onsdag 11 mars 2020

Den kloke och vise Per Bolund och hans förslag!

I slutet av november förra året kom ett beslut från EU om nya regler skatt av biobränslen som skall införas vid årsskiftet 2020/2021. Sverige har haft ett undantag från EU och den skattebefrielsen försvinner och inga försök har gjorts från svensk sida om att förlänga undantaget. Med den nya skatten innebär det, att från det kommande årsskiftet kostar en liter etanol över 20 kr litern, en höjning med 8 kr
 
De som kör etanol kan räkna med 30-50% högre förbrukning, än bensin och milkostnaden kan bli närmare 30 kr. Även miljödieseln HVO drabbas av chockhöjningen. Om HVO 100 beskattas som vanlig diesel blir priset vid pump cirka 27 kr. HVO 100 vill man ha bort för det innehåller ofta en massa palmolja, istället blandar man in HVO i dieseln för att klara av reduktionsplikten.

MP har 2 ledamöter i EU, allas vår Bolibompa Alice och klimatexperten Pär Holmberg som spådde för 10 år sedan, om ett grönt Vasalopp från nästa år och framöver! Dessutom gick den ”kaxige” Pär ut strax förre årets Vasalopp och försvarade sin spådom! Det som förvånar är att inte de två har underrättat MP i Stockholm om beslutet på höjningarna av biobränslen. MP som är ett regeringsparti, hade inte den minsta aning om höjningen. Nu handlar det om att få in så mycket pengar till den tomma festkassan som möjligt så att kalaset kan fortsätta. MP är också ett skämt när det gäller framförhållning och planering. Hur var nu det politiska tänket inför medlemskap i EU - vi måste vara med för att kunna påverka. Ett bevis på att politiker är naiva

Ett par dagar efter beslutet i EU går den ytterst märklige språkröret Per Bolund ut och föreslår att
MP vill införa en ”bygg om-bonus” för bensinbilar som blir miljöbilar. En bensinbil skulle byggas om, så att den kan gå på etanol, skulle sponsras av staten med maximalt 5 000 kronor.’

Per Bolund till SVT: ”Vi tycker att det är dags att de bilarna som i dag är beroende av fossila bränslen kan ställas om och bli en del av det förnybara Sverige.
Det är dags att ompröva E85 igen som ett miljövänligt bränsle.”
Enligt Per Bolund kommer förslaget också att generera pengar och nyanställningar i verkstadsbranschen. Bolund: ”Det här ger möjlighet till en ny näringsgren.”

MPs förslag var inspirerat av Frankrike som både gav bonus och sänkning av fordonsskatten, när bensinbilar konverteras till etanoldrift. De gav en premie på nära 11 000 kr när äldre bilar konverteras eller byts ut mot nya miljöbilar. I Frankrike kostade då en liter etanol 7 kr och de kommer även från 20/21 att drabbas av samma höjning på 8 kr/litern. Då lär det bli inbördeskrig i Frankrike.

D
e som har minnet kvar, minns väl hur det var för knappt 12-13 år sedan? Då stod etanolbilar för nästan 25 procent av försäljningen, eftersom svenska politiker lockade med massor av förmåner,  miljöbilspremie, gratis parkering, befrielse från trängselskatt, lägre fordonsskatt och sänkt förmånsvärde. Även själva bränslet E85, 85% sprit och 15% bensin fick skattelättnader. Den så kallade pumplagen tvingade alla tankställen som sålde mer än viss volym att även tillhandahålla ett förnybart bränsle. MP och C påbörjade då dödsstöten av landsbygden!

2015 införde Stefan Löfvéns regering en etanolskatt som gjorde E85 till det dyraste bränslet att köra på. Och vips så dök försäljningen och E85-tankningen och i höstas lovade MP språkröret Per Bolund att bilisterna inte ska känna sig svikna igen:
"Vi har tagit bort skatten på etanol, just eftersom det minskar miljöpåverkan rejält. Det här är en ganska lätt process och med det här förslaget betalar vi hälften av kostnaden. Det här är ingen stor insats och dessutom kan man köra billigare i framtiden. Det ska vara lätt att göra rätt, säger han till SVT.”

Det Per Bolund försökte säga, att det fanns en stor chans, att MP fick med sig sossarna på förslaget som i grunden är inspirerat av Frankrike. Franska staten ger bonus på fordonsskatten när bensinbilar konverteras till etanoldrift. Dessutom bjuder franska staten på en premie på nästan 11 000 kronor när äldre bilar konverteras eller byts ut mot nya miljöbilar. Givetvis så sa sossarna blankt nej till både skattesänkningen och subventioner på att konvertera motorer till etanol. De hade säkert läst om EUs skattehöjning!

I Sverige används också ED95 för upp till 95 procent etanol i bränslet för tung trafik som traditionellt skulle använda diesel. Användningen har minskat kraftigt, bland annat till följd av förändrade skatteregler. Merparten av den bensin som säljs i Sverige innehåller 5 volymprocent etanol. Det gör att 166 000 kubikmeter etanol (1995) förbrukas i vanliga bensinfordon, att jämföra med 97 000 kubikmeter E85 och ED95. Regeringen har beslutat att etanolhalten kommer att öka till 10 % i bensin. Dessa 10 volymprocent etanol kommer också att beskattas från årsskiftet och då får man plussa på med den årliga höjningen av bensin. 10% av 8 kr blir 0,80 öre!

Etanol var en Gudagåva enligt politikerna(C och MP) för 15 år sedan och den s.k. "pumplagen" kom. ALLA skulle erbjuda alternativa bränslen. På de äldre ”Flexifuel”bilarna från Volvo målades det fint upp att E85 minsann var ett billigare alternativ till bensin, men att bilen då också förbrukade desto mer bränsle fick ägarna upptäcka själva. Idag plockar bl.a. OKQ8 bort etanol från pumparna.
 
Vakna upp MP! Inte alla svenskar sitter i Sveriges riksdag och tjänar över 60.000 i månaden. Många har inte ens råd att köpa en begagnad bil. MPs enda funktion är att försvåra livet för folk. MP måste ovillkorligen bort från allt vad makt heter. De har varit totalt destruktiva i decennier och alltför många andra dansar efter deras pipa av anledningar som man inte förstår. Det absolut bästa för planeten vore om dessa klorofylltomtar försvann. Foliehatten tror att luften skulle bli lättare att andas omedelbart om detta hände.
 
Från Polistidningen: ”Polisen köpte för cirka 10 år sedan in ett större antal nya bilar som kunde tankas med både etanol och 95 oktanig bensin och direktivet kom från regeringen.
Efter bara ca 2-3 år hade nästan alla motorer problem med att gå rent. Man reparerade motorerna och man beslöt, att varannan gång fick bilarna tankas med etanol och varannan gång måste de tanka 95 oktan bensin. Ett år senare gick i princip hade alla motorer skurit. Det kom nya direktiv om, att de få motorer som fortfarande fungerade endast fick tankas med bensin. Polisen totalförbjöd tankning av sina tjänstebilar med etanol.”

Nästan alla andra länder har mer eller mindre förbjudit etanol. I andra länder anser man att etanol är det mest miljöfarliga drivmedlet. Betänk att en etanolbil drar minst 1,5/liter per mil.
De som köpte en dieselbil för några år sedan som då klassades som en miljöbil, måste känna sig rejält blåsta av de gröna politikerna. Några år senare var plötsligt en dieselbil en stor miljöbov. 

Obeaktat skatter så är biobränslen helt döfött när det gäller privatbilar. Tillgången på råvara är helt enkelt för liten för att det ska kunna bli något annat än en nischprodukt.Enligt en rapport från SLU, är den svenska skogen en bristvara!
 
EU vill inte se bränslen tillverkade av "grödor" som kan bli mat utan man ska använda soppor/restprodukter och då får bränslet sämre hållbarhet. FNs livsmedels- och jordbruksorgan FAO dömer ut den etanolproduktion som Sverige och andra jämförbara länder satsade på. Etanol som bilbränsle leder totalt sett till minst lika stora utsläpp av växthusgaser som bensin och diesel. Vid framställning av etanolen krävs mer fossil energi än vad man skulle fått ut om man kört på diesel med god förbränning och bensinsnåla bilar.

När hela den här "energiväxlingen" genomförts hos oss i Sverige(för det gäller enbart oss och inte Kina, Indien, Indonesien mfl) och vi står där med våra vindsnurror, solpaneler, biobränslen och undermåliga kraftnät, då kommer det kännas skönt för globalisterna att sitta där med kontrollen över oljan och kolet. Enligt uppgift är George Soares storköpare av kolgruvor!

MP politiker är ansvarslösa extremister som struntar i vanligt folks liv. De är inkompetenta och saknar grundläggande kunskaper om miljö. De har gjort hela miljö arbetet till en enda röra, med skatter hit som ditt, utan hänsyn till miljö eller invånare. Skattepålagor på bensinbilar och dieselbilar gör att folk snart inte har råd att köra bil. Samtidigt planeras det i Kina och Indien och övriga rlden kraftig utbyggnad av kolenergi som de närmaste 50 åren kommer att öka utsläppen av koldioxid 50% mer än vad som motsvarar en 2 graders temp ökning på jorden.

Hur länge ska folket stå ut med denna enorma beskattning, när övriga världen fortsätter med billig kolenergi? Rödskrikan och Sabuni har fört fram krav på att koldioxid skall pumpas ner i jordskorpan till fantasi summor som återigen Svenska folket ska betala och dessutom finns det ingen teknik som klarar av detta.
Ingen vet heller om koldioxid utsläppen har någon avgörande betydelse för hur jordens klimat utvecklar sig. Det är helt galet att vi svenskar ska pungslås på skatter och all välfärd. Ett litet land som inte påverkar klimatet överhuvud taget oavsett om vi skulle producera all energi med kol skulle vi inte vara världens energi extremister. Vi ska plågas av störda politiker som vill sänka vår standard 100 år tillbaka. Det är dags att göra uppror mot hela miljöextremisterna.
 
Det finns en huvudregel som gäller: Om Bolund eller någon annan MP-artist påstår/lovar något så är det fel och blir tvärt om.

1 kommentar:

  1. Men det står ju alldeles klart att de, regeringspartierna tillsammans anstränger sig för att tömma välfärdsresurserna genom att dels överbeskatta de som ännu har en marknadberoende inkomst och dels genom att importera dysfunktionella människor som inte riskerar att bidraga till välfärden på något mera betydande sätt men som istället måste försörjas.

    Det finns objektiv sett inga rationella skäl till att agera som regeringen gjort nu i 7 år.
    Så korkade kan inte 4 500 experter och högre tjänstemän i regeringskansliet vara.

    SvaraRadera