Omkring
55 procent av européerna vill införa ett totalförbud för
invandring från muslimska länder.
Den brittiska tankesmedjan Chatham House har studerat inställningen till muslimsk invandring i tio europeiska länder. Totalt utfrågades 10 000 människor. Studien gjordes innan USA:s president Donald Trump stoppade alla immigranter från sju länder med övervägande muslimsk befolkning.
I åtta av de tio länderna ansåg en majoritet av de tillfrågade att den muslimska invandringen bör upphöra. I Polen var 71 procent av den här åsikten, i Österrike 65 procent, i Tyskland 53 och i Italien 51 procent. Inga nordiska länder deltog i mätningen.
Motståndet är genomgående större bland äldre medborgare, landsbygdsbor och lågutbildade och endast 20% av européerna var positiva till muslimsk invandring.
Den brittiska tankesmedjan Chatham House har studerat inställningen till muslimsk invandring i tio europeiska länder. Totalt utfrågades 10 000 människor. Studien gjordes innan USA:s president Donald Trump stoppade alla immigranter från sju länder med övervägande muslimsk befolkning.
I åtta av de tio länderna ansåg en majoritet av de tillfrågade att den muslimska invandringen bör upphöra. I Polen var 71 procent av den här åsikten, i Österrike 65 procent, i Tyskland 53 och i Italien 51 procent. Inga nordiska länder deltog i mätningen.
Motståndet är genomgående större bland äldre medborgare, landsbygdsbor och lågutbildade och endast 20% av européerna var positiva till muslimsk invandring.
Att
Europas har sådan negativ inställning till muslimsk invandring och
att förena islam med demokrati, talar flera
fakta för.
Det finns inte ett enda land i världen där islam dominerar som kan betraktas som en demokrati med yttrandefrihet och rättssäkerhet. Några hänvisar till Malaysia och Indonesien, men dessa två länder tillämpar piskning och andra straff för kvinnor som visar hår eller hud och för alla som skulle få för sig att kritisera eller skoja med islam.
Det finns inte ett enda land i världen där islam dominerar som kan betraktas som en demokrati med yttrandefrihet och rättssäkerhet. Några hänvisar till Malaysia och Indonesien, men dessa två länder tillämpar piskning och andra straff för kvinnor som visar hår eller hud och för alla som skulle få för sig att kritisera eller skoja med islam.
Till
bara för något år sedan var Turkiet
ett exempel på en "islamisk demokrati", men
efter Erdogans ”kupp” och diktatorsfasoner är nu Turkiet
ett
land som rutinmässigt fängslar
journalister, politiska dissidenter och människor
som påstås ha "kränkt" president Erdogan, "islam"
eller "nationen".
Vad
är "muslimsk demokrati?"
Det
arabiska ordet "islam" betyder "lydnad"/"underkastelse".
Det
finns olika muslimska uppfattningar om demokrati men historiskt har
det också på andra håll existerat olika tolkningsmodeller för
begreppet demokrati. Demokratibegreppet har fått genomgå en
islamisering för att kunna accepteras. Denna bygger på en modern
process av omtolkning – ijtihad -
av traditionella islamiska uppfattningar om politisk debatt eller
konsultation shura,
samhällelig konsensus ijma,
och personlig tolkning ijtihad
eller omtolkning för att stödja föreställningar om parlamentarisk
demokrati, representativa val och religiösa reformer. Islamiska
rörelser har använt demokrati och mänskliga rättigheter för att
kritisera enväldiga härskare som ”icke-islamiska”.
Mellan
den västerländska uppfattningen av demokrati och den islamiska
traditionen existerar skillnader. Enligt islamisk form av demokrati
skall mänsklig makt i teorin underordnas gudomlig överhöghet; Guds
eviga lag kan inte ändras av mänsklig vilja eller nyckfullhet. Vad
detta innebär i praktiken har varierat avsevärt, somliga kräver
ett absolut fullgörande av den klassiska islamiska lagen, vissa
menar att den islamiska lagen måste omformuleras, andra hävdar att
det räcker med att en lag inte står i motsättning till Koranen.
Det
svenska etablissemanget har inte förstått att islam är mer än en
privat religion och de
avfärdar därför alla
frågor om islam, med hänvisning
till att vi har
religionsfrihet i det här landet. Islam
betraktas som en religion
bland alla andra. Det
politiker, myndigheter och journalister blundar för och inte vill
känna till, är att islam också är ett politiskt system.
Går
man in, som nu Foliehatten gör, för att söka förklaringar till
islams struktur ser man
genast att denna ödesfråga är helt tabubelagd i Sverige.
”Brunstämpeln” hänger
som ett hot om man går in och skriver fakta! Foliehatten har blivit
uthängd av vänstern för att vara rasist när han tidigare vidrört
detta ämne. Yttrandefriheten tycks inte gälla för dessa rä……...!
Islam
har ett
rättssystem -Sharialagar-
och en särskild kultur med regler för allt i en människas liv.
Sharia är de religiösa
ledares önskan att styra över människors privatliv och det är upp
till religiösa människors irrationella vilja om de vill underkasta
sig.
Sharia
är alltifrån
hur man ska klä sig och vilka man får ta som vänner, till vilken
fot man först ska stiga in på toaletten med. Att inte alla
muslimer följer alla regler, förändrar inte det faktum att islam
gör anspråk på att styra allt i människornas liv – själva
definitionen av en totalitär ideologi.
Det
krävs också att man anser att alla människor är lika mycket värda
inför lag och etik. I muslimska länder har muslimer alltid mer
rättigheter än andra, och mest rättigheter har alltid muslimska
män med stora skägg. Jo så är det. I alla länder där muslimer
utgör en majoritet ser de till att skaffa sig en realpolitik som ger
dem fördelar gentemot andra grupper.
För
att förstå och respektera att allas röst ska vara lika mycket värd
krävs att man inte automatiskt tror att bara för att någon är
imam och gammal så vet de bäst. I muslimska länder är imamers och
skrift lärdes ord alltid tunga – även i de länder som styrs av
militärer.
Ska
vi utgå från alla Europeiska undersökningar så finns det en
signifikant majoritet
bland muslimer som
öppet uttalar sitt förakt för västerländska demokratiska
värderingar. En
undersökningen i
Norge är "snällast"
med bara 17% som vill införa Sharialagar. De
som svarar öppet att de är för Sharialagstiftning,
har inte
ett öppet ställningstagande
för västerländsk demokrati.
Det finns tecken på utropande av Shariazoner i många Europeiska städer. Även kuvandet av västerländska yttringar bland muslimerna vilket Nalin Pekgul poängterade i Rinkeby, vilket hon nu försöker ta tillbaka.
Det finns tecken på utropande av Shariazoner i många Europeiska städer. Även kuvandet av västerländska yttringar bland muslimerna vilket Nalin Pekgul poängterade i Rinkeby, vilket hon nu försöker ta tillbaka.
Mohamed Omar som själv är muslim
skriver i ett inlägg som bör leda till eftertanke:
I
en intervju i Upsala
Nya Tidning den 6 februari 2017 säger en av Dawa-stiftelsens
företrädare Atique Ullah:
”Vårt mål är att hjälpa unga
muslimer att integreras i samhället”.
Men
i själva verket är målet segregering, att vända unga muslimer
bort från svensk kultur och svenska värderingar, och till en strikt
tolkning av sunnitisk islam. Det framgår när man läser TJ:s
litteratur och lyssnar på deras förkunnelse. TJ:s budskap är
istället att en muslim ska ta avstånd från de otrognas kultur och
värderingar och bilda ett parallellt, rent islamiskt samhälle. Man
ska strikt hålla sig till Koranen och till Muhammeds lagar och
levnadssätt. Inga kompromisser får förekomma. Det är alltså en
fundamentalistisk rörelse som förkastar alla moderna idéer om
yttrandefrihet, demokrati, jämställdhet och vetenskap. Moskén i
Stenhagen kommer att öka unga muslimers utanförskap i samhället, i
värsta fall hjärntvätta dem till att förakta och hata den svenska
kulturen. Det har hänt att de som dragits in i TJ:s nät sedan har
radikaliserats och gått vidare in i jihadistiska grupper".
Intressant
att studera är de europeiska muslimernas attityder till det
västerländska majoritetssamhället respektive Koranen och dess
sharialagar. Någon sådan attityd mätning har inte gjorts i
Sverige, men en opinionsmätning bland Danmarks muslimer som
publicerades i Jyllandsposten
2015 redovisade nedanstående resultat:
-
Drygt 77% anser att man som muslim i Danmark måste leva till hundra procent efter Koranen. Detta är en kraftig ökning sedan 2005 då ”endast” 62% hade denna inställning; det har med andra ord skett en radikalisering de senaste tio åren i Danmark.
-
Drygt 52% avvisar tanken på att islam skulle behöva reformeras för att passa in i ett västerländskt demokratiskt samhälle.
-
Cirka 6% anser att de som ritar Muhammedkarikatyrer ska bestraffas med döden.
-
Cirka 3-4% anser att Danmark förtjänade att utsättas för de terrorattacker som drabbade Köpenhamn 2015.
-
Cirka 1,5% erkänner öppet att de sympatiserar med jihadistiska terrorgrupper som Islamiska Staten och al-Qaida.
De
”icke-troendes” status!
Enligt
islamisk lag tillhör icke-muslimer en särskild klass av medborgare,
dhimmi =beskyddade.
Dessa utgör en egen gemenskap. I utbyte mot deras lojalitet mot
staten och mot att de betalar skatt är de fria att utöva sin tro
och de har sina egna religiösa ledare i gudstjänstliv, privatliv,
utbildning och familj. Detta kan jämföras med hur kristendomen
tidigare betraktade 'icke-troende'. Med moderna mått mätt skulle
dessa utgöra en andra klassens medborgare.
De
flesta moderna muslimska stater har idag genom lagstiftning
garanterat jämlikhet för alla oberoende av trosåskådning. Men
dagens islamiska väckelse har rest krav på att åter lagfästa den
traditionella uppfattningen av icke-muslimer, ett synsätt som
omfattas av många muslimer. Ett modernt, liberalt, sekulariserat och
pluralistiskt förhållningssätt förkastas idag av många i den
muslimska världen. De anser att en islamisk statsideologi kräver
anslutning till islam.
Detta
utesluter icke-muslimer från att inneha nyckelposter i regeringar,
lagstiftande församlingar, domstolar och inom militären, vilka
formulerar och verkställer statens ideologi. Trots moderna
konstitutionella reformer har islamiska organisationer som Det
muslimska brödraskapet och Jamaat-i-Islam samt många religiösa
ledare fortsatt att förespråka restriktioner för icke-muslimer.
Bara
tiden kan utvisa om man försvarar demokrati och deltagande i
allmänna val, som många av dagens islamiska rörelser gör, i syfte
att få makt eller om detta är ett mål i sig. Erfarenheterna
hittills visar att där islamiska rörelser kommer till makten
förorsakar frågor om politisk pluralism och mänskliga rättigheter
spänningar och konflikter. Hittills har inte nya politiska
traditioner och institutioner kunnat utvecklas.
Det
är ingen hemlighet att man kan använda demokratin för att avskaffa
demokratin!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar