I
söndagens partiledardebatt kunde alla se att vi har en statsminister
som har total hybris när det gäller det gröna och dessutom ljuger
han flagrant om elplan. Löfven låter miljarder rulla ner
direkt i toastolen med sina satsningar på grön omställning, utan att det har minsta effekt.
I
Luleå pågår ett projekt Hybrit, där man försöker ersätta kol
med vätgas vid framställning av stål. Hittills har man satsat 2
miljarder. Att handskas med den mängd vätgas som behövs vid
framställning av stål, är inte bara svårt, explosionsrisken är
enorm.
En 1:e klassare skulle förstå, att ingen köper stål
som är 30% dyrare och har sämre kvalité, än stål som framställts
med kol. Kina som är världens störste producent, bugar och tackar. Foliehatten undrar om regeringen totalt blundar för
fakta?
Löfven har också total hybris när det gäller
invandring. I veckan kom ett besked från Löfven att sjukdom blir
asylskäl. Lägg dessutom uppgörelsen med MP ovanpå detta.
Alla kommer säkert ihåg, när Löfven besökte Polen på EUs
uppdrag, för att prata förstånd med polackerna. I polsk TV fick han
frågan om inte Sverige hade stora problem med invandringen.
Storlögnaren ljuger utan skrupler och säger att vi har inga problem. På nätet
undrar man om Stefan Löfven är en komplett idiot! Noteras kan att Löfven fick lämna Polen med svansen mellan benen.
Bara
för något år sedan såg vi mängder av artiklar och inslag i SVT
om el flygplan, att nu var det nära, att de första skulle sättas
in i trafik, precis som Löfven sa i debatten. Politikerna
har pratat
sig varma om det nya spännande och man kunde riktigt se hur fuktiga
de blev i ögonen.
Vi
fick höra att det var framtiden, vi måste tänka på klimat och
minska koldioxidutsläppen och rädda Jorden. Inom något år 2023
skulle
det första elflygplanet tas i drift och på sikt skulle de ta över
flygplan som använder flygbränsle!
Problemet är, att vi
har totalt obildade politiker som Isabella Lövin, Annie Lööf,
Stefan Löfven m.fl som tror, att fysiska lagar, är något som inte
finns. De gröna politikerna
har
lyckats med det stora konststycket, att
lura
de lika obildade ”gröna” väljarna
med
ingen
insikt
i fysik, att tro, om vi
bara
avsätter
några
tiotals miljarder skattemedel, för att det ska bli "Miljövänligt",
gäller inga fysiska lagar för
att
producera järn med vätgas, "klimatvänliga" batterier och
elektriska flygplan.
Frågan
är: "kan det vara möjligt att göra samma flygning med ett
eldrivet plan?" Nej det går inte. Största problemet är
vikten på batterierna, cirka 220 ton på stora plan. En Airbus A380
den största, väger 252,2 ton utan bränsle.
Det andra
problemet är att det finns en maximal packningstäthet för
litiumbatterier, vilket leder till att man får en maximal räckvidd
för ett "snålplan" på runt 1000 km och med stor tur kan
man kanske kan pressa det
till
1500 km, om man verkligen maxar det. 6000 km, inte en chans. Tänk på
att Sverige fågelvägen är 1600 km långt.
Utvecklingen av dagens batterier har det inte hänt mycket på 30 år. Siffran är ca 5-6 ggr bättre. 1988 fanns NiMh batterier på 60-70Wh/kg. Bästa NCA batterierna som finns kommersiellt idag ligger på 240Wh/kg. 4 gånger förbättring. Det är väldigt tydligt att största utvecklingen skedde under 90-talet och sedan dess har utvecklingen svalkat av betydligt. Klassisk S-kurva. Intressant är också, att om vi går drygt 130 år tillbaka, så har vi bara en förbättring på ca 10 ggr på batterierna. Både när det gäller antalet laddningar och energidensiteten. Det har funnits en stor marknad för att hitta nya typer av batterier sedan 90-talet. Simuleringar på miljontals typer har genomförts och resultatet ser vi i den typ av batterier vi har idag. Chansen att hitta batterier som är radikalt bättre är absurt liten, om man inte kommer på något radikalt nytt!
Det är lite farligt när professorer uttalar sig som experter utanför områden som de själva är experter inom. Det finns en risk att folk ser deras titel och direkt antar, att de kan allt de pratar om, medan de i själva verket är kunniga i ett betydligt smalare område.
Många företag har satsat miljarder på att utveckla elektriska flygplan och nu har samtliga projekt lagts ner.
Airbus E-Fan X var det enda seriösa projektet för elektriska flygplan som var kvar efter att Boeing avbröt alla sådana planer förra sommaren. Dessutom har det banbrytande företaget Zunum Aero, som Boeing investerat i, stoppat all verksamhet och de har gått i konkurs och inga investerare har hittills satsat några pengar.
Två andra projekt, israeliska Eviation Alice (8-10 platser) och Lilium Jet, som båda har blivit välrenommerade, har drabbats av förödande bränder i och runt batterierna. Bränderna avslöjade vad branschen länge visste, att brand på elektriska flygplan utgör en stor risk. Dålig säkerhet innebär att de inte kan godkännas för trafik.
Ett rent elektriskt plan tillhör nu en mer avlägsen framtid. Om ett flygplan i storlek Airbus A320 (motsvarande en Boeing B 737) med startvikt på 80 ton är elektriskt drivet, kommer det att kräva 180 ton batterier! Detta slog ledarskapet för en av världens viktigaste och största tillverkare av flygmotorer, Safran i Frankrike, förra året.
Alla
hyllade
det
elektriska flygprojektet Avinor. Miljöorganisationerna och
de gröna politikerna gick riktigt i spinn.
Avinor hade
investerat
stora belopp
och
de trodde
att
elektriska flygplan var framtiden för luftfarten. De skriv på sin
webbplats:
”Avinor och partners i flygbranschen arbetar för
att få Norge till en ledande roll i detta arbete. Målet var att
Norge ska bli den första marknaden där elektriska flygplan tar en
betydande marknadsandel, och att norsk inhemsk luftfart ska
elektrifieras fram till 2040. Projektet stöds av regeringen, och
Widerøe, SAS, Norwegian Air Sports Association och klimatstiftelsen
ZERO är projektpartners."
Sedan kommer det
intressanta: ”Det är flygbolagen som måste utveckla sådana
elektriska flygplan och nu har det mest prestigefyllda projektet från
Europas dominerande flygplanstillverkare lagts
ner.
Detta innebär att ambitionerna från Avinor och deras partners också
är slut.”
Avinor skulle bli världspionjärer på elektriska
flygplan och satsade på att de skulle öppna ett kommersiellt
elektriskt plan 2023 och nu är det bara en illusion på marken.
Hur länge skall totalt obildade politiker få bestämma över sådant som de inte har någon susning om. Bara det är grönt och förnybart satsar de miljard efter miljard på projekt som inte gör minsta lilla nytta.
Glöm inte att Sverige släpper ut några promille!
EU 10,4%
Kina 28% fossilutsläpp med frikort till 2030.
Alla med sunt förnuft inser att Sveriges och EUs linje är ohållbar.
Flyga?
SvaraRaderaHerr Marcus, veten I då icke att lord Kelvin 1895 skall ha sagt att det är omöjligt för människan att flyga.
Fast det gav ju cykel mekanikerna från Ohio f-n i 1903...