I
söndags var Foliehatten bjuden till ett födelsedagskalas för ett
av barnbarnen! Hon bor i Malmö och när vi lämnat Hyllieområdet
för att ta hos till rätt adress var det cirka 1 km och under den
korta vägbitrn
såg Foliehatten 17 stycken elsparkcyklar
slängda lite var stans – diken, nära vägbanan m.fl.
ställen.
Vad Foliehatten förstår är det dags att
förbjuda dem helt eller ha 18-årsgräns och B-körkort. Det är
rena vilda västern med dessa elsparkcyklar. De körs kors och tvärs,
på gångbanor, mot körriktningen, och mot rött. Det har blivit
allt farligare att promenera i på gatorna. Det är nästan som i
filmen Screamers nu att man måste vara på sin vakt för att dessa
snabba projektiler kommer farande utan förvarning.
Man har
fiskat upp mängder av rostiga elsparkar ur vattnet. Argumentet att
det skulle gynna miljön köper Foliehatten inte. De ligger
omkullvälta eller stående på gångbanor, övergångsställen och i
vägen för folk som promenerar.
Enligt uppgift är det
10 veckors avskrivningstid om de hyrs jämt. Om någon slänger en i
sjön efter elva veckor gör det inget för uthyraren eftersom de
redan fått kostnaden för den. Det kan knappast vara miljövänligt
med dessa batterier som ligger och skräpar på sjöbotten och
framförallt verkar individer som åker dem helt oförmögna till
vanligt hyfs.
Kan
lika så väl förbjuda dem, om vi pratar om hyrflottorna.
Som
jag ser det fyller de ingen praktisk funktion. De enda som använder
elsparkcyklar är unga och, i mindre utsträckning, personer i åldern
25-50. Dessa personer kan alla ta sig fram för egen maskin eller via
cykel.
Dumt att ha ett trafikfarligt, störande och
miljöovänligt fordon i stadsmiljö, som dessutom inte främjar
vardagsmotion.
Och då har jag inte ens faktorerat in kaoset
med elsparkcyklar som ligger och skräpar precis överallt, som jag
inte tror går att få bukt med.
Möjligtvis kan elsparkcykel
fylla en funktion inom vissa sektorer, typ matleverans, hemtjänst,
paketbud osv. Att köpa och använda elsparkcykel för personligt
bruk är också ok, antar jag. Men det nuvarande systemet med att
kunna hyra elsparkcykel får gärna försvinna, om jag får välj
Sjukvården
önskar/vill
ha
totalförbud, vissa städer har strypt användandet över dygnet, och
andra begränsat farterna. Notera mängden konkretiserade problem
bara i sporadiska delområden - vad blir summan?
"Nu har Stockholm stad och uthyrarna infört
begränsningar // I Stockholm ... nu 21 260 elsparkcyklar // Enligt
Trafikkontoret [dvs bara Stockholm] har 1 032 klagomål beträffande
elsparkcyklar kommit in mellan den 1 juni och 26 juli // ... infört
hastighetsbegränsningar och parkeringsförbud i vissa områden // nu
bara köra i 4–6 kilometer i timmen. Flera boende i Hornsberg
skickade filmer på hur förarna körde elsparkcyklarna i hög fart
längs med kajen och sedan fortsatte rakt ut i vattnet. Men nu ...
lugnare // också på att ta fram ... att ... avgift för varje
elsparkcykel // De senaste ... 2019 då 613 olyckor med elsparkcyklar
inträffade. Mycket tyder på att siffrorna är högre nu, enligt ...
överläkare och traumaortoped vid Sahlgrenska universitetssjukhuset
i Göteborg ... rent elände. Vi får in mellan fyra och sex personer
varje dag som ... fått frakturer ... enda lösningen på problemet
är att förbjuda uthyrningsföretagen helt, men en start är att
förbjuda elsparkcyklar nattetid. I Oslo
har ett sådant beslut redan tagits" ur Svd 27e juli 2021. Om
tex ett enskilt sjukhus får in ca fem frakturer om dagen, vad blir
det totalt? Du betalar.
Sydsvenskan:
”Elsparkcykelföretag klassar områden som no go-zoner. I Malmö
har elsparkcykelföretaget Voi klassat Rosengård, Holma och
Kroksbäck som no go-zoner helt eller delvis. Företaget erbjuder
inte sina tjänster i områdena och det är förbjudet att parkera
där.”
Tobias Persson news desk manager på Voi
förklarar företagets beslut för tidningen:
“Vi har tidigare
haft verksamhet i både Rosengård och Holma men beslutat att stänga
ner på grund av incidenter som skett vid upprepade tillfällen i
dessa områden. Vi har haft medarbetare och tredjeparts-leverantörer
som har blivit hotade, vilket har lett oss till beslutet stänga ner
tjänsten i dessa områden.”
Det
stora problemet med elsparkcyklar är att de totalt har konkurrerat
ut kollektivtrafiken. För att ta sig från en punkt till en annan i
en storstad kan det kosta för en enkel biljett allt mellan 30-40 kr.
Bolt tar en krona per minut och ingen upplåsningsavgift. De
andra, Tier & Voi tligger på 2,50 per minut plus en
upplåsningsavgift om 10 kr. Sen kan du hos Tier eller Voi köpa ett
månadskort som ger dig hur många fria resor som helst för 399
eller 499.
Om man bara kan kliva av sparkcykeln var som helst
och avsluta hyrperioden så kommer det att vara kaos fortsättningsvis
också. På något sätt borde cykeln vara placerad på ett avsett
ställe för att kunna avsluta, annars tickar minuttaxan vidare.
Det
borde vara krav på att sparkcykeln ska parkeras i anvisat
cykelställ, och om de inte gör det så skulle bolaget som
tillhandahåller cyklarna åka på rejäla avgifter. Så pass rejäla
att de behöver ta fram en fungerande vad gäller att få cyklarna
att stå rätt.
Det är bara att acceptera att en
majoritet av brukarna helt saknar folkvett. Lägg ansvaret på
bolagen istället för de förståndshandikappade förarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar