I
flera länder i Mellanöstern pågår en våldsam konflikt mellan
shia- och sunnimuslimer. Upproren har sin grund i det stora hatet
drivet av sunniter mot shiiter. Nu verkar
det som om denna
konflikt även har
kommit till Sverige och
Malmö.
Den 11 oktober 2016 rapporterade flera medier om en brand som ägde rum i shia Al-Montader-moskén på Norra Grängesbergsgatan i Malmö. Två stycken molotovcocktails kastades mot byggnaden. Byggnaden fick visa brandskador.
Den 11 oktober 2016 rapporterade flera medier om en brand som ägde rum i shia Al-Montader-moskén på Norra Grängesbergsgatan i Malmö. Två stycken molotovcocktails kastades mot byggnaden. Byggnaden fick visa brandskador.
Kort därefter greps en man, jihadist från Syrien i 30-årsåldern. Han kom till Sverige för att söka asyl under hösten 2015. Tre dagar efter brandattacken den 14 oktober, beviljades han treårigt uppehållstillstånd.
Något senare tog Islamiska staten - IS på sig attacken mot moskén i Malmö. Men det behöver inte betyda att den jihadistiska terrorgruppen är direkt inblandad. I det 51:a numret av IS officiella tidskrift al-Naba skriver man att lokalen var ett centrum för ”rafidha” = vägrarna på svenska, ett nedsättande ord som sunniextremister använder om shiamuslimer. De menar att shiiterna vägrade att erkänna de ledare, kalifer, som efterträdde profeten Muhammed. IS-ledaren kallar sig kalif.
Vilka
kopplingar denne man till IS är oklart, men man kan fundera varför
han utförde detta attentat. Frågan är varför han som flykting
från Syrien genomför detta?
Är
han
en av de många
sunnitiska extremister som vantrivdes
i Syrien inte för att det är en diktatur, utan för att man inte
förtrycker shiiter och kristna och inte tillämpar sharialagarna
tillräckligt hårt? Man undrar hur han kommer att trivas i Sverige
med shiamuslimer!
Den misstänkte
attentatsmannen
bor med familjen i en lägenhet på ett obemannat asylboende i
Vittsjö.
Vittsjö
i norra Skåne är känt
för andra ”brottslingar”, en är Bildsköne
Bengtsson och en annan heter Gustav
Fridolin!
Enligt
sunni-muslimer, dit IS räknas, betraktas shia-muslimer som otrogna
liksom kristna, judar och
yazidier.
Att
attentatet genomfördes den 11 oktober var ingen
tillfällighet, utan dagen var noga
vald.
Den 11
oktober 2016 var -
Aashuradagen
-
den
viktigaste shiamuslimska helgdagen,
då den iranska propagandaapparaten går på högvarv. På
många håll i Sverige genomfördes även i år propagandatåg där
shiaimamen Husayns nederlag begräts.
Shia
offensiv mot Skandinavien!
Det
pågår en kraftig
islamistisk offensiv från mullornas Iran mot hela Europa.
Frågan aktualiserades när danskarna avslöjade att den nya
stormoskén och det islamiska centrumet i Köpenhamn som styrs av
Pasdaran, revolutionsgardet i Teheran var Mullornas
framskjutna bas.
Intressant är att president Khatami var mulla
på 70-talet i Islamisches
Zentrum Hamburg. På IZH förvaras idag en viktig
relik, ett brev från Khomeini till Khatami där han betonar att
moskérna
runt om i Europa har en central roll i spridandet av islamism.
Köpenhamns
kommunfullmäktige gav bygglov till en ny
stormoské
i
Köpenhamn 2016. Den
ska uppföras på Vibevej 25-27 i Köpenhamn Nordväst.
Beslutsfattarna
som utan debatt beviljade bygget var dåligt pålästa.
Bakom
den nya shiamuslimska Imam Alimoskéen står stiftelsen Ahlul-Bait,
som är finansierad och kontrollerad av mullornas revolutions-garde
Pasdaran.
Många betecknar Pasdaran som de egentliga makthavarna i dagens Iran. Moskéens imam Sayyed Mohammed Mehdi Khademi tjänstgjorde fram till 2004 på Pasdarans ideologiska avdelning.
Ali
Reza Nourizadeh vid Center for Arabic and Iranian Studies i London
avslöjar att Pasdaran nu byggt upp ett nätverk av 68 "Imam
Alicenter" över hela världen med en årlig budget på över en
miljard dollars. Det danska centrumet på Vibevej har en budget på
11 miljoner dollar = ca 110 SKR!
.
Enligt
Expressen finns en IS-terrorcell som misstänks vara i Sverige för
att utföra terrordåd mot civila mål är uppdelad i två mindre
grupper – en gömmer sig i en ort nära Danmark och den andra i en
ort i mellersta Sverige.
Imam
Khademi vid Imam Alimoskéen har envist hävdat att
50-miljonersbygget på Vibevej finansieras av den lilla
shiaförsamlingen helt utan utländska pengar.
Pressad av en reporter från Kristeligt Dagblad erkände han att "rika privatpersoner" i Iran var inblandade. När Weekendavisen borrade vidare i historien upptäckte de att tomten köpts av iranske ambassadören för 8,5 miljoner DKR!
Pressad av en reporter från Kristeligt Dagblad erkände han att "rika privatpersoner" i Iran var inblandade. När Weekendavisen borrade vidare i historien upptäckte de att tomten köpts av iranske ambassadören för 8,5 miljoner DKR!
Sedan
exiliranska källor kunnat avslöja att stiftelsen Ahlul-Bait
helt kontrolleras av revolutionsgardet, Pasdaran, torde det inte
längre vara någon tvekan om
varifrån Imam Ali Center finansieras.
Den
exiliranske professorn Mehdi
Mozzafari vid Århus Universitet varnar för den islamistiska
offensiven mot Skandinavien. Det är problematiskt att danska
myndigheter inte undersökt vem som finansierar och styr
verksamheten.
President
Ahmadinejad har startat en "aktiv diplomati" i framförallt
Europa och Afrika med stöd av Irans reelle ledare Ali Khamenei.
I såväl USA som Europa försöker regimen infiltrera universiteten. I London driver man dygnet runt TV-stationen Press TV, som bl a ger en plattform för förintelseförnekare. Aktiviteterna styrs av Khamenei genom en organisation kallad Ledarens Hus. Via underrättelsetjänsten och Pasdaran styr den ett otal fonder med bl a stora fastighetsinnehav.
I såväl USA som Europa försöker regimen infiltrera universiteten. I London driver man dygnet runt TV-stationen Press TV, som bl a ger en plattform för förintelseförnekare. Aktiviteterna styrs av Khamenei genom en organisation kallad Ledarens Hus. Via underrättelsetjänsten och Pasdaran styr den ett otal fonder med bl a stora fastighetsinnehav.
I
föreläsningen ”Sanningen
om shia” på YouTube kan man höra Abdul Wadud dela med sig av
sin syn på dessa ”rafidha”, eller vägrare som de kallas.
Han säger att shiamuslimerna är farliga och att man som rättrogen sunnit inte får gifta sig med dem, inte äta deras kött och inte ens prata med dem. Han kallar dem ”smuts”! Den här typen av åsikter sprids av både utländska och svenska imamer, så är det inte så förvånande, att en shiitisk moské utsätts för attentat i Malmö!
Frågan är hur vi i ett sekulärt land som Sverige skall göra, för hindra dessa grupper för att fortsätta sina barbariska stridigheter på civiliserat fredliga och toleranta, svenska skattebetalares bekostnad?
Han säger att shiamuslimerna är farliga och att man som rättrogen sunnit inte får gifta sig med dem, inte äta deras kött och inte ens prata med dem. Han kallar dem ”smuts”! Den här typen av åsikter sprids av både utländska och svenska imamer, så är det inte så förvånande, att en shiitisk moské utsätts för attentat i Malmö!
Frågan är hur vi i ett sekulärt land som Sverige skall göra, för hindra dessa grupper för att fortsätta sina barbariska stridigheter på civiliserat fredliga och toleranta, svenska skattebetalares bekostnad?
Vi
har ju en lag om religionsfrihet i vårt land som dessa religiösa
våldsverkare kan gömma sig bakom. Genom denna lag och DO skyddas
och fridlyses vissa avvikande beteenden vilka är störande för
andra.
Behöver vi en lag om religionsfrihet?
Bl.a. är det
problem med hygienföreskrifter inom vården! Med hjälp av
religionsfriheten och DO blir man tvungen att ta hänsyn till
medeltida lagar/regler, istället för att formulera regler som ska
garantera minsta möjliga smittspridning, utan hänsyn till
kulturella/religiösa uppfattningar.
Utan denna lag om religionsfrihet kanske DO inte behöver syssla med och försvara avvikande beteende.
Vi har yttrandefrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet. Vi tycks klara oss bra utan att ha en lag om ideologifrihet. Vi behöver verkligen en ny lag om religionsfrihet. Att vi har en sådan lag får väl ses som en historisk artefakt när vissa religioner tidigare var förbjudna och sedan blev tillåtna.
Utan denna lag om religionsfrihet kanske DO inte behöver syssla med och försvara avvikande beteende.
Vi har yttrandefrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet. Vi tycks klara oss bra utan att ha en lag om ideologifrihet. Vi behöver verkligen en ny lag om religionsfrihet. Att vi har en sådan lag får väl ses som en historisk artefakt när vissa religioner tidigare var förbjudna och sedan blev tillåtna.
Larsson,
Göran – Thurfjell,David
Shia-muslimeri Sverige – en kortfattad översikt. Nämnden
för statligt stöd till trossamfund. 2013
Göran Larsson, professor i religionsvetenskap vid Göteborgs
universitet:
”Dagens
flyktingströmmar gör att vi ser tecken på konflikter mellan
sunniter och shiiter även i Sverige. Vi vet att det här i
Sverige har delats ut flygblad där det sprids en anti-shiitisk
retorik. Det handlar om anti-shiitiska fatwor.”
Precis
som i Irak och Syrien refererar man till teologer som säger att det
är legitimt att döda shiamuslimer. Men ingen vet hur omfattande
detta är.
Göran
Larsson:
”Det är en Pandoras ask som har öppnats i land efter land, säger Göran Larsson. Gamla oförrätter och motsättningar väcks till liv.”
Göran Larsson menar att man ofta utgår från sunni islam när man talar om islam i Sverige. Många är inte medvetna om att muslimer i Sverige även kan vara shiiter – och att klyftan mellan dessa grupper växer.
”Det är en Pandoras ask som har öppnats i land efter land, säger Göran Larsson. Gamla oförrätter och motsättningar väcks till liv.”
Göran Larsson menar att man ofta utgår från sunni islam när man talar om islam i Sverige. Många är inte medvetna om att muslimer i Sverige även kan vara shiiter – och att klyftan mellan dessa grupper växer.
Det
är oklart hur många shiamuslimer det finns i Sverige. Man kan anta
att det finns omkring 200 000 personer med en kulturell shiamuslimsk
bakgrund. Men de religiöst aktiva är betydligt färre. Nämnden för
statligt stöd till trossamfund ger stöd till 10 000 medlemmar i
shiitiska församlingar. Dessa siffror bygger på olika skattningar,
eftersom det inte finns statistik över religionstillhörighet i
Sverige.
De
svenska shiamuslimerna kan delas in i fyra grupper:
1
| De med arabiska rötter; kommer från Irak eller Libanon. Utgör
uppåt 80–90 procent av shiiterna i Sverige.
2
| De med rötter i Iran och Afghanistan. Många av dem från Iran har
flytt den iranska shiitiska regimen och har en negativ syn på
religion.
3
| De med språket urdu som gemensam nämnare. Kommer från Indien,
Pakistan och Östafrika. Det var denna grupp som byggde den första
och enda ändamålsenliga shiitiska moskén i Sverige. Den byggdes i
Trollhättan 1985.
4
| Etniska svenskar som konverterat, oftast i anslutning till
äktenskap med en shiamuslim. Detta är en mycket liten grupp.
Shiiter
har länge varit marginaliserade. Men i länder som Irak och Libanon
har gruppen börjat göra sin röst hörd som en konsekvens av de
senaste årens omvälvningar i den arabiska världen.
När
muslimer började komma till Sverige i större omfattning från
1970-talet och framåt, betonades inte skillnaderna mellan sunniter
och shiiter. Före Saddam Husseins fall 2003 var det främst
shiamuslimer och kurder som flydde till Sverige från exempelvis
Irak. Men efter 2003 kom även personer som stått Saddam Hussein
nära och andra grupper till Sverige.
Efter
hand har svenska muslimer delat upp sig i sunni och shia, säger
Göran Larsson.Vi ser även fler och fler tecken på att
internationella konflikter, framför allt i Irak och Syrien, spiller
över på Sverige till följd av flyktingströmmarna. Det finns
alltså spänningar mellan sunniter och shiiter också i Sverige, men
hur utbrett det är vet vi inte mycket om. Många av dem som kommit
har inte lämnat hemlandet bakom sig, De följer vad som händer via
sociala medier.
Göran
Larsson:
”En shia-imam har berättat för mig att ungdomar kommer och visar honom Youtube-klipp i sina mobiler på övergrepp i de gamla hemländerna. Shiiterna har ofta varit en minoritetsgrupp, och det har främjat en tradition av att vända andra kinden till – men många säger sig nu ha tröttnat på det. Religionstillhörighet aktiveras i krislägen. Vi får hoppas att sunnitiska och shiitiska ledare i Sverige kan samarbeta mer för att undvika konflikter. Det förekommer en del samarbete i dag, men det behövs mer.”
”En shia-imam har berättat för mig att ungdomar kommer och visar honom Youtube-klipp i sina mobiler på övergrepp i de gamla hemländerna. Shiiterna har ofta varit en minoritetsgrupp, och det har främjat en tradition av att vända andra kinden till – men många säger sig nu ha tröttnat på det. Religionstillhörighet aktiveras i krislägen. Vi får hoppas att sunnitiska och shiitiska ledare i Sverige kan samarbeta mer för att undvika konflikter. Det förekommer en del samarbete i dag, men det behövs mer.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar