Tidningen
Bohuslänningen
har
en artikel om en
lärare som
gick
över skolgården och såg några
elever som
stod
och rökte. Han gick
fram till dem och sa
och
de skulle
sluta röka, men
en
av eleverna ”käftar emot!” När eleven tittar bort tar läraren
elevens cigarett och fimpar. Då sparkar eleven på läraren och
då är kurret igång.
Enligt
läraren blev han så” paff” att han frågar om det var det
hårdaste eleven kunde sparka och eleven svarar med att slå läraren,
tre gånger över örat och sidan av huvudet.
Läraren:
”Jag känner mig så
pressad och obekväm att jag fredar mig. Jag sätter upp handen och
trycker eleven ifrån mig. Det är en vägg ungefär en meter bakom
och till slut trycker jag upp eleven mot den och eleven slår i
väggen. Eleven blir lugn och jag släpper eleven. Situationen är
över.”
Både läraren och eleven polisanmäler varandra. Polisen lade ner anmälan mot eleven, eftersom han var under 15 år och det blev läraren som fick hela skulden!
Läraren:
”Det blir jag som blir det svarta fåret. Min rektor står inte
bakom mig. Personalavdelningen börjar utreda och under tiden är jag
avstängd i två månader. Så får jag veta att de vill att jag ska
få avsked och det blir en förlikning. Min tjänst upphör.”
Läraren
riskerar att hans legitimation dras in eftersom ärendet också är
anmält till Skolinspektionen.
Bohuslänningen
skrivet att anmälningar om kränkningar har ökat lavinartat de
senaste tre åren, från 250 till 925.
Läraren: ”Ingen vet vad man får och inte får göra, det finns inga riktlinjer.”
Läraren: ”Ingen vet vad man får och inte får göra, det finns inga riktlinjer.”
Fallet
hade varit ett alldeles utmärkt tillfälle för Sveriges lärarkår
att helt enkelt lämna jobbet i protest. Om det ändå är eleverna
som ska styra och ställa som dom vill, så är det ju onödigt att
det finns lärare i skolan som försöker hålla disciplin.
Det
stora felet med den svenska
skolan är den totala avsaknaden av disciplin och bristen på respekt
för lärare. Det finns
andra länder som satsar hälften av pengarna som Sverige
satsar och får betydligt bättre resultat överlag. Varför? För
att de länderna har disciplin i sina skolsystem.
Det kanske största problemet med vår skola är , att politikerna har stoppat huvudet under mattan, när skolan har utsatts för ett otestat invandringsexperiment. Invandrarelever har enormt stora brister i sina kunskaper och de stoppas in i fungerande klasser. Ingen av våra beslutsfattare har tagit minsta hänsyn till vilka effekter detta experiment har på vår skola.
Redan
på 80-talet när invandringen startade uppstod problem och
politikerna trodde, att så fort de PUT skulle invandrarelever
förvandlas till Svenssonelever.
Facit fanns redan på 80-talet i Paris norra förorter och i södra och östra London. Givetvis trodde Sveriges politiker att de skulle klara av det som varken skolorna i Paris eller London klarat av. Förklaringen är snarare så, att svenska politiker är så naiva och att de kan bäst, för att det skulle vara värt besväret, att titta hur det gått i Paris eller Londons utsatta skolor. Naturligtvis ligger en stor del av orsaken till svenska skolans problem i invandringen. Det går att bedriva undervisning för araber och afrikaner Det finns bra och fungerande skolor i både Arabvärlden och Afrika. Hemlighet är att de ha hård disciplin och kräver respekt för lärare.
Facit fanns redan på 80-talet i Paris norra förorter och i södra och östra London. Givetvis trodde Sveriges politiker att de skulle klara av det som varken skolorna i Paris eller London klarat av. Förklaringen är snarare så, att svenska politiker är så naiva och att de kan bäst, för att det skulle vara värt besväret, att titta hur det gått i Paris eller Londons utsatta skolor. Naturligtvis ligger en stor del av orsaken till svenska skolans problem i invandringen. Det går att bedriva undervisning för araber och afrikaner Det finns bra och fungerande skolor i både Arabvärlden och Afrika. Hemlighet är att de ha hård disciplin och kräver respekt för lärare.
Eleven
går i skolan för att lära sig saker, inte för att få "respekt.
" Den som ska få respekt är läraren. Övriga närvarande ska
sitta tysta och lyssna och ta anteckningar.
Disciplin i skolan har avvecklats sedan 1960-talet och sen dess har skolsystemet gradvis blivit sämre och sämre. I princip alla bra skolsystem i övriga världen, exempelvis Finland, Sydkorea, Singapore och Australien har hög respekt för lärare och krav på respekt för lärare och gott beteende i skolan. Samma trend kan iakttas i bra skolor i länder med medelmåttiga system. Religiösa skolor(inte muslimska) brukar ha bättre resultat och det har inget alls med själva religionen att göra, utan att såna skolor brukar insistera på gott uppförande bland eleverna.
Svensk
skola har reformerats av styrande politiker precis hela tiden och
blivit sämre för varje gång. Finland däremot som konsekvent har
hållit fast vid sitt skolsystem (som en gång var en kopia av det
betydligt mer stränga svenska skolsystemet) har fortfarande elever
som presterar i världsklass. Framför allt har finnarna sett till
att hålla borta politikerna från skolan.
Svensk
skola behöver en akut lösning för att komma på fötter igen.
Disciplin och studiero är absolut fundamental i detta. Speciellt i
förortsskolor som präglas av mer eller mindre totalt kaos. Att
"nia" läraren eller införa ordningsbetyg är helt
meningslösa åtgärder i den situation vi befinner oss i.
Bra hatten ,,
SvaraRaderaVarför sluter inte lärarkåren upp bakom den drabbade ? Det gäller alla områden ,,, titta på komunalpolitiker , de är lika skyldiga som sina partiledare , varför går dom inte samman
Var är alla sossar , hur kan statsministern få vara kvar
Vad gör du själv?
RaderaVarje enskild individ som protesterar eller visar civilkurage bestraffas av etablissemanget, så länge vi inte är organiserade och skyddar varandra kommer allt motstånd vara meningslöst och kontraproduktivt.
Tids nog kommer tillräckligt många tappa förtroendet för etablissemanget och spontant bilda medborgargrupper till ömsesidigt skydd av person och ägande.
Vi har då nått anarki och motsatsen till en modern civiliserad nation, en resa på mindre än 50-60 år.
Från världsledande industrination till korrupt u-land.
Etablissemanget har hittills lyckats med konststycket att med demokratin som vapen införa totalitär fascism, en fascism utan folkets och landets väl som mål utan endast etablissemangets.