tisdag 3 augusti 2021

Begriper inte Löfvenregimen att halva svenska befolkningen inte har råd med en elbil!

Från 1:e augusti är inblandning av etanol 10% i bensin. Enligt regeringen är E10 bara en mellanlandning på vägen mot E25.
E25
kommer slita ut de flesta bensinmotorer i förtid. Etanol har sämre energivärde än bensin och du kommer att få tanka bilen oftare.
Bilar som inte går att köra på E10 kan fortfarande köras på 98-oktanig bensin som har en inblandning av E5 (5%) etanol.
Vill man inte bidra till skogsskövling eller sponsra att åkermark används till bränsle och därmed ökad import av matprodukter kör man 98-oktan.

Etanol är ett lösningsmedel som bryter ner vissa material. Bland annat gummi och desto äldre gummit är, desto hårdare drabbas det. Detta resulterar ofta i läckor från packningar, slangar och andra gummi- eller plasttätningar.
Ett annat problem blir korrosion. Etanolen får bensinen att korrodera ("rosta"). Rostig bensin är som gele som täpper igen injektorer. Etanol binder fukt. Detta innebär att mängden vatten i E10-bensinen ökar när motorn vilar. Då uppstår korrosion, vilket bland annat skadar förgasaren. Resultatet blir ofta startproblem och motorfel.

Vad är etanol?
Etanol är en alkohol och den etanol som används som drivmedel är bioetanol. Den framställs genom jäsning av biomassa från vete, avfall från skogs- och massaindustri, rester från vintillverkning, sockerrör, majs och sockerbetor.
I Sverige är spannmål alldeles för dyrt att användas som råvara för framställning av etanol. Den etanol som framställs i Sverige tillverkas från cellulosahaltiga råvaror. Etanol innehåller inte svavel eller cykliska kolväten.

De som har minnet kvar, kommer ihåg vad som hände för 12-13 år sedan? Då stod etanolbilar för nästan 25% av försäljningen. Svenska gröna politiker lockade med massor av förmåner,  miljöbilspremie, gratis parkering, befrielse från trängselskatt, lägre fordonsskatt och sänkt förmånsvärde och själva bränslet E85, 85% sprit och 15% bensin fick skattelättnader. Den så kallade pumplagen tvingade alla tankställen som sålde mer än viss volym att även tillhandahålla ett förnybart bränsle. MP och C påbörjade då dödsstöten av landsbygden och etanol var ”en Gudagåva” enligt dem.

Det satsades stort i fler norrländska kommuner
och äntrar bilhandlaren Per Carstedt från Örnsköldsvik scenen. Per importerade ett hundratal amerikanska Ford Taurus V6, konverterade till etanol.
Per blev helt betagen av etanol. Likt en väckelsepredikant började Per predika om förträffligheten med etanol. Han talar som en predikant och Messias,
precis som en riktigt skicklig amerikansk predikant, där hela församlingen hänrycks och skriker: halleluja – etanol är vår sak!
Han kallades kort och gott för ”Etanol-Jesus!”

Pers övertalningsförmåga var stor. Han lurade sin barndomsvän Maud Olofsson, som snart körde en Ford Focus med etanolmoto
r och han övertalade Saab att tillverka en 9-5 med etanolmotor.
Göran Persson förblindades av Pers prat. Per lovade att etanolen skulle skapa tusentals nya arbeten i Norrland och höja värdet på den svenska skogen. Bara Göran Persson subventionerade inköp av etanolbilar via bidrag skulle snart hela den svenska bilparken gå över till att köra etanol.

Per övertalade tre kommuner Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik att satsa på framställning av etanol. Det skulle bli en dyr historia. 1,4 miljarder satsades utan att man fick igen 1 krona! Fortfarande får innevånarna betala av denna investering som mera var en dröm!
Maud
Olofsson såg till att bonderörelsen gick ”all in” och byggde en fabrik i Norrköping med hjälp av statliga medel. Lantmännen producerade en hel del etanol av spannmål som bönderna inte behövde. När man skulle framställa andra generationens etanol av skogsavfall blev det genast problem.  Det gick bara att utvinna i en liten skala i labbmiljö. I en TV-debatt fick Per Carstedt erkänna detta faktum. Lantmännen i Norrköping fick lägga ner fabriken eftersom efterfrågan på etanol är tvärdog och E85 försvann från marknaden.
De som körde med etanol fick stora problem med sina motorer och det växte svamp i tankarna och etanolbilägarna fick stora notor att betala.

I en rapport från Expertgruppen för Miljöstudier som presenteras görs kalkylen att det svenska etanolprogrammet ökat utsläppen av koldioxid:

EU:s expertgrupp konstaterade att EU:s etanolprogram 2007–2020 leder till samhällsekonomiska förluster i storleksordningen 400 miljarder kronor.  Då har man även tagit hänsyn till sådana poster som värdet av ökad sysselsättning och ökad energisäkerhet.

Klimatnyttan med biodrivmedel bygger på felaktiga beräkningar. För att få lägre utsläpp av koldioxid krävs biorester eller nya växter och träd odlade i övergivna jordar som inte används till något annat.”

