onsdag 3 mars 2021

Höghastighetståg/banor är ett vansinneprojekt ekonomiskt!

 Det finns mängder av personer och media som förespråkar att höghastighetsbana/tåg skall byggas i Sverige. Foliehatten anser att de är totalt blinda. Om de tar fram kulramen, så ser de direkt att det finns ingen ekonomi i projektet.

Hela projektet kostar alldeles för mycket i förhållande till vinsterna och när banorna är färdiga så kommer de redan att vara omoderna. Höghastighetståg är rationellt i länder med stor befolkning och många pendlare som i Japan eller storstäder som Paris, Peking, London och London. Sverige har en liten befolkning och stora avstånd och investeringskostnaderna blir orimliga i förhållande till vinsterna. Om man satsar på dessa superbanor lär det också bli ont om pengar till underhålla det nuvarande urusla järnvägsnätet. Satsa istället ett tiotal miljarder på att underhålla existerande banor och tåg istället!
Trafikverket presenterade på måndagen fyra alternativa förslag till nya stambanor för höghastighetståg. Trafikverket tycker att ingen av de fyra lösningarna är bra: "Utredningsalternativen utgör inte optimerade förslag på utformning av nya stambanor."
Regeringen har satt en ekonomisk ram på 205 miljarder och Trafikverket har efter denna ram fått hitta lösningar som ryms inom ramen -stationer utanför stadskärnan, lägre hastighet och färre stopp. Spåren ska läggas i makadam, så kallad ballast, istället för betong. Så kan byggkostnaderna sänkas – men i gengäld väntar sedan dyrare underhåll.
Infrastrukturminister sossen Tomas Eneroth säger han till Ekot: ”Om det ska investeras i höghastighetsjärnväg, så måste den dras genom städerna.”
I Trafikverkets utredningsuppdrag ingick också att ta fram en uppdaterad kalkyl för det ursprungliga förslaget till höghastighetsbanor. 2016 uppskattade myndigheten totalkostnaden till kring 230 miljarder kronor. Nu beräknas slutnotan snarare bli på 295 miljarder kronor.
Vi kan ta spårvägen i Lund som blev nästan dubbelt som dyrt som planerat och där har tekniska problem med hjulen avslöjat hur vansinnigt detta projekt är.
Foliehatten anser att slutnotan för höghastighetsbanor lätt kommer att hamna en bra bit över 300 miljarder och det är precis som spårvägen i Lund totalt vansinnigt.

Glada amatörer som kallar sig för MP står bakom detta idiotiska beslut också. 
Höghastighetståg är kommunisters och miljödårars r...objekt. När inte ens länder med liten landmassa och stor befolkning kan få ekonomi i kontinentala tågsystemen så varför skulle Sverige få det med sina extrema landmassa? Den enda tågsystem som kan gå i vinst är tågsystem i direkt anslutning av storstäder och lokaltåg. I samtliga andra fall är flyg, buss och egen bil det enda riktiga alternativen och så har det varit allt sedan 70 talet. Så varför envisas man med nya utredningar gång på gång? Det finns väl ingen som förändras till det billigare när det gäller persontransport. Någonsin!
När detta blir klart flyg kommer att kosta ännu mindre än idag och ingen förutom kanske de glada amatörerna själva kommer att åka tåg. Så korkat... sååå korkat! Begriper inte de ansvariga att passagerareunderlaget är alldeles förlitet. Vi är för få människor för att ett sådant skrytbygge någonsin ska bli lönsamt. Dessutom så blir miljöeffekterna av själva bygget enormt.
Bygga höghastighetsbanorna på pelare som Skanska föreslagit innebär att det går åt massor av betong. Hur mycket betong går det åt till pelarna och de bärande betongelementen mellan pelarna? Samt armeringsjärn?
Energikostnaden för produktionen av cement kommer att öka drastiskt nu när tillgången till flytande fossila bränslen går ner. Dessa kalkyler kommer inte att hålla och denna satsning riskerar att bli en gigantisk gökunge som tränger ut andra bättre användningar av finansieringen - jämför med JAS och Patriot-systemen i försvaret. Samtidigt så kommer efterfrågan på spårbunden gods och persontransport (billigare alternativ) att öka över tid - kanske bättre alternativ att korrekt underhålla existerande system och utveckla smartare system för hybrid-lösningar - gods och passagerare transporterade i samma tågset?
Höghastighetsbana riskerar att bli ett nytt Göta kanal, kosta mycket pengar och dra ut på tiden och vara överspelad när det är klart. Med Covid-19 har digitala möten visat sig vara framtiden och det spelar det ingen roll var man sitter.
Hela projektet bygger på att affärsfolket skall flytta sig mellan storstäderna och Covid-19 har visat att denna prognos inte längre håller. Digitala möten kommer att ta över och med detta kommer passagerareantalet att försvinna.
Problemet med att ta tåget till Stockholm är väl inte själva tågresan tar 2.5 eller 3 timmar. Utan att om man inte tar med sig bilen så måste man åka kollektivt när man kommer fram. Varje byte tar evigheter av att springa ner i, upp ur och emellan tunnelbanor. Till vissa stadsdelar måste man ta buss och då får man stå och frysa eller i ruskväder i evigheter. Ta taxi är så dyrt och då är det bättre att ta bilen från första början. Den som är fattig eller snål kan ta med sig samåkare i bilen för att dela på resan.

Höghastighetståg är en utopi som aldrig kommer att gå ihop ekonomiskt och ingenstans finns siffror vad underhållet skall kosta! Redan idag har vi ett järnvägsnät som man i princip har ”klistra och lappa” varje dag. Underhållet är så uselt och det har kritiserats flera av RR. Foliehatten har fått information av en person som arbetar med underhållet
och detta är inte fake news utan dagens sanning!

1 kommentar:

  1. Man skuldsätter folket-topp tunnor-& vansinnet fortsätter ett snäpp till.
    Maggan var ju-styv i korken-för ett halvår/år sen & vad hände??$oros tyckte vi var snål..& upp med kistlocket alt ladugårdsdörrarna på "$tubben".
    Fastighetsbubblan ligger på 6,7 biljoer(6,7 000 000 000 000) Skr enligt Ingves, om jag minns rätt, så den därren är stängd & reglad.
    Kan möjligen ha varit den totala privata skulden här...
    Men kolla beloppet!!!
    Har jag drömt?möjligt.
    Hur i hälleflundra??
    $venne/$vea är inte kreditvärdiga längre, inget luftlånande alltså.
    Vad göra??karusellen stannar?
    Imortera nya lånetorskar? verkar stå högt i kurs.
    Lite mer svindyra vansinnes-vaccin, tågprojekt & laddstolpar utan el- försörjning??elflygplan, kanske?
    Vegetariskt kött?
    Köttlösa köttbullar?
    Dax för ett jubelår, som vi inte haft sen mrJ gick på H2O..
    Pust!
    Missade jag nåt??
    Haha!

    Mvh Per

    SvaraRadera