Sverige
har knappt hämtat sig från den vansinniga Bonus Malus Steg 1, från
sommaren 2018
och snart ”knackar” Steg 2 på dörren. Lilla
Sverige med kanske en hundratusende del av världen
nybilsförsäljning, ska rädda planeten!
Logiken
i bilskattesystemet
är katastrofal.
Det
enda miljöhänsyn man får med elbil är lägre föroreningar, där
bilarna körs. Det tas ingen hänsyn till att batteriet produceras
med kobolt från Kongo eller en i övrigt miljöskadlig
framställning(som
är större än en fossilbil under dess livslängd på 20-25 år)
samt återvinning efter batteriets livslängd(en
miljökatastrof),
vilket kan bortses från med konventionella bränslen. Det kan inte
vara miljövänligt att bygga en hybridbil med dubbla motorsystem
(bränslesystem
- förbränningsmotor - generator - batterier - elmotor)
Det handlar om stora pengar för staten och inte miljöhänsyn.
Inget förvånar Foliehatten längre, när det gäller skatt på bilismen. Det är fullständigt hopkok av fanatiska politiker, utan någon som helst närkontakt med verkligheten!
Regeringen håller på att införa ett klassamhälle igen med sin fullständig horribla klimatpolitik. Att köra bil, blir lite av en klassfråga! En ny, säker och miljösmart bil som väldigt få har råd med, en 1,5 miljoners Tesla slipper nästan helt(360/år) betala någon vägskatt. Teslan sliter på vägnätet lika mycket som en vanlig bil och det blir Svensson som får betala för vägnätet, om vi nu ponerar på att ”vägskatten” faktiskt går till vägarna!
Det handlar om stora pengar för staten och inte miljöhänsyn.
Inget förvånar Foliehatten längre, när det gäller skatt på bilismen. Det är fullständigt hopkok av fanatiska politiker, utan någon som helst närkontakt med verkligheten!
Regeringen håller på att införa ett klassamhälle igen med sin fullständig horribla klimatpolitik. Att köra bil, blir lite av en klassfråga! En ny, säker och miljösmart bil som väldigt få har råd med, en 1,5 miljoners Tesla slipper nästan helt(360/år) betala någon vägskatt. Teslan sliter på vägnätet lika mycket som en vanlig bil och det blir Svensson som får betala för vägnätet, om vi nu ponerar på att ”vägskatten” faktiskt går till vägarna!
Vanliga bilister sponsrar alla nya bilar i Bonus Malussystemet – upp till 60.000 för en elbil och upp till 38.000 för en hybrid!
Folk
kommer inte köpa nya
bilar,
utan åker i sina
gamla
bilar. Alla
nya elbilar och hybrider har blivit betydligt dyrare och
Svensson, har helt enkelt inte råd.
De utländska bilarnas pris påverkas dessutom av, den urusla värdet
på den svenska kronan. De
bilarna som Svensson har, är bara miljövänlig mot hans plånbok och dom
bilarna är riktigt gamla och Svensson kommer fortsätta köra dom.
Från
årsskiftet riskerar
återigen
de
flesta ”nya bilar” att bestraffas, med
ännu
högre årlig fordonsskatt! Den
fullständigt tokiga regeringen har sett till, att en ny
tuffare mätmetod har
införts för
förbrukning och utsläpp. Den ger högre värden och därmed höjda
skatter, om regeringen inte gör några justeringar i höst, efter den
översyn som nu ska göras. I en del fall slår förändringen extra
hårt. Volvos laddhybrid XC90 T8 Twin Engine förlorar statusen som
klimatbonusbil.
En
vanlig VW Tiguan får en
årsskatt
på hela 12 000 kr och
frågan är, vem
vill betala 1 000 kr per månad bara i skatt för en Tiguan? En
Volvo V60; 10 000 kr per år!! En ny BMW X5 landar på 15 000 kr osv
osv.
Hur tänker regeringen, om den tänker överhuvudtaget. Om förslaget går igenom, kommer nybilsförsäljningen att minska mycket kraftigt för bilmärken!
Bonus/malus gäller i 3 år sedan sänks skatten, vilket innebär att folk kör längre i sina gamla mer miljöovänliga bilar (definition av MP). Nytillverkade bilar är de bilar som är bäst för miljön gällande utsläpp och de även de som bestraffas hårdast under en period. Så visst är bonus/malus genialt för att plocka in pengar till staten, men i miljösynpunkt så ger det ingen effekt alls.
Teknikens värld har tittat på problemet och de förutspår, att import från Tyskland kommer att öka? Det finns också en risk att importen av tre år gamla och äldre bilar ökar på bekostnad av nybilsförsäljningen.
Teknikens värld Anders Norén: ”Sammantaget motverkar det förnyelsen av fordonsflottan, vilket kan bromsa utvecklingen mot fordon som är säkrare och har lägre miljöpåverkan.”
Martin
Larsson, kansliråd på miljödepartementet: ”När beslutet om
Bonus
Malus
togs 2017 visste ingen hur resultaten i WLTP skulle bli. Därför
lades en passus in om att 2019 se över utfallet. Vi ska göra en
översyn av effekterna under året. Det kan hända att det finns skäl
att justera hur både malus och bonus slår.”
Att
miljöskatterna är en av dom största bluffar vi upplevt här i
landet är en annan sak, folk är korkade
och godtrogna som
köper Bonus Malussystemet.
Foliehatten tycker det är fantastiskt bra att regeringen spottar på medelklassen. Vi behöver en arg medelklass om en revolution ska vara möjlig. När fler ur medelklassen förstår/insett att rösta på "rätt" parti, inte kommer leda någon vart, utan istället får en mer fatalistisk syn på saker och ting. Då börjar saker och ting att hända.
Titta på Frankrike och ”De Gula Västarna.”
Dagens skatt på fossila bränslen ger staten mer än 10 miljarder i ren vinst, utöver vad vägar kostar i underhåll. MP vill förbjuda all försäljning av fossila bränslen från 2030. Dessa pengar måste naturligtvis tas även från el-bils ägare. Idag kommer en elbil, undan med mindre än 1 kr/mil i el-skatt. Idag finns redan en utredning för att införa kilometerskatt i Sverige.
Foliehatten tycker det är fantastiskt bra att regeringen spottar på medelklassen. Vi behöver en arg medelklass om en revolution ska vara möjlig. När fler ur medelklassen förstår/insett att rösta på "rätt" parti, inte kommer leda någon vart, utan istället får en mer fatalistisk syn på saker och ting. Då börjar saker och ting att hända.
Titta på Frankrike och ”De Gula Västarna.”
Dagens skatt på fossila bränslen ger staten mer än 10 miljarder i ren vinst, utöver vad vägar kostar i underhåll. MP vill förbjuda all försäljning av fossila bränslen från 2030. Dessa pengar måste naturligtvis tas även från el-bils ägare. Idag kommer en elbil, undan med mindre än 1 kr/mil i el-skatt. Idag finns redan en utredning för att införa kilometerskatt i Sverige.
Här
finner ni en länk till dom ansvariga politikerna i skatteutskottet. Det är upp
till var och en, att kontakta dom för att hårt och bestämt
framföra din röst om den vansinniga skattepolitik, de är ansvariga för!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar