Om
detta hade hänt i Ryssland, då skulle den svenska "feministiska"
regimen genast skrikit korruption! Nu händer det i Sverige, så man
är väldigt tysta och korruptions ordet används inte! Problemet är inte om Wetterstrand är en aktiv politiker eller inte. Problemet
är att Lövin och Löfven tillsatt en extremt jävig utredare! Lövin
och Löfven kan inte sitta kvar, anser Foliehatten. De pratar
ständigt om det ansvar de tar. Ta det ansvaret nu och avgå med
en gång. Hela handläggningen är inget annat, än en grov
skandal!
Idag
har DN ifrågasatt Maria Wetterstrand och det kan vara fråga om jäv!
Nu är stenen i rullning.
Hon sitter i styrelsen(äger 615.000 aktier), för ett av de mest påverkade företag av den utredning hon gör på skattebetalarnas bekostnad.
Den 22 februari 2018 utses Maria Wetterstrand av regeringen till särskild utredare för att utreda hur staten kan främja användandet av biobränsle inom flyget. Två månader senare, den 27 april 2018 ökar Wetterstrand sitt ägande i Cortus Energy då hon tecknar sig för 295 000 aktier.
Problemet är väl egentligen inte att en miljöaktivist lobbar för ekobensin utan att Wetterstrand använder sina politiska kopplingar, till att backa upp sin egen investering i Cortus Energy. Om hon lyckas och regeringen lagstiftar om ekobensin som Cortus kan sälja, öppnar de upp för en regelrätt korruptionsgranskning av ansvariga ministrar. Den här affären stinker insider, ända till sjunde himlen, med miljöpartister både innanför och utanför regeringen som försöker göra pengar på lagstiftning.
Hon sitter i styrelsen(äger 615.000 aktier), för ett av de mest påverkade företag av den utredning hon gör på skattebetalarnas bekostnad.
Den 22 februari 2018 utses Maria Wetterstrand av regeringen till särskild utredare för att utreda hur staten kan främja användandet av biobränsle inom flyget. Två månader senare, den 27 april 2018 ökar Wetterstrand sitt ägande i Cortus Energy då hon tecknar sig för 295 000 aktier.
Problemet är väl egentligen inte att en miljöaktivist lobbar för ekobensin utan att Wetterstrand använder sina politiska kopplingar, till att backa upp sin egen investering i Cortus Energy. Om hon lyckas och regeringen lagstiftar om ekobensin som Cortus kan sälja, öppnar de upp för en regelrätt korruptionsgranskning av ansvariga ministrar. Den här affären stinker insider, ända till sjunde himlen, med miljöpartister både innanför och utanför regeringen som försöker göra pengar på lagstiftning.
Väljer
man ett gammalt miljöpartistiskt språkrör till att utreda ett
eventuellt fossilfritt flyg, så behövs det ingen Einstein för att
räkna ut, vad hon kommer föreslå. Alla länder som haft flygskatt
har avskaffat den, så mig veterligt finns det ingen flygskatt, mer än i Sverige.
Maria
Wetterstrand hoppas nog tjäna en hacka på den lagstiftning hon
förordar. Korruptionen inom MP blir bara värre och värre. Fullt
jämförbar med Centerpartiets ordförande Maud Olofssons som hade
ekonomiska intressen i etanolbranschen, när beslutet om etanol i
drivmedlen togs.
Det
svenska politiska systemet garanterar idag endast två saker!
KORRUPTION och VANSTYRE!
Det är politikens kontrakt med folket! Foliehatten tror inte i sin vildaste fantasi, att det är detta som folk menar med demokrati och välfungerande, välskött land. Det svenska politiska systemet måste rivas till grunden och göras om/reformeras fullständigt i alla delar. Innan det sker kommer ingen egentlig förändring som kommer folket till godo att ske heller.
KORRUPTION och VANSTYRE!
Det är politikens kontrakt med folket! Foliehatten tror inte i sin vildaste fantasi, att det är detta som folk menar med demokrati och välfungerande, välskött land. Det svenska politiska systemet måste rivas till grunden och göras om/reformeras fullständigt i alla delar. Innan det sker kommer ingen egentlig förändring som kommer folket till godo att ske heller.
I
fredags offentliggjordes utredningen
”Biojet” om framtida flygbränsle som Maria Wetterstrand haft i uppdrag av regeringen. I den rekommenderar man att 30 procent av
flygbränslet som tankas i Sverige år 2030 ska vara förnybart.
Hela Maria Wetterstrands utredning om minskat utsläpp genom biodrivmedel i flygbränsle haltar rejält. Wetterstrand föreslår en reduktionsplikt för flygbränsle på samma sätt som gällande EU-krav för bensin och diesel, där reduktionsnivån av CO2 baseras på en livscykelanalys av biobränslet.
Hela Maria Wetterstrands utredning om minskat utsläpp genom biodrivmedel i flygbränsle haltar rejält. Wetterstrand föreslår en reduktionsplikt för flygbränsle på samma sätt som gällande EU-krav för bensin och diesel, där reduktionsnivån av CO2 baseras på en livscykelanalys av biobränslet.
Wetterstrand har totalt bommat tre stora frågor i sin utredning!
1. Tillräcklig tillgång på råvaran – den svenska skogen!
2. Bränsleproduktion befinner sig fortfarande på försöksstadiet och den tar inte med produktionsdelen av bränslet, uthämtning, transporter och själva produktionen.
3. Sedan har vi den lilla detaljen, om vad det kommer att kosta per liter?
Fakta:
Skogen är
redan
överutnyttjad. Forskare vid Luleå tekniska universitet lovar att
hela Sverige snart kan flyga grönt med bränsle från skogen. Men
kritiker ser flera problem.
David van der Spoel, professor i biologi vid Uppsala universitet: ”Om biodrivmedlet ska komma från skogen måste annan användning av skogsråvara minska”
Spoel anser att skogen i Sverige redan är starkt överutnyttjad och våra ekosystem hårt pressade.
David van der Spoel, professor i biologi vid Uppsala universitet: ”Om biodrivmedlet ska komma från skogen måste annan användning av skogsråvara minska”
Spoel anser att skogen i Sverige redan är starkt överutnyttjad och våra ekosystem hårt pressade.
Biobränslen för flyget innebär, en
fullständig utarmning av våra skogar (här hemma såväl som i
regnskogen, med förlust av biologisk mångfald och naturliga
kolsänkor) som på kort sikt kommer att öka koldioxidutsläppen, med
förfulande kalhyggen överallt i vår landsbygd.
Vi
har redan stora uttag av biomassa från skogen och jordbruket idag.
Trots detta står skogen och marken i Sverige för ett CO2- upptag av
50 Mton/år. Våra totala utsläpp är 52 Mton, så vi är i det
närmaste koldioxidneutrala. Det gäller förstås bara Sverige.
Den
svenska skogen kommer inte att räcka till på långa vägar, om man
nu också skall ta råvara från den till flygbränsle. Det kommer
att bli slagsmål om råvaran och vi kan förvänta oss rejält höjda
priser på trävaror och papper och andra produkter som använder
skogen som råvara. För att täcka behovet, behöver man öka
importen av palmolja. Men att ”rädda Jorden” med palmolja slår
nog det mesta. Isabella Lövin uttalar sig i nyhetssändningar att
”vi i Sverige måste” blanda i biobränsle i flygfotogenen. 1%
från och med år 2020 och därefter till 2030 50%.
Hugga ner djungeln och frakta palmolja runt halva jordklotet, är en smart idé och det är precis, vad man kan förvänta sig av en miljöpartist!
Hugga ner djungeln och frakta palmolja runt halva jordklotet, är en smart idé och det är precis, vad man kan förvänta sig av en miljöpartist!
Det
fulaste tricket med biobränslen för flyget anser Foliehatten vara
påståendet, om att CO2 som släpps ut på hög nivå, är
skadligare än den vid markytan. Alarmisterna tror att höjden
spelar stor roll för utsläppen av CO₂. I själva verket handlar
det om andra ämnen som släpps ut på hög höjd, men dom har kort
uppehållstid och hinner inte blanda sig mer än lokalt. Tyvärr har
nån aktivist lyckats smyga med en graf där dom här effekterna i
pdfen under adderas till effekten av CO₂, sannolikt för att
politiker och journalister ska svälja betet. Läser man texten inserman att det inte går att addera effekter med så olika tidsskalor och så olika blandning i atmosfären.
Tittar
man sen på sajten Flightradar24, så ser man att dom inrikeslinjer
som flyger jet, ligger på topphöjden ca 5-10 minuter och då med
minimal bränsleförbrukning, det är därför dom lägger sig där.
Det mesta flygbränslet går så klart åt, för att ta sig upp till
den höjden. Turbopropen som gäller på rätt många linjer, går
inte högre än 20-25000 fot, inte i närheten av tropopausen. Undrar
om någon har gjort en realistisk beräkning på inrikesflygets
klimatpåverkan? Tror inte det är värt flera hundra miljarder, att
minska inrikesflygets marginella på verkan.
Maria
Wetterstrand sitter i styrelsen för Cortus
energy och
äger 615.000 aktier. Aktie
har gått stadigt ner sedan
förra sommaren då aktien låg i 1,70 kr mot idag(14.02)
0,3145
kr. Avanza pension är största aktieägare. En del
småsyrliga kommentarer på Avanzas forum om Maria Wetterstrands
dubbla stolar… Cortus Energy AB:s aktier ca 30 öre… som gamla
Fermentaaktier efter Refaats imaginära doktorshatt!
2019-02-05
17:54 meddelar
First North-listade Cortus Energy har, i ett föravtal
med Swedish Biofuels, kommit överens om att projektera en försöksanläggning
för biojetbränsle vid Arlanda.
Under
2019 ska parterna projektera en första kommersiell anläggning för
tillverkning av biojetbränsle baserat på skogsråvara och
alkoholer. Inledande kontakter kring mark, logistik, bränsle och
tillståndsgivning har redan tagits.
I
november förra året annonserade företaget att Energimyndigheten
beviljat dem nästan 400 000 kronor i stöd för ”en
genomförbarhetsstudie för att producera grönt flygbränsle genom
förgasning av skogsbränslen” med hjälp av deras teknik.
Det
är väl inget fel att forska på nya typer av biobränsle, men man
måste ha ett globalt perspektiv, vilka lösningar kan skala till
8-10 miljarder människor och 2-3 miljarder bilar? För att inte tala
om alla andra områden där fossil energi idag används. När
Foliehatten
senast tittade på biobränsle i USA var slutsatsen att produktion
av biobränsle upptar en väldigt stor del av den användbara
jordbruksmarken i USA, men blir
ändå
är av marginell betydelse, för den totala bränsleförsörjningen.
Utredningen
”Biojet för flyget” har egentligen inget konkret förslag om att
uppmuntra inhemsk produktion av biobränsle till flyget. I stället
föreslår utredningen att Energimyndigheten får "analysera
frågan om ett investerings- eller driftsstöd ska utvecklas för
produktionsanläggningar med ny teknik som initialt är för kostsam
för att kunna konkurrera i reduktionsplikten!
Foliehatten undrar varför dessa ”knallhattar” har lärt sig någonting om det totala misslyckandet med etanol och E85.
Verkligheten idag är, att det inte finns någon anläggning i full produktion och de som finns är på försöksstadiet!
Foliehatten undrar varför dessa ”knallhattar” har lärt sig någonting om det totala misslyckandet med etanol och E85.
Verkligheten idag är, att det inte finns någon anläggning i full produktion och de som finns är på försöksstadiet!
Det
verkar dock som om Wetterstrand enligt Ny Teknik tror att HVO från
Preems raffinaderier ligger närmare i tiden som flygbränsle än den
energigas (syntesgas) man får i Cortus process, genom att
finpulveriserat biokol får reagera med het vattenånga. Norge ligger
faktiskt något före Sverige vad gäller reduktionsplikt för
flygbränsle. Cortus har byggt ett antal testanläggningar av olika
storlek för att verifiera processen. Nu har man byggt en 6 MW
anläggning i Höganäs. Den pyrolysgas man får, då ingående
biomassa värms, används som energi till processen. Det är
biokolet, som bildas vid pyrolysen som sedan mals och får reagera
med vattenånga som är deras produkt.
Är
anläggningen i Höganäs verkligen skalad för kommersiell
produktion eller är det bara nån pilotanläggning? Där finns en
ficka för 80 m³ flis, det blir inte mer än 12 ton torrvikt.
Cellulosa består till hälften av syre viktmässigt, blir 6 ton kvar
att göra syntesgas av, om man använder nåt annat som bränsle för
pyrolysen. Tusentals lastbilslass blir det, om det ska rulla
kontinuerligt.
Hur
som helst så kan Marias utredning reducera min pension. Det är
miljöpartister bra på, att via avgifter och skatter försämra
folks ekonomi. Gör dom inte det, så kommer planeten att gå under,
vilket den i och för sig redan gjort flera gånger
under dom senaste 50 åren, allt
enligt klimathysterikerna!
Lyssnade på intervjun med Wetterstrand i morse.
SvaraRaderaPinsam!
Hon har abolut inget förstått vad hon gjort eller om sin situation.
Trodde faktiskt bättre om henne.