Klimatmaffian slår till mot tvåtaktsmotorer!
Båtmässan
i Göteborg har
dragit igång och igår levererade Lina
Persson, sakkunnig i båtmiljö på
Transportstyrelsen, ett
verkligt beskt piller till alla som har en tvåtaktsmotor. Myndigheten vill att båtägare byter ut gamla
tvåtaktsmotorer.
Lina
Persson: ” Det
handlar om att minska klimat- och miljöpåverkan från båtlivets
motorer. Om kampanjen inte ger önskad effekt kan ett förbud mot
motorerna komma att aktualiseras. Det finns i dag drygt 750 000
sjödugliga fritidsbåtar i Sverige. Var tredje båtmotor i en
fritidsbåt är 25 år eller äldre. De gamla tvåtaktsmotorerna
håller ofta länge och kräver lite underhåll.”
Lina
Persson anser, att
de gamla tvåtaktsmotorerna är
miljöbovar,
eftersom 30% av bränslet går oförbränt rätt ut i
vattnet.
Linas
påstående stämde kanske för 60 år sedan, men absolut inte med
dagens tvåtaktare som är mycket mer optimerade för
bränsleförbrukning. Har tvåtaktaren direktinsprutning, så är det
0%. 1995 kom en revolutionerande teknik som förändrade motorerna
så pass, att det gick från 30% bränsleförlust till 0%!
Påståendet
att 30% av bränslet skulle åka ut oförbränt, är ett strålande
exempel på fake
news alternativt grotesk
okunnighet, om
hur en motor fungerar.
Större tvåtaktsdieslar överträffar faktiskt fyrtaktdieslar med
någon procent, men drar lite mer i
underhåll.
Den mekaniska verkningsgraden på en tvåtaktsmotor är bättre än
fyrtaktsmotorn. Att statliga myndigheter bjuder på
astronomisk
inkompetens i de frågor man tar sig an, är däremot ingen nyhet.
Lina
Persson är precis som övriga i klimatmaffian, de står och
blåljuger rakt upp och ned.
Politiker och klimatmaffian
gillar inte att vara exakta med sanningen, om det inte är till deras
fördel. Det är svårt att få någon att köpa ny motor för att
öka effektiviteten med 8-10
%,
om personen bara använder sin
motor väldigt få timmar om året. Miljöpåverkan
bli större av, att byta motor, om man ändå inte använder motorn
nämnvärt, men
det kan man inte begära att Lina Persson skall förstå.
Det
känns lite som att de ägnar sig åt symbolpolitik. Foliehatten undrar om
dessa gamla motorer verkligen används så mycket, att det är
motiverat att förbjuda dem. Visst kan en del av dem användas i små
insjöar där vattenutbytet är väldigt lågt, men han tror att de flesta
används mindre än 100 timmar per år.
Som
alltid så "körsbärs plockar" myndigheter och intresseorganisationer
siffror. De vill primärt få ökade anslag eller införa nya
avgifter och liknande. De glömmer behändigt, att ta med
miljökonsekvensen av att skrota fungerade maskiner och ersätta dem
med helt nya som kräver energi för att byggas och transporteras
hit. De glömmer även den mycket relevanta parametern, hur många
timmar/distans per sässong, körs resp motor. Alla de gamla
2-taktare man ser i båthusen eller på någon akterspegel, så är
det sannolikt ett mycket litet antal som går mer än några enstaka
timmar per sommar.
Det
går inte att komma ifrån att gamla tvåtaktare är otroligt
driftsäkra med låg servis kostnad. Man ska inte heller underskatta
den miljöpåverkan tillverkningsprocessen av nya motorer kräver.
Aluminium är en energislukare av rang.
Att serva en modern
fyrtaktare kontra en gammal tvåtaktare är en skillnad på minst
3000 per säsong (om du inte är väldigt händig). På bulk kostar
alkrylatbensin 5 kronor mer per liter. Du kan då tanka 600 liter
alkylatbensin per säsong, innan du når break even mot
servicekostnaden. Om man kan garantera att den som då kör
tvåtakts på alkylat gör miljön en bättre tjänst, än den som
skrotat en väl fungerande tvåtaktare och köper en ny motor.
Givetvis på nedbrytbar olja.
Alla
gamla båtar kan inte bära motsvarande fyrtakt p.g.a. vikten eller
storleken. Inte ens en direktinsprutad tvåtaktare. Då är det
korkat att skrota en hel båt. Även en fyrtaktare förbrukar
olja motsvarande flera hundra liter bränsleförbrukning. Fast i form
av oljebyte istället för oljeförbränning.
Om
Transportstyrelsen
vill minska miljöpåverkan i Östersjön, kan
de
börja med att bannlysa de helt onödiga kryssningsfartygen och
endast
tillåta
transportfartyg.
Kryssningsfartyg
i Stockholms skärgård vill t.o.m MP ha fler av, så hyckleriet är enormt stort.
Lina Perssons utspel är för att få ökade anslag och nya
"viktiga" uppgifter och mandat att utöva för
Transportstyrelsen
och ”bädda”
för
ytterligare ett skatteuttag. Lite angiveri mellan grannar kan vi även
ordna till...
Lina
Perssons utspel är också ett exempel på hur myndigheter politiseras. Det är nästan lika
okunnig plakatpolitik som plastpåse
skatten.
De flesta gamla tvåtaktare som överlevt 30 år har gjort det, för de har
använts mycket sparsamt.
Miljöpåverkan från båtmotorer i Sverige
torde vara försumbart. Att som Lina
Persson
påstår skulle ha klimatinverkan är ren politisk propaganda, vilket
f.ö. hela klimatfrågan är. Hur man kan vara så jävla korkad, att
man tror klimatavtrycket blir mindre av att skrota den gamla motorn
och köpa en ny är helt obegripligt. Det avtryck skrotning och
nytillverkning av en lite effektivare motor kommer inte att bli
kompenserat på många, många år. Ett slag i luften som bara tycks
komma ur något jävla stolpskotts längtan att sätta åt, ge
dåligt samvete och pungslå folk som har något glädjeämne i
livet. Vi kan varken göra det varmare eller kallare hur gärna
vi än vill.
SvaraRaderaSunt förnuft hatten ,,, vet inte men det är terapi att läsa det du skriver för det är så sunt mot dessa tokstollar som media tar fram ,,,
Du gör det du gör bra o jag tackar för du finns o lägger ner jobbet
Instämmer med Pelle. Marcus har en mycket bred kunskap. Enkelt, läsvärt och ibland svulstiga (djävla stolpskott) är hans inlägg.
RaderaDu kräver kunskap av en "sakkunnig" till vår nuvarande regering som mest bestående av politiska skämt?
SvaraRaderaVarför skulle just denna person vara kunnig i 2-taktsteknik?
Hon kan det hon blivit meddelad av sina medarbetare och hon gör de utspel hon blivit ålagd att göra! Punkt.
Kan man gissa att (mp) ligger bakom utspelet? De måste ju hinna förstöra en hel del innan de termineras ur Riksdagen 2022!