MP leker runt med beskattningen av bensinbilar. Just nu har de fått för sig att etanol är bättre för "miljön" än bensin och det är ju det detta bottnar i. De vill försvåra för massbilismen genom att tvinga bilar att tankas på något dyrt som måste odlas fram istället för något som man bara kan pumpa upp ur jorden.

Trots EUs miljöprogram så är EU
medskyldiga till att 16% av regnskogsavverkningen. Det är mer är dubbelt så mycket som USA är skyldigt till.
EUs miljöpolitik är ett
totalt misslyckande. Fel åtgärder har satts in. Dagens CO2 nivå i atmosfären påverkar inte klimatet.
”The European Union accounted for 16 percent of global tropical deforestation from 2005 to 2017 when based on international trade flows. This is the finding of a report published today by the WWF. Its share is therefore more than double that of the United States (7 percent), as this infographic shows. The EU is surpassed only by China (24 percent). For the report, WWF used and evaluated data and findings from satellite image analyses and studies of trade flows.”

Den inblandade etanolen framställs inte i Sverige utan utomlands. Man skövlar skogar i Brasilien och Malaysia för att framställa etanol för att sedan transportera detta till Sverige. Etanol-produktion bygger på att vi skulle avverka skogar. Därmed minskar vi naturens förmåga att ta upp och binda koldioxid! Djurlivet påverkas också starkt.


Löfvenregimen har ett mål och det är att få bort alla fossildrivna bilar och att alla istället skall köpa en elbil. Tittar man på medelinkomsten för Svensson så kommer närmare 50% av Sveriges befolkning inte ha råd att skaffa den dyra elbilen. Bor man dessutom på landsbygden där det i praktiken inte finns tillräckligt med kollektiv trafik som behövs och man skall ta sig till jobbet blir det stora problem. Man får flytta och landsbygden blir ännu mer öde.

Sedan kan vi inte ha alltför många elbilar som kör omkring för kapaciteten i elnätet räcker inte till(finns inte) för att ladda dem. Men för MP räcker det kanske med att de står invid husen och indikerar att här bor goda och medvetna människor.

MP politiker är ansvarslösa extremister som struntar i vanligt folks liv. De är inkompetenta och saknar grundläggande kunskaper om miljö. De har gjort hela miljö arbetet till en enda röra, med skatter hit som ditt, utan hänsyn till miljö eller invånare. Skattepålagor på bensinbilar och dieselbilar gör att folk snart inte har råd att köra bil. Samtidigt planeras det i Kina och Indien och övriga världen kraftig utbyggnad av kolenergi som de närmaste 50 åren kommer att öka utsläppen av koldioxid 50% mer än vad som motsvarar en 2 graders temp ökning på jorden.

Löfvenregimen försöker nu ”tvinga” lantbruket att ställa om till 2030. Detär många turer med skatter på dessa bränslen. De nya reglerna anses som verklighetsfrämmande helt enkelt därför att de är helt verklighetsfrämmande. Det finns inte skuggan av en chans att någon skulle kunna sälja en elektrisk jordbruksmaskin eftersom ingen skulle köpa något så urbota korkat.

Tips till MP - blanda vatten i bensinen. Det skulle få bilåkandet att gå ner till noll. Det är precis vad MP vill.

 

3 kommentarer:

  1. Alla dina domedagsprofetior hoppas jag kommer på skam efter vi bytt regering. Mer komplicerat än vad man kan tro. Tar Vänsterblocket efter det som skett i det amerikanska valet 2020 blir vi utsatta för ett enormt valfusk. Och/ Eller så får globalisterna inom M och L kalla fötter och gör upp med S. Blir SD största parti finns stor risk att demokratin åsidosätts och valet avbryts med motiveringen att demokratin är hotad. Glöm heller inte bort att hela myndighetssveriges topp är tillsatt av S och tjänstemännen i övrigt i stor utsträckning är aktivister som har en egen "miljövänlig" agendor. Blir det riktigt illa flyttar jag till Spanien för gott.
    Det finns biltillverkare som fortsättningsvis kommer att satsa på bensin och diesel. Toyota, och den europeiska koncernen med Fiat, Renault, Peugot i spetsen och det bilmärken som går helt i elbilsfällan VW. För att få tillgång till sällsynta metaller för tillverkning av effektiva batterier kan det behövas starta ett krig i Sydamerika. Och allt detta för att reducera co2 som egentligen inte påverkar temperaturen ett skvatt. När temperaturen stiger ökar CO2 inte tvärt om, och detta med en förskjutning på 800 år. Du läste rätt 800 år.

    SvaraRadera
  2. Håller med att situation kan förändras vid en valvinst 2022 för högerblocket. Om liberalerna åker ut blir det mycket lättare än att de skulle bli beroende av detta parti.
    Frågan är sedan - vågar blocket förändra?
    Skulle de genomföra för mycket och ta bort mycket av det vår leksaksregering genomfört har vi EU som kommer att hålla et vakande öga på Sveroge.
    Det skall i alla fall bli intressant att se valresultatet om man fortfarande hänger med!

    SvaraRadera
  3. Björn Gillberg driver Värmlandsmetanol AB som tillverkar metanol av skogsavfall. Ett mycket bra motorbränsle, tillverkningen är effektivare än etanol. Skulle gärna tanka min bil efter en smärre konvertering.

    SvaraRadera