Söndagens
bussolycka i Stockholm
med gasexplosionen
var
mycket väntad. Nästa gång en
olycka händer, kan gastankarna
slitas
upp,
när en passagerarfylld buss välter i ett dike och kanar mot ett
hinder eller på vägen och kanar mot ett annat fordon. Det
finns flera
varningarför detta. Gaslobbyn
kommer nu naturligtvis, som vanligt, att förringa händelsen. Få
bort gasbussarna omedelbart!
Tommy
Carnebo, brandman och expert på fordonsbränder:”Gasfordon innebär
helt nya problem för oss.” Carnebo
efterlyser regelverk från myndigheterna, dels för placering av
säkerhetsventilen, dels för tydliga märkningar på alla sidor av
gasfordon.
Carnebo: ”Det största problemet för oss i räddningstjänsten är, att det i dag inte går att se på håll om det är en gasbil. ”
Carnebo: ”Det största problemet för oss i räddningstjänsten är, att det i dag inte går att se på håll om det är en gasbil. ”
Det
är en
oerhört allvarlig incident. Tack
gode gud att bussen inte var fullpackad! Tänk er en fullpackad
buss med instängda passagerare i brinnande helvete! Förbjud
omedelbart den här typen av biogasbussar. Tänk er själva vilket
uppslag detta ger till presumtiva terrorister. Att sabotera gastanken
på ett antal fullsatta bussar i Stockholm, måste vara enkelt. Det
räcker
med en kula från ett eldhandvapen mot gastankarna på taket för att
få bussen att explodera och snabbt bli övertänd. Vem vågar åka
med sådana bussar i våra utsatta områden där skjutglada ungdomar
har tråkigt? En fullsatt gasbuss blir således också ett utmärkt
terroristmål i centrala Stockholm. Man kan stå på en bro med ett
eldhandvapen.
Nu har terroristerna fått bästa tipset. Varför samla sprängmedel för att spränga sig själv på en buss? En kula 7,62x39 rätt in i busstaket så händer det som nu hände bussen går upp i rök och alla ombord brinner inne. Nu vet man vilken busstyp man inte ska åka med, tack för uppvaknandet.
Nu har terroristerna fått bästa tipset. Varför samla sprängmedel för att spränga sig själv på en buss? En kula 7,62x39 rätt in i busstaket så händer det som nu hände bussen går upp i rök och alla ombord brinner inne. Nu vet man vilken busstyp man inte ska åka med, tack för uppvaknandet.
Dessa
bussar är rullande krematorier och brandbomber. De borde snarast tas ur tjänst.
Bussarna finns på gatorna, var femte buss är ett potentiellt
krematorium. Det
hävdar brandexperter som Göteborgs-Posten har talat med. Tidningen
citerar bland andra en utredare på Helsingborgs brandförsvar, Anna
Brand: “Allt fokus har varit på miljön, ingen har tänkt på
säkerheten!”
Nyhetsrapporteringen är sparsmakad och
lågmäld. En
gastank skall inte kunna sprängas så här lätt.
Det är något som inte
stämmer här. Media köper alla dimridåer från myndigheterna. Gång
på gång. Tror att detta kommer att tigas ihjäl....
Videon hos Expressen och TV4 visar klart och tydligt att inga varningslampor var igång, folk här blandar ihop varningssystemet med de vanliga trafikljusen som slår om från rött till grönt när bussen börjar köra efter det att signalen slagit om till grönt.
Stillbilderna från olyckan visar att varningssystemet inte var igång, skyltarna skall vara på tills dess att fordonet svängt höger in på Herculesgatan. Sedan en helt annan bild som avslöjar något mycket otrevligare som också är helt nedtystad trots att det gått hundratals journalister runt bussvraket och tagit foton från olika vinklar, ett foto råkar visa:
....båda främre gastuber trycktes bakåt och rätt ner i passagerare-utrymmet inuti bussen vid kollisionen samtidigt som dom fattade eld, så chaffisen i bussen hamnade praktiskt sett i en blåslampa med 2 tuber som sprutade ut metangas snett uppåt eftersom bakre delarna av båda tuberna nu låg mot bussgolvet. Vi ser alltså ett konstruktionsfel, busstakets ramverk klarade inte smällen med balken utan tuberna for ner inuti bussen istället för att slungas bakåt eller utåt sidorna. Foliehatten trodde att busstaken var förstärkta och klädda med plåt under tuberna för att säkra passagerare-utrymmet, men bilden visar att så inte kan vara fallet.
Videon hos Expressen och TV4 visar klart och tydligt att inga varningslampor var igång, folk här blandar ihop varningssystemet med de vanliga trafikljusen som slår om från rött till grönt när bussen börjar köra efter det att signalen slagit om till grönt.
Stillbilderna från olyckan visar att varningssystemet inte var igång, skyltarna skall vara på tills dess att fordonet svängt höger in på Herculesgatan. Sedan en helt annan bild som avslöjar något mycket otrevligare som också är helt nedtystad trots att det gått hundratals journalister runt bussvraket och tagit foton från olika vinklar, ett foto råkar visa:
....båda främre gastuber trycktes bakåt och rätt ner i passagerare-utrymmet inuti bussen vid kollisionen samtidigt som dom fattade eld, så chaffisen i bussen hamnade praktiskt sett i en blåslampa med 2 tuber som sprutade ut metangas snett uppåt eftersom bakre delarna av båda tuberna nu låg mot bussgolvet. Vi ser alltså ett konstruktionsfel, busstakets ramverk klarade inte smällen med balken utan tuberna for ner inuti bussen istället för att slungas bakåt eller utåt sidorna. Foliehatten trodde att busstaken var förstärkta och klädda med plåt under tuberna för att säkra passagerare-utrymmet, men bilden visar att så inte kan vara fallet.
Den
troliga orsaken till att gastanken exploderade var en kombination av
högt
tryck i tanken
och en försvagad
mantel. Gastankarnas
smältsäkringar ska utlösa och hindra att för högt tryck uppstår.
De hindrades från att utlösa genom att smältsäkringarna kyldes då
CAFS-skum påfördes.
TT har också kommit ut med en artikel om gasbilar. En bensin eller dieselbil exploderar inte, men en gasbil kan explodera. Gasfordon är försedda med en säkerhetsventil som ska lösas ut vid en temperatur på 110 grader.
Problemet uppstår när säkerhetsventilen inte fungerar, då blir fordonen dödsfällor. Det värsta exemplet är när en gasdriven sopbil i USA exploderade tanken flög 400 meter och landade på en skolgård.
Tommy Carnebo, brandman och expert på fordonsbränder: ”Riskområdet för ett brinnande gasfordon är 75 meter. När säkerhetsventilen löses ut, om den fungerar, slår dessutom en svetslåga ut från fordonet, sex meter lång från personbilar och tjugo meter lång från tunga fordon. Det finns i dag inget regelverk för hur ventilen ska riktas, så det går inte att veta åt vilket håll lågan slår ut. Det är ju inte så lyckat i exempelvis centrala Stockholm!”
MSB:s utredning av olyckan där en gasbuss exploderade i en tunnel i Göteborg 2016 och där två brandmän skadades:
TT har också kommit ut med en artikel om gasbilar. En bensin eller dieselbil exploderar inte, men en gasbil kan explodera. Gasfordon är försedda med en säkerhetsventil som ska lösas ut vid en temperatur på 110 grader.
Problemet uppstår när säkerhetsventilen inte fungerar, då blir fordonen dödsfällor. Det värsta exemplet är när en gasdriven sopbil i USA exploderade tanken flög 400 meter och landade på en skolgård.
Tommy Carnebo, brandman och expert på fordonsbränder: ”Riskområdet för ett brinnande gasfordon är 75 meter. När säkerhetsventilen löses ut, om den fungerar, slår dessutom en svetslåga ut från fordonet, sex meter lång från personbilar och tjugo meter lång från tunga fordon. Det finns i dag inget regelverk för hur ventilen ska riktas, så det går inte att veta åt vilket håll lågan slår ut. Det är ju inte så lyckat i exempelvis centrala Stockholm!”
MSB:s utredning av olyckan där en gasbuss exploderade i en tunnel i Göteborg 2016 och där två brandmän skadades:
Som
Dynamit Harry sa, vilken jävla smäll. Hur kommer det sig att en
sådan olycka kan hända, det är ju en ganska stor bomb att köra
runt med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar