För
några veckor sedan kom det famösa uppropet från rasifierade
anställda på Sveriges Radio som krävde ökad representation och
att deras kvaliteter skulle tillvaratas bättre. Bemötandet från VD
Cecilia
Benkö
var inte direkt översvallande och det har varit rätt tyst om detta
på sistone.
Många
förstår
inte vad som ligger bakom denna kritik mot det som annars brukar vara
essensen i denna bastions verklighetsbeskrivning. Är inte SR helt
infiltrerat av vänsterliberaler som vill ha just identitetspolitik
och representation?
Foliehatten
tycker att dynamiken i detta ärende är intressant, eftersom det
antyder att det någonstans fanns personer
som inte bara tänkte, utan också sade ”Håll käften” när
Kodjo Akolor ville höras mer och att dessa personer fick som de
ville.
Bo
Rothstein försöker
förklara
det ganska bra i en debatt artikel i GP.
”Kraven på att
befolkningssammansättningen i Sverige ska avspeglas bland Sveriges
radios anställda, riskerar att bli en byråkratisk mardröm. För
varför är det bara personer med utländsk och utomeuropeisk
bakgrund som ska kvoteras in. Då måste väl också religion, kön,
könsidentitet, sexuell läggning, ålder och funktionsnedsättning
räknas in. Det blir snabbt oöverskådligt många grupper som ska
representeras, skriver Bo Rothstein, professor i statsvetenskap.
Det
är inte första gången krav på numeriska kvoter grundat på
härkomst ställs. Först ut i Europa var Ungern vars parlament 1920
beslutade om sådan politik som kom att gå under beteckningen
”numerus clausus” och som gällde procentandelen judiska
studenter vid landets universitet. Argumentet var att ungrare som
etnisk grupp diskriminerades vid antagning till universiteten av den
relativt stora gruppen akademiker av judisk härkomst. Drivet av en
uppflammande antisemitism i vilken inte minst Katolska kyrkan
intensivt deltog, infördes denna lag om att härkomst skulle vara
ett kriterium för högre utbildning. På trettiotalet gick man
vidare och beslutade om liknande procentsatser för många olika
yrken som till exempel advokater, läkare, journalister,
skådespelare, banktjänstemän och så vidare, där gränsen för
antalet utövare med judisk härkomst först lades till tjugo procent
och senare sänktes till sex procent.”
Bo
skriver att hans egna grupps överrepresentation inte är ett problem
för majoritetssamhällets medborgare som är underrepresenterade.
Den överrepresentation - hans egna grupp, är tydligen bättre och
har högre kompetens än majoritetsbefolkningen.
För
honom är det en sådan självklarhet att han inte ens reflekterar
över att han själv använder sin egna grupptillhörighets utfall
som argument mot andra gruppers utfall och att det är gruppens
egenskaper som är skälet till utfallet. Hans egna grupp är bättre
än majoritetssamhällets folk är för honom en självklarhet. Fullt
utvecklad etnoautism.
Överfört på Public
Service
så rör sig
detta
om, att den härskande klicken, ser sig hotade inte av
majoritetssamhällets representanter som alla är kuvade med
fungerande tabun och ordmagi, utan av nya och fler minoritetsgrupper
som mycket väl förstår spelplanen och
den
är
mycket bättre än den kuvade majoritetsbefolkningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar