Unisont förespråkar svensk media, många företag och klimatmaffian, att man ska leva "klimatsmart" och köra den allra senaste elbilen, för att minska koldioxid utsläppen. Foliehatten anser att det vore bättre, om man fortsatte köra de gamla förbränningsmotor bilarna eftersom vi inte har några problem med för stora utsläpp av koldioxid.
Bara för en vecka sedan publicerades en sammanställning av Sveriges sammanlagda koldioxidutsläpp och den stora sensationen är, att Sveriges koldioxidutsläpp är i stort sett neutralt. Det alla har missat är, att den svenska skogen tar upp närmare 50% av koldioxidutsläppen. Många undrar säkert, kan detta stämma? Förklaringen är, att skogens reduktion har enligt uppgift, inte tagits med i Sveriges förhandlingar med i klimatmöten i Paris och Kyoto. Vänstermaffian har helt sonika inte tagit med dessa fakta.
I länken finns grafer och annan data som måste vara ett beskt piller för klimatmaffian att svälja, men även för alla andra som har köpt alla falska påståenden rakt av!
För några år sedan genomförde Stockholms stad en mätning av luftföroreningarna i Stockholm och resultatet blev en chock för klimatmaffian. Luften är lika ren som på 1960-talet. Givetvis förklarade den helt galne MP:s Daniel Helldén, trafikborgarråd, att det var fel på mätningen och den som var ansvarig avskedades. Samme Hellden har sett till att stockholmarnas biltullar från årsskiftet är svindyra. Foliehatten undrar varför flera partier inte ser till att kicka honom! I länken finns flera intressanta historier om totalt galna MP-politiker!
IVL
Svenska Miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket och
Energimyndigheten gjort en studie om elbilars klimatpåverkan. I
forskningsrapporten som presenterats framkommer det, att
tillverkningen av batterier är energikrävande och riskerar att ha
betydande utsläpp.
Aktuell hållbarhet skriver att flera har exemplifierat resultatet med att produktionen av en Tesla Model S har ett utsläpp som kan jämföras med åtta års drift av en bensinbil.
Elon Musk, som är grundare till elbilsföretaget Tesla, slår dock ifrån sig kritiken och kritiserar studien. "Det vore generöst att kalla den aningslös", skriver han på Twitter.
Aktuell hållbarhet skriver att flera har exemplifierat resultatet med att produktionen av en Tesla Model S har ett utsläpp som kan jämföras med åtta års drift av en bensinbil.
Elon Musk, som är grundare till elbilsföretaget Tesla, slår dock ifrån sig kritiken och kritiserar studien. "Det vore generöst att kalla den aningslös", skriver han på Twitter.
Mia
Romare, som är en av författarna till rapporten: ”Vad studien
däremot säger är att vi måste ta ett aktivt grepp om produktionen
också.”
Riksrevisionsverket skriver i en rapport ” Ineffektivt stöd till elbilar.”
”Trots att det saknats fullgoda konsekvensanalyser av samhällsekonomiska och miljömässiga effekter har regeringen satsat åtskilliga miljarder kronor på att öka andelen miljöbilar. Riksrevisionens granskning visar att detta har varit förhållandevis dyra och ineffektiva sätt att minska transportsektorns koldioxidutsläpp.”
Riksrevisionsverket skriver i en rapport ” Ineffektivt stöd till elbilar.”
”Trots att det saknats fullgoda konsekvensanalyser av samhällsekonomiska och miljömässiga effekter har regeringen satsat åtskilliga miljarder kronor på att öka andelen miljöbilar. Riksrevisionens granskning visar att detta har varit förhållandevis dyra och ineffektiva sätt att minska transportsektorns koldioxidutsläpp.”
Cecilia
Kellberg, projektledare för granskningen: ”I relation till andra
åtgärder inom transportområdet, till exempel koldioxidskatten
eller vissa åtgärder inom Klimatklivet, är samhällets kostnader
för klimatbonusbilar i nuläget
höga.”
I
SVT Rapport kunde inte Isabella Lövin svara på frågan varför
subventionerna av elbilar går till direktörer. Lövin svamlade mest
och som vanligt inget svar på frågan. Man intervjuade också
en person från landsbygden som var kritisk till att subventionerna i
stort sett går till elbilägare som bor i storstäderna. Landsbygden
kör fortfarande med sina fossila bilar och där har priserna höjts
med de automatiska höjningarna. En fråga man kan ställa sig är
varför det svenska systemet med subventioner skall gynna norrmännen
så mycket. I Jämtland går de flesta bilar över Kölen och många
svenskar gör stora pengar på denna handel!
En
annan intressant aspekt är att, det finns ekonomiska särintressen
som driver detta projekt. Inte minst de särintressen som anser att
el är enkel att både mäta och beskatta. Dessutom är det lätt att
begränsa tillgången på el, för att driva upp priset på energi i
form av elektricitet. Stäng några kärnreaktorer till, så skall du
få se!
Tur är att det ännu inte har kommit någon köldknäpp att tala om denna vinter i södra Sverige? Elbilar förutsätter ett välfungerande samhällsmaskineri och inte brist på el.
Tur är att det ännu inte har kommit någon köldknäpp att tala om denna vinter i södra Sverige? Elbilar förutsätter ett välfungerande samhällsmaskineri och inte brist på el.
Foliehatten
tror att renodlade elbilar kommer fasas ut. Framtiden tror han
ligger i elhybrider och laddhybrider. De är ruskigt
bränsleekonomiska, samtidigt behöver de inte dra runt på ett
batteri som väger närmare ett ton, bara ett litet batteri. Mindre risk för
batteribränder, och ifall den skulle börja brinna släpper den inte
ut lika mycket giftiga ämnen och dessutom under en kortare tid. På
Internet
finns
det mängder av bilbränder på Youtube.
En
elbil får inte parkera i ett garage eller parkeringshus p.g.a.
brandrisken. Om
du vistas i ett kallt klimat en
längre tid startar inte elbilen.
Har
du en fossil motor som kyls bättre i den kalla luften. Bästa av två
världar.
Det finns anledning till varför Toyota inte försöker kapitalisera på elbilsmarknaden och bygga en renodlad elbil, det håller inte i längden. Foliehatten har kört en Rav 4 och blev överförtjust. I produktionen av en elbil används mängder av värdefulla metaller som kommer förbrukas som leder till högre priser och dyrare batterier. Kina sitter med större delen av dessa metaller och kan styra priset på marknaden.
Det finns anledning till varför Toyota inte försöker kapitalisera på elbilsmarknaden och bygga en renodlad elbil, det håller inte i längden. Foliehatten har kört en Rav 4 och blev överförtjust. I produktionen av en elbil används mängder av värdefulla metaller som kommer förbrukas som leder till högre priser och dyrare batterier. Kina sitter med större delen av dessa metaller och kan styra priset på marknaden.
Ur
energieffektivitet
och ur ett miljövänlighetsperspektiv, så finns det ännu inget som
slår en bil med en modern dieselmotor.
Foliehatten
hoppas alla kommer ihåg, att MP bara för några år sedan lovordade
dieselbilen!
Ja, Toyota gör bra bilar.
SvaraRadera1100 mil med just en RAV4 med hybrid variant.
Mycket trevlig
0,48 l/mil.
Fast vi har kört så lite i regn, snö, tö och isiga vägar i Finland att vi ej kan leverera vinter siffror med bilen utrustad med vinterdäck och dubbar.
Tyvärr ej erhållit något för denna sanna rapport.
Men var f-n är den Finska vintern?