måndag 11 mars 2019

Alla gasfordon borde förbjudas omedelbart!

Söndagens bussolycka i Stockholm med gasexplosionen var mycket väntad. Nästa gång en olycka händer, kan gastankarna slitas upp, när en passagerarfylld buss välter i ett dike och kanar mot ett hinder eller på vägen och kanar mot ett annat fordon. Det finns flera varningarför detta. Gaslobbyn kommer nu naturligtvis, som vanligt, att förringa händelsen. Få bort gasbussarna omedelbart!
Tommy Carnebo, brandman och expert på fordonsbränder:”Gasfordon innebär helt nya problem för oss.” Carnebo efterlyser regelverk från myndigheterna, dels för placering av säkerhetsventilen, dels för tydliga märkningar på alla sidor av gasfordon.
Carnebo: ”Det största problemet för oss i räddningstjänsten är, att det i dag inte går att se på håll om det är en gasbil. ”
Det är en oerhört allvarlig incident. Tack gode gud att bussen inte var fullpackad! Tänk er en fullpackad buss med instängda passagerare i brinnande helvete! Förbjud omedelbart den här typen av biogasbussar. Tänk er själva vilket uppslag detta ger till presumtiva terrorister. Att sabotera gastanken på ett antal fullsatta bussar i Stockholm, måste vara enkelt. Det räcker med en kula från ett eldhandvapen mot gastankarna på taket för att få bussen att explodera och snabbt bli övertänd. Vem vågar åka med sådana bussar i våra utsatta områden där skjutglada ungdomar har tråkigt? En fullsatt gasbuss blir således också ett utmärkt terroristmål i centrala Stockholm. Man kan stå på en bro med ett eldhandvapen.
Nu har terroristerna fått bästa tipset. Varför samla sprängmedel för att spränga sig själv på en buss? En kula 7,62x39 rätt in i busstaket så händer det som nu hände bussen går upp i rök och alla ombord brinner inne. Nu vet man vilken busstyp man inte ska åka med, tack för uppvaknandet.
 
Dessa bussar är rullande krematorier och brandbomber. De borde snarast tas ur tjänst. Bussarna finns på gatorna, var femte buss är ett potentiellt krematorium. Det hävdar brandexperter som Göteborgs-Posten har talat med. Tidningen citerar bland andra en utredare på Helsingborgs brandförsvar, Anna Brand: “Allt fokus har varit på miljön, ingen har tänkt på säkerheten!”
 
Nyhetsrapporteringen är sparsmakad och lågmäld. En gastank skall inte kunna sprängas så här lätt. Det är något som inte stämmer här. Media köper alla dimridåer från myndigheterna. Gång på gång. Tror att detta kommer att tigas ihjäl....
Videon hos Expressen och TV4 visar klart och tydligt att inga varningslampor var igång, folk här blandar ihop varningssystemet med de vanliga trafikljusen som slår om från rött till grönt när bussen börjar köra efter det att signalen slagit om till grönt.

Stillbilderna från olyckan visar att varningssystemet inte var igång, skyltarna skall vara på tills dess att fordonet svängt höger in på Herculesgatan. Sedan en helt annan bild som avslöjar något mycket otrevligare som också är helt nedtystad trots att det gått hundratals journalister runt bussvraket och tagit foton från olika vinklar, ett foto råkar visa:
....båda främre gastuber trycktes bakåt och rätt ner i passagerare-utrymmet inuti bussen vid kollisionen samtidigt som dom fattade eld, så chaffisen i bussen hamnade praktiskt sett i en blåslampa med 2 tuber som sprutade ut metangas snett uppåt eftersom bakre delarna av båda tuberna nu låg mot bussgolvet. Vi ser alltså ett konstruktionsfel, busstakets ramverk klarade inte smällen med balken utan tuberna for ner inuti bussen istället för att slungas bakåt eller utåt sidorna.
Foliehatten trodde att busstaken var förstärkta och klädda med plåt under tuberna för att säkra passagerare-utrymmet, men bilden visar att så inte kan vara fallet.
Den troliga orsaken till att gastanken exploderade var en kombination av högt tryck i tanken och en försvagad mantel. Gastankarnas smältsäkringar ska utlösa och hindra att för högt tryck uppstår. De hindrades från att utlösa genom att smältsäkringarna kyldes då CAFS-skum påfördes.

TT har också kommit ut med en artikel om gasbilar.
En bensin eller dieselbil exploderar inte, men en gasbil kan explodera. Gasfordon är försedda med en säkerhetsventil som ska lösas ut vid en temperatur på 110 grader.
Problemet uppstår n
är säkerhetsventilen inte fungerar, då blir fordonen dödsfällor. Det värsta exemplet är när en gasdriven sopbil i USA exploderade tanken flög 400 meter och landade på en skolgård.
Tommy Carnebo, brandman och expert på fordonsbränder: ”Riskområdet för ett brinnande gasfordon är 75 meter. När säkerhetsventilen löses ut, om den fungerar, slår dessutom en svetslåga ut från fordonet, sex meter lång från personbilar och tjugo meter lång från tunga fordon. Det finns i dag inget regelverk för hur ventilen ska riktas, så det går inte att veta åt vilket håll lågan slår ut. Det är ju inte så lyckat i exempelvis centrala Stockholm!”

MSB:s utredning av olyckan där en gasbuss exploderade i en tunnel i Göteborg 2016 och där två brandmän skadades:

Som Dynamit Harry sa, vilken jävla smäll. Hur kommer det sig att en sådan olycka kan hända, det är ju en ganska stor bomb att köra runt med.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar