En
ny svensk
uppfinning Catarsis
® är en typ av katalysator som renar NOx och partiklar och
den ger dessutom
en högteknologisk utveckling av verkningsgrader för
förbränningsmotorer på 55-57% som
gör att en ny dieselbil varje dag i veckan slår en elbil miljömässigt.
Räknar man in total verkningsgrad för elproduktionen och eldriften
av bilen är den redan idag klart underlägsen den
nya dieselmotorn
-30% jämfört med 45%.
Cataris ® sänker dessutom emissioner av kväveoxider och partiklar till nära noll efter start och den gäller både personbilar och tunga fordon. Speciellt för tunga fordon är de långa gångtiderna utan start och stopp mycket gynnsamt för att reducera alla utsläpp. Cataris ® tar dessutom bort dieselmotorns nackdel, höga utsläpp av NOx.
Flera partier har lanserat trafikleder för el-lastbilar med elslingor i vägytan som nu blir helt ointressanta. Det visar bara att politiker lanserar en extremt dyr idé med dåligt eller inget fotfäste i verkligheten. Elektrifierade godstransporter sker bäst på järnvägen. Dessutom är övervägande delen tunga fordon som kör i Sverige utländska.
Även efter 2040 (BP Global Forecast) kommer kol, olja och gas att helt dominera energi- och elproduktionen i världen. Idag svarar de för sammanlagt 85%. Prognosen fram till 2040 är en andel på ca 80% men den globala, årliga ökningen av energiförbrukningen gör att absolutbeloppet i kolekvivalenter ändå är högre än idag.
Detta
faktum
bör
röra om i elbilsgrytan? Alla
känner till att vi har
kompletta
idiotpolitiker
inte bara i Sverige utan även i EU som har kört fast
för
djupt i elbilsspåret, för att kunna backa ur det.
Elbilen
är lite av en religion för de troende, utan
minsta konsekvenstänk.
Hittills
har 2 miljarder betalats ut i miljöbilspremier!
Om
subventionerna togs bort skulle elbilsförsäljningen över en natt
sjunka som en sten. Elcykel subventionen visat på detta, Premien
ledde till köphysteri. När den togs bort blev de ointressanta
vilket är väl dokumenterat i en undersökning 2019 av
försäkringsbolaget IF.
Vi
får dagligen höra att vi står inför en klimatkris och att
utsläppen måste minska. Regeringen via Stefan Löfven har tom
beslutat om, att vi 2030 skall ha noll i utsläpp av fossila ämnen.
Hur detta skall gå till och
vilka konsekvenser detta får, är skrivet i stjärnorna.
Tittar vi
på fakta:
Det
finns inga som helst vetenskapliga bevis att koldioxid är problemet.
Covid-19 avslöjade intressanta
fakta som visar att Löfven & Co fabulerar.
Läs och förstå länken.
Sverige
släpper ut några promille.
EU 10,4 %.
Skogens årstillväxt
tar upp koldioxid som
innebär
att vi redan idag är helt neutrala.
Med dessa fakta på
bordet, kan vi bara konstatera att det Sverige och EU håller på
med, handlar inte om miljön, utan en förevändning om,
att
beskatta folken med högre skatter och klimat används som alibi. Ett
enormt hyckleri utan dess like!
Samma sak gällde EU s.k.
Coronapaket. Paketet kom till för att rädda Euro och inget annat.
Ännu ett hyckleri i sällan skådat slag av EU.
Det
obegripligt är, att det i Sverige nu finns politiska planer på att
förbjuda försäljning av bilar med förbränningsmotor från 2030.
Ingen klimatnytta och kostnaderna blir förödande höga för
finansiering av subventioner och uppbyggnad över hela landet av en
idag nästan obefintlig infrastruktur för laddning.
Regeringen
+
stödhjulen
tänker
nu föreslå en lagändring
för att lösa elkrisen som ger elnätsföretagen möjlighet att öka
sina nätavgifter kraftigt. Intäkterna ska
användas
för investeringar i elnäten för att bygga bort elbristen
och dra fram nät så att fler laddstationer kan byggas.
Problemet är att regeringen ger företagen möjlighet att ta ut
dessa pengar från oss kunder utan att några egentliga krav ställs
på att nödvändiga investeringar genomförs. EON
genomförde 2017/18 två höjningar med 10 öre kWh för nätet. Om
vi tittar i deras årsredovisning hade de aldrig behövt göras.
Redan innan betalade du som elkund subventioner till
vindkraft(över 10 miljarder varje år) och nu skall du dessutom vara
med och subventionera utbyggnaden av laddstationer. Skall bli mycket
intressant att se hur mycket nätägarna kommer att höja kWh.
Foliehatten fick idag räkningarna för september - nät 848 kr och
förbrukning 256 kr! Nätavgiften 3 gånger större! Helt otroligt
egentligen!
I
söndagens partiledardebatt tog Ebba Bush Thor upp att en
elbil som Tesla Model S kostar med vettig utrustning just över en
miljon kronor. Tugget mot Ebba har
inte heller uteblivit från PK. Det
visar hur sjukt Sthlm-fokuserad media har blivit.
Folieahtten tycker det är
fantastiskt underhållande att man kritiserar EBT för det här
"miljonen och uppåt" med invändningen "nej de kostar
faktiskt bara 400 000 kr". Jaha, ja men då så. Då kan alla
ensamstående mammor i vården skrota bensinbilen.
Politiker
lever i en annan värld. Kan du köpa en bil för 400 000 kr så är
du övre medelklass. Problemet
är att låginkomsttagare(mer
än 60 % av Sveriges befolkning)
och vissa medelinkomsttagare vill eller kan inte betala 400k för en
elbil. Istället sitter de
med en bensin/dieseldriven bil. De
blir
bestraffade ännu mer för att dom inte har råd med en elbil. Elbil
är en rikemanslyx så det är de
som tjänar mest på bonus malus. Medan resten blir straffbeskattade
och fattigare.
En
sak till som Foliehatten funderat över är hur det blir för de som behöver
dragkrok på sin bil för att dra släp, husvagn eller
hästtransport?
Verkar inte helt lätt att kunna köpa en rimligt prissatt elbil med
dragkrok som är godkänd för annat än som cykelhållare.
Batteritillverkning är energikrävande. De metaller som behövs bl.a. kobolt och litium utvinns under miljövidriga förhållanden i Kina och Afrika, ofta med barnarbete och obefintligt arbetarskydd. En elbil ger dubbelt så mycket koldioxid jämfört med motsvarande dieselbil, innan den ens rullar ut på gatan. Batteriet ska laddas och fossilfri elproduktion är unikt för Sverige. Det är väldigt avgörande hur batteriet laddas och urladdas. Vi kan jfr med en MacBook Pro 2013 som fortfarande är användbar och har ca 60-70% batterikapacitet mot när den var ny, medan två Windowsdatorer (HP och Lenovo) i princip gett med under 30% kapacitet efter 1,5 - 2 år. Ska bli spännande att se hur t.ex. batterierna i Audi e-tron, med mycket aggressiv laddhastighet, kommer klara sig i längden.
Om varje elbil innehåller 500 kg batteripaket som ingen vill/kan återvinna, kommer vi inom 10 år att ha ett gigantiskt avfallsberg. Lägg så till all annan utrustning som drivs med litium-jonbatterier, elverktyg, laptops, mobiltelefoner, powerbanks etc, vars batterier också adderas till detta avfallsberg.
Elbilen
har under sin livscykel högre koldioxidbelastning än dieselbilen
(nuvarande verkningsgrad 45 %) fram till 12 000 mil. Efter 20 000 mil
har elbilen något lägre sammanlagt utsläpp. 60 000 kronor i
supermiljöbidrag, låg skatt enligt bonus/malus och låg beskattning
av förmånsbilar. 4 ton mindre koldioxid efter 20000 mil. Det är
15000 kronor per ton bara för bidraget. Utsläppsrätterna i ETS
system kostar runt 200 kronor per ton. Det är obegripligt att
elbilssubventionen av politikerna tillåts kosta 75 gånger mer per
ton.
Den genomsnittliga personbilen körs ca1200 mil per år. Så det tar tio år innan e-Golf ger någon koldioxidminskning. Om det inte är dags för batteribyte som är vanligt efter 7000 mil och kostar omkring 110.000. Enligt flera verkstäder är det vanligt att man ofta får byta ut batteripaket, där varje paket kostar 10.000 inkl. arbetskostnad.
En elbil är 20% tyngre än motsvarande “fossilbil.”
Många
köpare äger inte bilens batteri utan endast leasar det, oftast till
en månadskostnad på kanske en tusenlapp eller mer. Detta då utöver
lånekostnaden/leasingkostnaden för själva fordonet. Med ökad
tyngd ger den större slitage på framförallt däck och
hjulupphängningar som innebär en ökad kostnad för den som kör
mycket.
Vad får det för effekt på framtida olyckor där
elbilar är inblandade?
Vad säger räddningstjänsten.
Vågar
man närma sig en brinnande elbil?
Vågar man klippa upp taket
för att ta ut passagerare?
TeknikensVärld har en intressant jämförande test mellan en elbil och en dieselbil som kör sträckan Stockholm – Nice. Laddningskostnad för elbilen 5571 kr, bränslekostnad för dieselbilen 2034 kr (enkel väg i båda fallen). Inte direkt till elbiens fördel.
Löfven
och Bolund hävdade i partiledardebatten att Sverige ligger i
framkant, att ställa om till förnybart.
År 2019 hade vi 367
000 nyregistreringar och av dessa var 4,3% elbilar. (15795 bilar). De
flesta går till den offentliga sektorn som nästan undantagslöst
leasar.
Idag har vi 35 000 elbilar i trafik (0,6% ). Den mest
optimistiska prognosen landar på 15% andel elbilar av fordonsparken
år 2030. Det innebär att 85% fortfarande drivs med
förbränningsmotorer.
För att elbilen skall bli medel Svenssons nästa bil måste elbilsindustrin lösa batteriproblemet. Det skall inte kosta 110.000 för ett nytt batteri. Dessa pengar har inte medel Svensson. En elbil måste ha ett batteri värt namnet, måste vara långsiktigt hållbart, så att man åtminstone kan köra en 70-80 mil på en “tank” och kan laddas igen på 10 minuter. De måste vara konkurrenskraftiga i inköp med bensin- och dieselbilar på en fri marknad utan subventioner och specialregleringar. Deras miljöpåverkan bör inte överstiga andra bilars (bl.a. på gruvbrytning) eller vara farligare vid krockar och olyckor. När industrin fixat detta så lovar Foliehatten att fundera på saken.
Foliehatten såg ett inlägg på FB, där MP i en kommun, förde en debatt om att plocka bort parkeringsplatser, ända tills någon försynt undrade var man i så fall skulle parkera elbilarna. Det var helt uppenbart att ingen i MP överhuvudtaget hade tänkt den tanken, vilket bekräftar att det är bilarna/friheten som ska bort eller att MP-politiker är kompletta idioter.
Mycket bra sammanfattning Marcus!
SvaraRaderaMarcus kan det mesta och skriver det bästa. Dock blir det för den ointresserade/outbildade (vid jämförelse)svårt att hänga med i alla tankar.
SvaraRadera- Jag försöker och har kommit fram till att Marcus har rätt i det mesta. Tyvärr är det för få kommentarer. Beror det på att folk är dummare än jag, inte vågar kommentera eller inte läser denna blogg?
Fortsätt Marcus, sanningssägare behövs.