna manipulerade svenska folket, för att få mer skatter, till sin massinvandringspolitik. Man fick folk att gladeligen betala sin skatt genom lögnerna.

"Miljö" är i själva verket bara ett finare ord för skatt. Sätt "miljö" framför skatt, bränsleskatt blir miljöskatt, energi skatt blir "miljöskatt."  Samtidigt fick man folk att knäböja i sin nya religion, framför sina återvinningsstationer med sin lilla flaska eller pappersbit i handen. Att utse bilismen som miljöbov, är bara en skenmanöver, för att få in ännu mer pengar.
Miljön blir inte renare för att miljontals svenskar tvingas klara sig utan bilen.

Miljöproblemen är globala
och mycket talar för att det är politikerna som med sitt agerande vill få fram ett miljöproblem, så att de kan beskatta befolkningen. En gammal sanning är, att om alla svenskar slutade åka bil, så skulle det inte ens ge en mätbar effekt på de globala utsläppen. Sverige släpper ut mindre än 0,01 procent av alla avgaser i världen. D.v.s. en fis i rymden. Ändå skall vi rädda världen!

Koldioxid och växthuseffekter är inget våra svenska politiker egentligen bryr sig om, det bevisade man genom att stänga Barsebäck och ersätta med dansk kolkraft. För att kompensera el bortfallet från en enda nedlagd reaktor. får man elda 6 ton stenkol
i minuten, vilket tyskarna får göra!

En vettigare insats för miljön vore att lägga extrema skatter på gamla bilar utan katalysator.
Miljöpartisterna har hakat upp sig på stadsjeepar, men kolla upp Co2-utsläppen från en Nissan Murano jeep, jämfört med en gammal Volvo 700 eller Saab 900! Det går också bra, att beskatta bilen av andra skäl än utsläpp och avgaser. MP vill beskatta det utrymme som bilen tar, MP i Stockholm anser att det är alldeles för billig,t att som bilist ta upp gatuutrymme och parkeringsplatser.

Tyvärr finns det idag inget politiskt parti som propagerar för sänka drivmedelsskatter, så det spelar ingen roll vad vi röstar på. Det parti som kommer att gå ut med att sänka skatterna på bensin/diesel kan räkna med 4,3 miljoner bilägare som eventuellt kommer att rösta på dem! Vad Foliehatten känner till, så har inte någon regering sänkt någon skatt, för bilisterna under de 40 år som han ägt en bil.
Nog spelar det roll om bensinen kostar 10 eller 20 kronor. 10 kronors höjning = 10000kr mer i kostnad för bensinen om man kör 2000 mil/år. Det finns roligare saker, att göra för de pengarna.

De svenska bilisterna kan tacka Miljöpartiet för de höga bensin och dieselpriserna. Med indexregeleringen kommer Sverige att få, om något år, Europas högsta priser!

Det enda svar Sveriges befolkning får av detta parti
är, åk kollektivtrafik eller cykla till jobbet. Problemet är att utanför tätorterna, finns en dåligt fungerande kollektivtrafik. Ett arbete kan kräva två - tre tåg/bussar byten, för att komma till och från arbetet, då väljer man bilen istället, för att vara säker på att komma i tid. Bilåkande är inte en lyx, snarare är det så, att samhället inte har skapat ett hållbart alternativ. Förseningar på tåg(som är legio) och att anslutande bussar inte vill vänta, gör att kollektivtrafik, endast fungerar för folk utan småbarn. En småbarnsfamilj i en villaförort, två vuxna arbetande föräldrar, ett barn i dagis, ett annan i första klass. Mamman jobbar inom äldrevården, nätter, helger. Mannen 7-16. Mannen måste hämta och lämna barnen inom 6.30- 17-30. Kvinnan jobbar 8-18.00 och har inget körkort. Är bilen en lyx? Hur skulle familjen Svensson överleva utan sin bil?
 
Det är mer eller mindre klart att det blir kilometerskatt i framtiden. Politikerna har förstått, att vi inte längre går på deras förklaringar, utan har redan gått ut med att de måste kompensera inkomstbortfallet i framtiden, för att betala deras vansinniga invandringspolitik.

MP har ett förslag om att man inte ska kunna köpa fossila bränslen från och med år 2030. Vad finns det för realistiska alternativ?

Elbilarna är inte en självklar väg framåt, men alla som befinner sig i verkligheten(alldeles för dyr) vet att många inte kan förlita sig på en ren elbil, då blir kompromissen en hybrid som måste drivas av något bränsle. Är det tänkt att biodiesel(som inte går att få fram i den mängd som behövs) ska ta den vanliga dieselns plats eller hur har dom tänkt? Har våra politiker överhuvudtaget tänkt, så instängda som de är i sin koldioxidbubbla!

Därför är det nu, man ska satsa på en elbil och njuta, så länge man kan. Det kommer att bli lika dyrt att köra en elbil som en fossildriven bil om några år!

1 kommentar:

  1. Nu är du ute och cyklar när det gäller utsläpp av CO2 från en bil utan katalysator och en med. Katalysatorn minskar inte utsläppen av CO2. Katalysatorn minskar dock utsläppen av kolväten (HC), kväveoxid (NOx) och koloxid (CO). I övrigt så håller jag med dig.

    SvaraRadera