Liberalen
Gulan
Avci tillhör den
del
av partiet som
har
politiskt
stöd från de två lärarfacken, lärarutbildarna, lärarhandledare
och byråkraterna på Skolverket. De vill bevara det nuvarande
systemet. De vill inte förändra något. Väldigt många människor
har investerat i detta system.
Liberalerna anställde Isak
Skogstad som skolpolitisk expert för att styra upp Ls
skolpolitik. Han hade betydligt mer sunda åsikter (öppen kritiker
av progressiv pedagogik vilket nästan kostade honom hans lärarexamen)
innan liberalerna
anställde honom. Nu går han på partilinjen och det är mest
"mumbojumbo" från partiet. Liberalernas partihöger (där
han ingår) tenderar att vara något mer sunda vilket kan ses i den
här nyligen publicerade debattartikeln i DN.
Gulan
Avcis
debattartikel i Expressen
är typisk för henne. Den är totalt
intetsägande.
Gulan
skriver; "Jobbar
skolan i tillräckligt stor utsträckning med attityder, normer,
machokultur, antipluggkultur och föreställningar om att det är
omanligt att plugga? Det är mer tid för "värdegrundsarbete"
vi skall ha i skolan och som skall ta ännu mer tid från lärarnas
arbete."
Lärare hatar värdegrundsarbete eftersom sådant
tar en massa tid från undervisningen. Gulan Avci struntar i detta
eftersom hennes politiska karriär bygger just på
"värdegrundsarbete." Notera att Avci inte skriver ett ord
om progressiv pedagogik trots att hennes partis egna skolexpert har skrivit tonvis om hur det förstör skolan. Notera också Avcs
fixering vid högre utbildning. Denna
fixering
vid högre utbildning är ett vanligt förekommande fenomen
inte bara oss Gulan med även hos
progressiva pedagoger.
Sossarna
har alltid försökt dölja korrekta siffror av arbetslösheten. Den
högre
utbildning används
för
att gömma undan befintlig arbetslöshet. Man
sänkte helt enkelt kraven för att komma in på utbildningar. Senast
är det polisutbildningen.
Sossarna
har
satt detta i system sedan
1970-talet. Värdet på en högre utbildning (med vissa undantag -
läkarutbildningar och examen från Handels)
sjunker och har sjunkit de senaste 30 åren.
Det handlar inte
bara om Sverige utan
i
hela världen. Länder med bra skolsystem och en bra arbetsmarknad
som Schweiz, Singapore, Kina, Japan och Sydkorea. Orsaken
att
det måste finnas en efterfrågan på arbetsmarknaden - annars blir
högre utbildning värdelös. För länder som vill bli rika så som
Kina är detta något som de arbetar hårt med, men i Sverige är det
tabu att tala om precis som det var med invandringspolitiken för fem
år sedan. Svensk
utbildningspolitik har en lång rad tabun och särintressen. USA
har en viss sådan debatt men den är också rätt marginaliserad
precis som i Sverige.
Ambassadören i Rom
Jan
Björklund(belöning av Steffe) hade
ibland små ljusglimtar när han var skolminister och allt
han gjorde var inte helt åt helvete. Han
försökte
tampades med
särintressen och han fick dra det korta strået. De var helt enkelt
för starka och Björklund backades inte upp av Stridshingsten.
Invandringspolitiken är rätt intressant eftersom den raserar det
progressiva svenska utbildningssystemet eftersom det konstruerades
för en relativt rik etnisk svensk befolkning (med få invandrare).
Det svenska utbildningssystemet är inte anpassat för ett mångkulturellt samhälle
med enorma klassklyftor.
De
senaste tjugo åren har politikerna förändrat skolan totalt och det
är sossarna som har stått för den största förändringen. Många
grundskolor (men långt ifrån alla) har inte böcker längre. De
säger åt eleverna att "söka din egen kunskap" med
hänvisning till läroplanen. Med facit i hand jan vi se att detta
har lett till ännu sämre resultat för både svenskar och
invandrare.
Bland svenskarna kanske är det kanske65% som klarar av det,
medan det kan vara så lite som 30% bland invandrarna. Som tur är
har de flesta grundskolor och gymnasieskolor fortfarande böcker
eftersom det annars skulle bli ännu mer kaos och skolledarna och
huvudmannen=kommunerna eller friskolorna är inte är så jävla
korkade.
Om du vill "höja" invandrarnas och svenskarnas resultat så
måste du avskaffa den progressiva pedagogiken. Börjar du nu förstå
varför sossarna
fuskar i PISA genom att inte låta invandrarskolor göra proven och
det var ett medvetet fusk! Att Ekström får sitta kvar som är
ansvarig för detta falsarium är en gåta! Det visar också att
JÖKen partierna är lika goda kålsuparare!
Sverige
importerade liberalen John Deweys progressiva pedagogik i slutet av
1940-talet och
Deweys syfte
var
att eleverna skall lära sig själva. Lärarens roll skall vara
begränsad. De så kallade "studierna" Dewey gjorde var på
privata
skolor där
eleverna kom från
övre medelklass och rika personer.
På dessa skolor fungerade den "progressiva" pedagogiken
eftersom alla barnen och ungdomarna kunde
kompensera för
progressiv
pedagogik. Riktig
progressiv pedagogik kostar
pengar
och
för
att progressiv pedagogik skall fungera, räcker det inte med ett
superintelligent elevunderlag. När
endast
rika skolor kunde
ha riktig progressiv pedagogik som Dewey tänkte, så leder
implementeringen av progressiv pedagogik till
offentligt
finansierade skolor - kommunala och friskolor till en ytterligare
försämring. Inget land har råd med vad som Dewey avsåg med
progressiv pedagogik.
Sverige har haft progressiv pedagogik
sedan 1970-talet och
det tog 30 år för beslutsfattarna att
implementera
denna pedagogik.
Praktisk progressiv pedagogik på en svensk skola innebär
i princip att läraren delar ut uppgifter och håller ordning i
klassrummet. Tanken var
sedan att läraren skall gå runt i klassrummet och individuellt
hjälpa varje elev och
det är praktiskt omöjligt.
Intressant nog så har
lärarprogrammen som krav på sina lärarstudenter vid praktikerna
att lärarkanditaten
skall få alla elever att lära sig genom att använda progressiv
pedagogik. Hur många av lärarkandidat klarar
av att göra
detta?
Inga!
Faktum är att handledarna i skolorna och lärarprogrammets
examinatorer inte heller klarar av det. Så hur kommer alla de här
lärarstudenterna igenom? Lärarprogrammen som alla utbildningar har
inte klara bedömningskriterier för hur de bedömer sina studenter
eller för den delen även
sina
doktorander.
Bedömningen och betyget är oftast helt
godtyckligt så en lärarstudent kan komma igenom sin praktik om
han/hon är "omtyckt" av handledare/examinator eller få
underkänt om handledare/examinator ogillar henne/honom.
Betyg
kan inte överklagas i Sverige som andra myndighetsbeslut. Detta
används oftast i invandrarskolor men också i friskolor för att
driva upp betygen hos eleverna. Det finns ingen som helst insyn. Notera att det
också går åt andra hållet. Många duktiga elever (invandrare och
svenskar) kan få sämre betyg om läraren ogillar dem. I synnerhet
killar.
Foliehatten
skrev för 4 år sedan ett inlägg om ”Flickor har högre betyg i
skolan än pojkar och lönen är omvänd!” Här finns en del
intressanta fakta om
betydsättningen.
Lärarutbildarna
är antagligen sämst på bedömning av studenter av alla
institutioner inom akademin. Pedagogisk forskning (även i USA)
tenderar att vara undermålig och undervisningen är dålig. Det är
därför inte så konstigt att lärarutbildningarna i Sverige har så
dåligt rykte. Få vill läsa lärarutbildningen och avhoppen är
enorma men om akademikerarbetslösheten går upp kanske de får fler
sökande till sina KPU-program.
Foliehatten
glömmer aldrig när han träffade två examinatorer i språk från
LU i
Montenegro under
en semester för några år sedan.
Vi
kände varadra något. Foliehatten fick höra att de
kunskaper som
de blivande lärarna hade i speciellt svenska var under all kritik.
Där har du den största anledningen till att svenska elever
presterar så dåligt – lärarna har inte de kunskaper som krävs
för att vara lärare och de flesta sympatiserar med
vänstern.
Svenska
elever i skolan brukar kunna kompensera för den progressiva
pedagogiken men invandrarelever kan det i mindre utsträckning. Det
uppskattas
att 85% av de etniskt svenska barnen brukar klara av att kompensera
för den progressiva pedagogiken, medan endast 30%
av invandrarna klarar av det. Bland invandrarna från tredje världen
och i kombination med fattiga förhållanden och i en ghettoskola kan
det vara så lågt som 20%
som kan det. Som tur
är så kan lärarna sätta vilket betyg som helst eftersom de inte
behöver motivera betyget eller ens kunna visa hur de har bedömt
sina elever och
det
är väldigt vanligt förekommande att
flickor och lärarens favorit får högre betyg.
Om
makten
istället
införde standardiserade prov och
inte
lita på lärarens bedömning skulle du ganska snabbt se hur
pojkarnas resultat ökade i relation till flickornas. När sådant
har prövats så har det blivit ramaskri bland pedagogerna =
benämningen
på dagen
lärare, lärarutbildare och fackförbunden - eftersom det bevisar
att de här "objektiva bedömningarna" som lärare (gäller
både skolan och högskolan) inte är så objektiva.
Gulan
Avci debattartikel visar att hon inte har de kunskaper som krävs om svenska
skolan, för kunna ge en någorlunda verklighetsbild av
den svenska skolan.
O.T.
SvaraRaderaTucker Carlson intervjuar Viktor Orbán
https://detgodasamhallet.com/2021/08/08/hittat-pa-natet-tucker-carlson-intervjuar-victor-orban/
Sådan röster och budskap hörs aldrig i vårt systemmedia.
Ledare som Putin Orban Trump som värnar sina medborgares väl och ve hatas och förtalas i hela liberala väst.