lördag 15 februari 2020

Med RSVs skarpa kritik av subventioner till elbilar har JÖKen fått ett problem som de inte kan blunda för!

Unisont förespråkar svensk media, många företag och klimatmaffian, att man ska leva "klimatsmart" och köra den allra senaste elbilen, för att minska koldioxid utsläppen. Foliehatten anser att det vore bättre, om man fortsatte köra de gamla förbränningsmotor bilarna eftersom vi inte har några problem med för stora utsläpp av koldioxid.

Bara för en vecka sedan publicerades en sammanställning av Sveriges sammanlagda koldioxidutsläpp och den stora sensationen är, att Sveriges koldioxidutsläpp är i stort sett neutralt. Det alla har missat är, att den svenska skogen tar upp närmare 50% av koldioxidutsläppen. Många undrar säkert, kan detta stämma? Förklaringen är, att skogens reduktion har enligt uppgift, inte tagits med i Sveriges förhandlingar med i klimatmöten i Paris och Kyoto. Vänstermaffian har helt sonika inte tagit med dessa fakta.
I länken finns grafer och annan data som måste vara ett beskt piller för klimatmaffian att svälja, men även för alla andra som har köpt alla falska påståenden rakt av!

För några år sedan genomförde Stockholms stad en mätning av luftföroreningarna i Stockholm och resultatet blev en chock för klimatmaffian. Luften är lika ren som på 1960-talet. Givetvis förklarade den helt galne MP:s Daniel Helldén, trafikborgarråd, att det var fel på mätningen och den som var ansvarig avskedades. Samme Hellden har sett till att stockholmarnas biltullar från årsskiftet är svindyra. Foliehatten undrar varför flera partier inte ser till att kicka honom! I länken finns flera intressanta historier om totalt galna MP-politiker!

IVL Svenska Miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket och Energimyndigheten gjort en studie om elbilars klimatpåverkan. I forskningsrapporten som presenterats framkommer det, att tillverkningen av batterier är energikrävande och riskerar att ha betydande utsläpp.

Aktuell hållbarhet skriver att flera har exemplifierat resultatet med att produktionen av en Tesla Model S har ett utsläpp som kan jämföras med åtta års drift av en bensinbil.

Elon Musk, som är grundare till elbilsföretaget Tesla, slår dock ifrån sig kritiken och kritiserar studien. "Det vore generöst att kalla den aningslös", skriver han på Twitter.
Mia Romare, som är en av författarna till rapporten: ”Vad studien däremot säger är att vi måste ta ett aktivt grepp om produktionen också.”

Riksrevisionsverket skriver i en rapport ” Ineffektivt stöd till elbilar.”
”Trots att det saknats fullgoda konsekvensanalyser av samhällsekonomiska och miljömässiga effekter har regeringen satsat åtskilliga miljarder kronor på att öka andelen miljöbilar. Riksrevisionens granskning visar att detta har varit förhållandevis dyra och ineffektiva sätt att minska transportsektorns koldioxidutsläpp.”
Cecilia Kellberg, projektledare för granskningen: ”I relation till andra åtgärder inom transportområdet, till exempel koldioxidskatten eller vissa åtgärder inom Klimatklivet, är samhällets kostnader för klimatbonusbilar i nuläget höga.”

I SVT Rapport kunde inte Isabella Lövin svara på frågan varför subventionerna av elbilar går till direktörer. Lövin svamlade mest och som vanligt inget svar på frågan. Man intervjuade också en person från landsbygden som var kritisk till att subventionerna i stort sett går till elbilägare som bor i storstäderna. Landsbygden kör fortfarande med sina fossila bilar och där har priserna höjts med de automatiska höjningarna. En fråga man kan ställa sig är varför det svenska systemet med subventioner skall gynna norrmännen så mycket. I Jämtland går de flesta bilar över Kölen och många svenskar gör stora pengar på denna handel!

En annan intressant aspekt är att, det finns ekonomiska särintressen som driver detta projekt. Inte minst de särintressen som anser att el är enkel att både mäta och beskatta. Dessutom är det lätt att begränsa tillgången på el, för att driva upp priset på energi i form av elektricitet. Stäng några kärnreaktorer till, så skall du få se!
Tur är att det ännu inte har kommit någon köldknäpp att tala om denna vinter i södra Sverige? Elbilar förutsätter ett välfungerande samhällsmaskineri och inte brist på el.
Foliehatten tror att renodlade elbilar kommer fasas ut. Framtiden tror han ligger i elhybrider och laddhybrider. De är ruskigt bränsleekonomiska, samtidigt behöver de inte dra runt på ett batteri som väger närmare ett ton, bara ett litet batteri. Mindre risk för batteribränder, och ifall den skulle börja brinna släpper den inte ut lika mycket giftiga ämnen och dessutom under en kortare tid. På Internet finns det mängder av bilbränder på Youtube. En elbil får inte parkera i ett garage eller parkeringshus p.g.a. brandrisken. Om du vistas i ett kallt klimat en längre tid startar inte elbilen. Har du en fossil motor som kyls bättre i den kalla luften. Bästa av två världar.
Det finns anledning till varför Toyota inte försöker kapitalisera på elbilsmarknaden och bygga en renodlad elbil, det håller inte i längden. Foliehatten har kört en Rav 4 och blev överförtjust. I produktionen av en elbil används mängder av värdefulla metaller som kommer förbrukas som leder till högre priser och dyrare batterier.  Kina sitter med större delen av dessa metaller och kan styra priset på marknaden.
 
Ur energieffektivitet och ur ett miljövänlighetsperspektiv, så finns det ännu inget som slår en bil med en modern dieselmotor.
Foliehatten hoppas alla kommer ihåg, att MP bara för några år sedan lovordade dieselbilen!

1 kommentar:

  1. Ja, Toyota gör bra bilar.
    1100 mil med just en RAV4 med hybrid variant.
    Mycket trevlig
    0,48 l/mil.
    Fast vi har kört så lite i regn, snö, tö och isiga vägar i Finland att vi ej kan leverera vinter siffror med bilen utrustad med vinterdäck och dubbar.
    Tyvärr ej erhållit något för denna sanna rapport.
    Men var f-n är den Finska vintern?

    SvaraRadera