torsdag 15 oktober 2020

En ny dieselbil är miljömässigt bättre än en elbil!

En ny svensk uppfinning Catarsis ® är en typ av katalysator som renar NOx och partiklar och den ger dessutom en högteknologisk utveckling av verkningsgrader för förbränningsmotorer på 55-57% som gör att en ny dieselbil varje dag i veckan slår en elbil miljömässigt. Räknar man in total verkningsgrad för elproduktionen och eldriften av bilen är den redan idag klart underlägsen den nya dieselmotorn -30% jämfört med 45%.


Cataris ® sänker dessutom emissioner av kväveoxider och partiklar till nära noll efter start och den gäller både personbilar och tunga fordon. Speciellt för tunga fordon är de långa gångtiderna utan start och stopp mycket gynnsamt för att reducera alla utsläpp. Cataris ® tar dessutom bort dieselmotorns nackdel, höga utsläpp av NOx.

Flera partier har lanserat trafikleder för el-lastbilar med elslingor i vägytan som nu blir helt ointressanta. Det visar bara att politiker lanserar en extremt dyr idé med dåligt eller inget fotfäste i verkligheten. Elektrifierade godstransporter sker bäst på järnvägen. Dessutom är övervägande delen tunga fordon som kör i Sverige utländska.

Även efter 2040 (BP Global Forecast) kommer kol, olja och gas att helt dominera energi- och elproduktionen i världen. Idag svarar de för sammanlagt 85%. Prognosen fram till 2040 är en andel på ca 80% men den globala, årliga ökningen av energiförbrukningen gör att absolutbeloppet i kolekvivalenter ändå är högre än idag.

Detta faktum bör röra om i elbilsgrytan? Alla känner till att vi har kompletta idiotpolitiker inte bara i Sverige utan även i EU som har kört fast för djupt i elbilsspåret, för att kunna backa ur det. Elbilen är lite av en religion för de troende, utan minsta konsekvenstänk. Hittills har 2 miljarder betalats ut i miljöbilspremier!
Om subventionerna togs bort skulle elbilsförsäljningen över en natt sjunka som en sten. Elcykel subventionen visat på detta, Premien ledde till köphysteri. När den togs bort blev de ointressanta vilket är väl dokumenterat i en undersökning 2019 av försäkringsbolaget IF.


Vi får dagligen höra att vi står inför en klimatkris och att utsläppen måste minska. Regeringen via Stefan Löfven har tom beslutat om, att vi 2030 skall ha noll i utsläpp av fossila ämnen. Hur detta skall gå till och vilka konsekvenser detta får, är skrivet i stjärnorna.
Tittar vi på fakta:
Det finns inga som helst vetenskapliga bevis att koldioxid är problemet. Covid-19 avslöjade intressanta fakta som visar att Löfven & Co fabulerar. Läs och förstå länken.
Sverige släpper ut några promille.
EU 10,4 %.
Skogens årstillväxt tar upp koldioxid
som innebär att vi redan idag är helt neutrala.
Med dessa fakta på bordet, kan vi bara konstatera att det Sverige och EU håller på med, handlar inte om miljön, utan en förevändning
om, att beskatta folken med högre skatter och klimat används som alibi. Ett enormt hyckleri utan dess like!
Samma sak gällde EU s.k. Coronapaket. Paketet kom till för att rädda Euro och inget annat. Ännu ett hyckleri i sällan skådat slag av EU.


Det obegripligt är, att det i Sverige nu finns politiska planer på att förbjuda försäljning av bilar med förbränningsmotor från 2030. Ingen klimatnytta och kostnaderna blir förödande höga för finansiering av subventioner och uppbyggnad över hela landet av en idag nästan obefintlig infrastruktur för laddning.

Regeringen + stödhjulen tänker nu föreslå en lagändring för att lösa elkrisen som ger elnätsföretagen möjlighet att öka sina nätavgifter kraftigt. Intäkterna ska användas för investeringar i elnäten för att bygga bort elbristen och dra fram nät så att fler laddstationer kan byggas. Problemet är att regeringen ger företagen möjlighet att ta ut dessa pengar från oss kunder utan att några egentliga krav ställs på att nödvändiga investeringar genomförs. EON genomförde 2017/18 två höjningar med 10 öre kWh för nätet. Om vi tittar i deras årsredovisning hade de aldrig behövt göras.
Redan innan betalade du som elkund subventioner till vindkraft(över 10 miljarder varje år) och nu skall du dessutom vara med och subventionera utbyggnaden av laddstationer. Skall bli mycket intressant att se hur mycket nätägarna kommer att höja kWh. Foliehatten fick idag räkningarna för september - nät 848 kr och förbrukning 256 kr! Nätavgiften 3 gånger större! Helt otroligt egentligen!


I söndagens partiledardebatt tog Ebba Bush Thor upp att en elbil som Tesla Model S kostar med vettig utrustning just över en miljon kronor. Tugget mot Ebba har inte heller uteblivit från PK. Det visar hur sjukt Sthlm-fokuserad media har blivit.
Folieahtten tycker det är fantastiskt underhållande att man kritiserar EBT för det här "miljonen och uppåt" med invändningen "nej de kostar faktiskt bara 400 000 kr". Jaha, ja men då så. Då kan alla ensamstående mammor i vården skrota bensinbilen.
Politiker lever i en annan värld. Kan du köpa en bil för 400 000 kr så är du övre medelklass.
Problemet är att låginkomsttagare(mer än 60 % av Sveriges befolkning) och vissa medelinkomsttagare vill eller kan inte betala 400k för en elbil. Istället sitter de med en bensin/dieseldriven bil. De blir bestraffade ännu mer för att dom inte har råd med en elbil. Elbil är en rikemanslyx så det är de som tjänar mest på bonus malus. Medan resten blir straffbeskattade och fattigare.
En sak till som Foliehatten funderat över är hur det blir för de som behöver dragkrok på sin bil för att dra släp, husvagn eller hästtransport? Verkar inte helt lätt att kunna köpa en rimligt prissatt elbil med dragkrok som är godkänd för annat än som cykelhållare.

Batteritillverkning är energikrävande. De metaller som behövs bl.a. kobolt och litium utvinns under miljövidriga förhållanden i Kina och Afrika, ofta med barnarbete och obefintligt arbetarskydd. En elbil ger dubbelt så mycket koldioxid jämfört med motsvarande dieselbil, innan den ens rullar ut på gatan. Batteriet ska laddas och fossilfri elproduktion är unikt för Sverige. Det är väldigt avgörande hur batteriet laddas och urladdas. Vi kan jfr med en MacBook Pro 2013 som fortfarande är användbar och har ca 60-70% batterikapacitet mot när den var ny, medan två Windowsdatorer (HP och Lenovo) i princip gett med under 30% kapacitet efter 1,5 - 2 år. Ska bli spännande att se hur t.ex. batterierna i Audi e-tron, med mycket aggressiv laddhastighet, kommer klara sig i längden.

Om varje elbil innehåller 500 kg batteripaket som ingen vill/kan återvinna, kommer vi inom 10 år att ha ett gigantiskt avfallsberg. Lägg så till all annan utrustning som drivs med litium-jonbatterier, elverktyg, laptops, mobiltelefoner, powerbanks etc, vars batterier också adderas till detta avfallsberg.


Elbilen har under sin livscykel högre koldioxidbelastning än dieselbilen (nuvarande verkningsgrad 45 %) fram till 12 000 mil. Efter 20 000 mil har elbilen något lägre sammanlagt utsläpp. 60 000 kronor i supermiljöbidrag, låg skatt enligt bonus/malus och låg beskattning av förmånsbilar. 4 ton mindre koldioxid efter 20000 mil. Det är 15000 kronor per ton bara för bidraget. Utsläppsrätterna i ETS system kostar runt 200 kronor per ton. Det är obegripligt att elbilssubventionen av politikerna tillåts kosta 75 gånger mer per ton.

Den genomsnittliga personbilen körs ca1200 mil per år. Så det tar tio år innan e-Golf ger någon koldioxidminskning. Om det inte är dags för batteribyte som är vanligt efter 7000 mil och kostar omkring 110.000. Enligt flera verkstäder är det vanligt att man ofta får byta ut batteripaket, där varje paket kostar 10.000 inkl. arbetskostnad.

En elbil är 20% tyngre än motsvarande “fossilbil.”

Många köpare äger inte bilens batteri utan endast leasar det, oftast till en månadskostnad på kanske en tusenlapp eller mer. Detta då utöver lånekostnaden/leasingkostnaden för själva fordonet. Med ökad tyngd ger den större slitage på framförallt däck och hjulupphängningar som innebär en ökad kostnad för den som kör mycket.
Vad får det för effekt på framtida olyckor där elbilar är inblandade?
Vad säger räddningstjänsten.
Vågar man närma sig en brinnande elbil?
Vågar man klippa upp taket för att ta ut passagerare?

TeknikensVärld har en intressant jämförande test mellan en elbil och en dieselbil som kör sträckan Stockholm – Nice. Laddningskostnad för elbilen 5571 kr, bränslekostnad för dieselbilen 2034 kr (enkel väg i båda fallen). Inte direkt till elbiens fördel.

Löfven och Bolund hävdade i partiledardebatten att Sverige ligger i framkant, att ställa om till förnybart.
År 2019 hade vi 367 000 nyregistreringar och av dessa var 4,3% elbilar. (15795 bilar). De flesta går till den offentliga sektorn som nästan undantagslöst leasar.
Idag har vi 35 000 elbilar i trafik (0,6% ). Den mest optimistiska prognosen landar på 15% andel elbilar av fordonsparken år 2030. Det innebär att 85% fortfarande drivs med förbränningsmotorer.

För att elbilen skall bli medel Svenssons nästa bil måste elbilsindustrin lösa batteriproblemet. Det skall inte kosta 110.000 för ett nytt batteri. Dessa pengar har inte medel Svensson. En elbil måste ha ett batteri värt namnet, måste vara långsiktigt hållbart, så att man åtminstone kan köra en 70-80 mil på en “tank” och kan laddas igen på 10 minuter. De måste vara konkurrenskraftiga i inköp med bensin- och dieselbilar på en fri marknad utan subventioner och specialregleringar. Deras miljöpåverkan bör inte överstiga andra bilars (bl.a. på gruvbrytning) eller vara farligare vid krockar och olyckor. När industrin fixat detta så lovar Foliehatten att fundera på saken.

Foliehatten såg ett inlägg på FB, där MP i en kommun, förde en debatt om att plocka bort parkeringsplatser, ända tills någon försynt undrade var man i så fall skulle parkera elbilarna. Det var helt uppenbart att ingen i MP överhuvudtaget hade tänkt den tanken, vilket bekräftar att det är bilarna/friheten som ska bort eller att MP-politiker är kompletta idioter.

2 kommentarer:

  1. Mycket bra sammanfattning Marcus!

    SvaraRadera
  2. Marcus kan det mesta och skriver det bästa. Dock blir det för den ointresserade/outbildade (vid jämförelse)svårt att hänga med i alla tankar.
    - Jag försöker och har kommit fram till att Marcus har rätt i det mesta. Tyvärr är det för få kommentarer. Beror det på att folk är dummare än jag, inte vågar kommentera eller inte läser denna blogg?
    Fortsätt Marcus, sanningssägare behövs.

    SvaraRadera