torsdag 26 mars 2020

Trängselavgifterna i Stockholm förbättrar inte miljön!

Det svenska folket får aldrig nog, dom bara betalar, tackar och bugar, det spelar ingen roll vad för höjningar det handlar om, möjligtvis så blir det lite gnäll på sociala medier, men inget konkret som i Frankrike. Finns ingen gräns för svenskens acceptans. Människor med bra inkomster knyter näven i fickan, svär kanske lite på ett nätforum, men fortsätter att köra som om inget hänt. Oavsett vad det kostar. De med usla inkomster får hitta ett annat liv.En sak är säker, desto längre makten passerar gränsen med skatter och avgifter, desto värre, brutalare och grövre blir motreaktionen. Ser fram emot framtidens stålbad.
Sänka en skatt? Existerar inte i en politikers tankevärld när det handlar om kassakon bilismen, i synnerhet inte i en rödgröns klimathysteri. 
 
Från den 1 januari i år infördes kraftigt höjda avgifter för trängselskatten i Stockholm. Trängselavgifter är nyspråk för stadsskatt. 
Från nyår räknar man tiden från 06.00 i stället för 06.30. Högsta avgiften för enskild passering höjdes från 35 kr till 45 kr och högsta avgift under ett dygn höjdes från 105 till 135 kronor. Sju av årets tolv månader räknas in som högsäsong.
06.00 är det ingen vidare trängsel,  man vill bara få in mer pengar och tvinga folk som arbetar natt, att betala trängsel redan kl 06.00 när det inte ens finns trängsel den tiden.
 
För privatbilisterna del skulle två passager per dag varje vardag innebära en skatt på mellan 16 230 och 19 300 kronor på ett år, beroende på vid vilken plats man passerar. Höjningen innebär en skillnad på mellan 4 500 kronor och 5 000 kronor per år.
Den nya höjningen beräknas ge statskassan ett tillskott på 325-340 miljoner kronor enligt Trafikverket. Frågan är om dessa pengar kommer, att gå till att förbättra vägarna eller är det ännu en lucka som staten utnyttjar för att täcka andra utgifter? 
 
De som bor i innerstaden och kör runt inom tullarna påverkas inte. Det kommer vara trängsel på gatorna hur du än gör om du inte reglerar innerstadens bilägande och de allra flesta bilarna i stadskärnan, har en adress i just stadskärnan. Att lösa trängsel är inte syften med avgiften, utan trängselskatten syftar till att dra in pengar. Politikerna bara skruvar upp preciiiiis så mycket de vågar, slutar folk ta bilen så faller hela trängselskatten ihop som ett korthus. Glöm allt annat joller om trängsel, miljö etc. Money talks!

Lönar det sig för en låg/medelinkomsttagare att jobba om man bor långt från innerstan och måste ta bilen?
Lek med tanken:
total sträcka tor 8mil, diesel ca 8 liter: 128 kr
Biltullar (idag), 2 passager: 70 SEK
Parkering (idag): 130 SEK
Totalt för en arbetsdag: 328 kr av skattade pengar
22 dagar/mån: 7216 kr/mån
Att tjänstebilstagare förmånsbeskattas för trängselavgifterna tycker Foliehatten är absurt. Det visar bara hur totalt ”galna” våra grön/röda politiker är! Sedan när är en avgift, att betrakta som en förmån? För jävligt att taxiförare ska betala för detta.
Det här ska väl stockholmarna främst tacka JÖKen som klubbade igenom avgiften i riksdagen.
 
Oavsett vem som införde trängselskatten så är liberalsocialisten den "ledande" när det gäller att "befria" arbetarna från rådighet över inkomst och egendom till förmån för inkompetenta kleptokratiska socialistiska politikers förvaltning och vidare förskingring, vilken inkluderar socialistens eget berikande samt finansiering av vad skattebetalarna vare sig beställt eller efterfrågat.

De rödgröna påstår att Stockholm har världens bästa kollektivtrafik. Kollektivtrafik är så ineffektivt, det är byten och ledtider om du skall ta dig från annat än raka vägen från punkt A till B. Ytterligt få bor bredvid en tågstation och jobbar bredvid en annan tågstation.
Så fort pendlingstiden blir för stor så tappar kollektivtrafik i attraktivitet.
Idag är kollektivtrafiken redan överbelastad och den är oftast inte ett alternativ för 20% för stockholmarna som skiftarbetar eller nattarbetar. Kollektivtrafiken står helt still  mellan 01 och 05 på vardagar, dessutom löser den problemet genom att inte hämta på punkt A, ta en omväg och/eller tvinga fram byten med väntetid och sedan släppa av en bra bit ifrån punkt B. Bilen är fortsatt oersättlig, allra helst om man har något ärende man behöver uträtta dessutom eller frakta någonting. Om en politiker på riktigt allvar tror, att man kan klara sig i Stockholm med tunnelbana är han nog en lantis, alternativt totalt okunnig.
Innerstan i denna stad med butiker har dött huvudsak av två anledningar. Hyror och att politikerna som styr (bl.a Miljöpartiet) vill ha bort bilarna från city.

Det finns många som missat att betala trängselavgiften, med bara 1 dag och då blir man påförd en tilläggsavgift på 500 kr.
Det framgår av 14 § lagen (2004:629) om trängselskatt att om trängselskatt inte betalas i tid ska en tilläggsavgift påföras med 500 kronor. Om trängselskatt eller tilläggsavgift som har beslutats enligt 2 § andra stycket har blivit uppenbart oriktig på grund av misstag vid den automatiserade behandlingen, ska Transportstyrelsen rätta beslutet. Lag (2008:1381).
Enligt 18 § samma lag får Skatteverket, självmant eller efter ansökan av den skattskyldige, besluta att trängselskatt eller tilläggsavgift helt eller delvis inte ska tas ut, eller ska återbetalas, om det skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut skatten eller avgiften.
 
Det finns regler hur mycket en parkering får kosta. En privatperson i Bromma gick en rond mot kommunen och vann i rätten.
Jan Söderström överklagade och vann. Stockholms stad får inte ta ut parkeringsavgifter på 289 gator i Bromma. Beslutet kan nu bli prejudicerande. Jan: "Man får inte ta ut avgifter bara för att tjäna pengar."
MP:s Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, har inte bara skrämt upp stockholmare med sina krav på dieselförbud i innerstan. Han har varit så övertygande när han pratar om den giftiga luften, att försäljningen av dieselbilar har minskat i hela Sverige och priset på begagnade dieslar har sjunkit dramatiskt.
 
Aftonbladet publicerade för något år sedan information om den överdrivna alarmismen kring bilismens skadeverkningar. Mitt i den infekterade debatten om miljözoner kom beskedet:
Luften i Stockholm är bättre än någonsin i modern tid – hundra gånger bättre än på 1960-talet.
Gunnar Söderholm, förvaltningsdirektör på miljöförvaltningen i Stockholm: ”Siffrorna går inte precis hand i hand med de politiska utspelen.”
DI skriver: ”Den 19 december förra året rapporterade Dagens Nyheter att Jonas Eliasson sparkas från sin post som trafikdirektör i Stockholm. Beslutet om Jonas Eliassons uppsägning möttes av stark kritik, och oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S) menade att "skälen var uppenbart politiska. Enligt uppgifter som Dagens Industri tagit del av ska det har varit trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) som legat bakom beslutet om Jonas Eliassons uppsägning. Detta sedan Trafikkontoret och miljöförvaltningen i Stockholm publicerat en utredning som totalsågar miljözonerna, vars införande Daniel Helldén varit drivande i. "

Helldén ska enligt uppgifter även försökt påverka rapporten till att ”komma fram till” mer positiva slutsatser om införandet av miljözoner i Sthlm. Helldén har varit ansvarig och drivande i en hel del tveksamma ”miljösatsningar” de senaste fyra åren.
Helldéns förslag har gått via Isabella Lövins mun! Hon har inte den kapacitet som behövs, för att tänka ut sådana galna förslag.
Foliehatten kan bara konstatera att Helldén är en värdig representant för MP. En komplett galning!
Bilisterna i Stockholm påverkar inte miljön i Stockholm, utan trängselavgifterna är en bra inkomstkälla och ett hyckleri av de rödgröna, med stöd av borgarna. De hade kunnat avsätta Helldén, vilken dag som helst, men gör det inte!

1 kommentar:

  1. Det verkligt häftiga med kollektivtrafik är ju att man kommer varandra så nära!
    Syns ju inte minst i dagsläget det förträffliga i det...

    SvaraRadera