torsdag 13 februari 2020

Svensk medias försvar av SAS är ingen annat än en ”praktvurpa!”

Reklamfilmen som SAS gav ut har har skapat enorma känslor hos både allmänheten och media. Internationellt har reklamfilmen också noterats! Svensk media har ställt sig på SAS sida och kommer med helt sanslösa beskyllningar.
Enligt DN så är det nazister som ligger bakom, att SAS drog tillbaka sin film och enligt Aftonbladet är det ryssarna och Putin som ”vill ha ett ökat inflytande i sitt närområde och kunna ”utöva en press på länderna runtomkring att anpassa sig till ryska ståndpunkter av olika slag”.

Vem de påstådda Sverigevännernas kompisar är, är något oklart. Men en sak är säker enligt AB, de som står redo att springa Putins ärenden, har antingen missat hela historieundervisningen i grundskolan eller så vill de helt enkelt vårt land illa.
Det framkommer av Aftonbladets ledarsida att Sputnik skrev om det! AB: ”På mindre än 24 timmar hann svenska högerpopulistiska sajter och den ryska propagandajätten Sputnik, som inte är mycket mer än Putinmedia, kapa reklamsnutten från SAS ”Vad är Skandinaviskt?”

Aftonbladet drar som vanligt fram den ryska påverkan och det är därför som ryssarna ligger bakom detta.
Upptrappning av retoriken som nu media står för, att Sverigevänner vill vårt land illa, d.v.s. är landsförrädare, är märklig. Vad gör man med landsförrädare? I krigstid så arkebuserar man dem. Vad man gör i fredstid är väl lite mer oklart, men frågan man kan ställa sig är, om de verkligen ska kunna använda nätet, för att nå ut med sitt landsförrädiska budskap.
Retoriken och beskyllningarna visar helt klart, att eliten är störda av, att det gick att plocka ner en reklamfilm från ett storföretag på mindre, än några timmar. Aftonbladet vill att SAS återpublicerar den. Aftonbladet: ”SAS borde aldrig ha tagit ner sin reklamfilm. Och deras bästa krishantering just nu är att lägga upp den på nätet igen. När trollarmén kommer måste vi hålla gränsen.”

Foliehatten tycker att medias beskyllningar är skrattretande, fantasilöst, solklar propaganda enligt standardmall. Den som har sina hjärnceller kvar har säkert funderat över några frågor!
Går det ens att skrapa ihop så många "nazister" att man kommer upp i det antal ”dislikes” (13000) som filmen hade innan den försvann från Youtube?
På vilket sätt ligger det i Rysslands intresse, att svenska folket avsäger sig sin identitet?
Aftonbladets "trollarmé" vilka är de?

Det finns för all del fler frågor värda att ställas. Man kan fråga sig hur det är möjligt att ens tycka det mödan värt att försöka vända på begrepp som fosterlandskärlek och vilja få det till att betyda ungefär "försvara landet Sverige i vått och torrt, oavsett hur det ser ut". Har man inte hört den förr, eller? "Ni som tar varje tillfälle i akt att misskreditera mitt kära land" (nämna avigsidorna) och allt vad det är. Man kan
även undra varför någon skulle vilja uppbåda en "armé" och uttrycka saker som inte betyder något substantiellt och som ingen står bakom i verkligheten, utom möjligen Kreml. Känns aningen osannolikt, inte sant...?

Foliehatten säger inte att den fasansfulla "trollarmé" som fick ned ett stort företag på knä i förgår kväll representerade någon sorts folkmajoritet och skrev det alla tänker, men rör det sig om 200 "nazister", max, då har etablissemanget inget att frukta.
En känd metod är just att skapa splittring i ett land. är att hetsa grupper mot varandra och driva på aggressioner som redan existerar. Som den mellan nationalister och progressiva röster.
Media försöker blanda bort korten. Logiken är, att SAS gjorde en reklam film. Ryska Sputnik, nazistiska Nordfront och svensk alternativ högermedia skrev ogillade om SAS. Kommentarerna från
vanligt folk gick inte av för hackor! Sedan skyller Aftonbladet på Sputnik och alternativ högermedia för att sprida rysk propaganda. Detta har inte någonting med Ryssland att göra. Sputnik har bara lyft något som drivor av utländska medier inklusive dansk, amerikansk och svenska media har gjort.

USA har körde det här ryska kortet mot Donald Trump i tre år. Det resulterade i ingenting och folk tröttnade på att lyssna på vänsterliberalerna. Strategin är genomkorkad och misslyckande. Sedan försöker Bonnier och Schibsted köra samma sak.
Nordfront kommenterade skapt och det gillade inte DN! Konsekvensen är att folk surnar till rejält, med denna vinkling som media gör.
Det som SAS och svensk media inte fattar är att dansk och norsk media inte alls skyller på Ryssland, utan skyller på SAS. Det är inte bara "SD" och "trollen" som lackar. Det är också M och KD samt vanligt folk och etablissemangspartierna i tre nordiska länder. Utöver det en massa andra människor runt om i västvärlden.

Svensk medias fixering att hålla linjen även när SAS uppenbart är verkligen pinsamt. Vad tänker koncernchefen på Bonnier och Schibsted med? Vad snurrar i deras huvuden? Detta är en strid som de inte kan vinna. Kanske att SAS gick alldeles för långt. Kanske att inte så få inser det och att det är lättare att skylla på Ryssland och "nazister" än att ens indirekt erkänna att det finns gränser.
Nu har Norwegian lagt sig i och gör sig lustiga över SAS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar