onsdag 2 september 2020

För vem vill de gröna politikerna bygga höghastighetståg?

Det är framför allt MP som vill bygga höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg för över 200 miljarder. MP trycker på och S kommer acceptera att bygga.

Ett projekt som inte har en chans i världen att gå ihop ekonomiskt.
Räkna med minst 50% högre kostnad. Vad järnvägen behöver är mer kapacitet och enormt mycket mer underhåll och inte högre hastigheter. Idag är det legio att minst en gång i veckan, att lokaltågen är försenade eller inte alls går. Signalfel och nedrivna kraftledningar visar på det kolossalt dåliga underhållet.

Det har varit många turer kring detta bygge. Det hade redan varit byggd om man tagit kinesernas anbud 2015. De skulle göra det på 5 år för 145 miljarder. Det där var något som MP mytomanen Karin Svensson-Smith hittade på. Idag sitter hon i Lunds KF och kommer med det ena projektförslaget efter det andra och har ständig plats i Sydsvenskan med alla sina märkliga idéer.

Väldigt få snabbtåg i Frankrike är lönsamma och många linjer hålls igång med subventioner. Snabbtåg låter mycket häftigare för politiker som vill göra ett s.k. avtryck i historien. Underhåll och genomtänkta anpassningar och uppgraderingar är tråkigt gnetande som ingen kommer att minnas dem för.
Det
de gröna politikerna inte förstår är:
det är så inövat av järnvägsfolk att ge sken av, att tåg nästan skulle sakna underhållskostnader. Det ständigt rullande tåget finns inte för om inte annat så måste tåget städas
och toaletter tömmas osv.

Med Covid-19 har allt förändrats. Vi har lärt oss att jobba hemifrån och i New York står idag 50% av kontoren tomma, eftersom folk har upptäckt att det lika bra går att arbeta hemma. Hur det kommer att se ut framöver i Sverige kommer bli intressant att se. Foliehatten har flera i släkten som arbetar hemma och kommer att göra så, en bit in i nästa år. Frågan är om långpendlarna idag inte är en så intressant målgrupp? 

Botniabanan blev ett praktfiasko med bara ett par tusen resenärer per dag (mindre än hälften av det planerade) och nästan ingen godstrafik alls. När Botniabanan såldes in baserades kalkylen på 830.000 resenärer per år och en godsmängd som är tio gånger högre än idag. "Succé" är den kanske för dem som åker på den, men för oss som betalar är det inte så kul. Många tusen kronor per biljett i förlust.

Trafikverket varnar: ”Det är i praktiken omöjligt att klara av att bygga den planerade 68 mil långa höghastighetsjärnvägen som den var tänkt om prislappen ska vara max 205 miljarder. Att bygga stationer i städernas centrum blir för dyrt. Dessutom kan vissa stationer behöva strykas helt.”

Men skam den som ger sig! Nya miljarder skall plöjas ner i en järnväg som blir klar om 15-20 år. Då har de beslutande politikerna för länge sedan dragit sig tillbaka och lever på sina pensioner. De kan lugnt säga: "Vi såg det inte komma!" när någon frågar varför man satsade sådana enorma summor på något som mest är av intresse för gröna inkompetenta politiker, inte folket.

Den stora vinsten är inte att man kan åka från Stockholm till Göteborg en timme snabbare. Nej, det är att man kan börja pendla från Linköping till Stockholm eller Jönköping till Göteborg. (Om man har råd, vill säga).
40% av trafikunderlaget försvinner, om man flyttar stationen ut
för staden eller helt enkelt inte bygger den och det är vad pengarna räcker till idag.
Handelskammarens Johan Trouvé: ”Det är knappast en sådan järnväg som politikerna har beställt. Med externa lägen tappar man runt 40 procent av resenärerna, det framgår av vad Trafikverket självt tidigare har sagt. ”

Trafikverket visar, att så här går det, när man låter landet styras av gröna politiker som är idioter. Finns det något projekt som faktiskt har gett avkastning och hållit tids- och budgetramarna? Hallandsåsen som drog ut 40 år på tiden. Nya Karolinska som kostade 10x vad ett motsvarande tyskt sjukhus skulle kosta. Västlänken som ingen vill ha och pengarna som samlades in gick till migration. Flyktingkryssaren i Luleås hamn som stod tom för en halv miljon om dagen...

Vi behöver snabbare järnväg men inte höghastighet. Man får beta av de sämsta och slingrigaste sträckorna efterhand, som man gör på Västkustbanan. Om några år är det dubbelspår hela vägen från Malmö till Göteborg och många sträckor kan man köra 200 km/t. Idag är det inte dubbelspår hela vägen, vi har ett par kilometer i Helsingborg kvar, men den stumpen löser man med tidtabeller. Sedan blir det fritt blås till Göteborg. Den strategin är ekonomisk och ger bra vinster för samhället. Sedan lite strategiska extra spår där godstågen kan hålla till sidan när persontågen ska förbi.
Svenska politiker borde läsa denna rapport!

København - Tyskland bliver 200 km/t

Citat fra ny rapport fra det danske Transportministeries hjemmeside.
" .. Femern Bælt-forbindelsens jernbanelandanlæg ..... I forbindelse med en ny Storstrømsbro vil det således være muligt at køre tog med 200 km/t på hele strækningen mellem København og Tyskland og 250 km/t mellem København og Ringsted. ... " Side 20 på det "blå link" http://www.trm.dk/da/nyheder/2016/ekstern-kvalitetssikring-af-femern-baelt _ Så ---- HVORFOR 300 km/t i SVERIGE ??? Reelt er hele EU påvej over til max 250 km/t ...--- hvorfor er Sverige bagefter i denne udvikling.

Järnvägen har blivit en lekstuga för gröna politiker som inte kan järnväg och mest är ute efter att framhäva sig själva. Det var bättre förr med SJ, som enda operatör av järnvägstrafik. Nu har upphandlingar av järnvägstrafiken lett till flera olika operatörer av järnvägstrafik och dålig samordning.

Mitt i röran går olika politiker ut med utspel om höghastighetståg utan ordentliga kostnadskalkyler. På intäktssidan verkar det mest vara önskedrömmar,
ute i det blå.
Detta år 2020 när dagens järnväg efter decennier med problem kämpar med svag ekonomi i pandemins spår.
När flyget är tillbaka, skulle de nya höghastighetstågen bara vara på projektstadiet.
Tror man att man ens får fram alla 100-tals miljarder som behövs? Skrota planerna nu och fortsätt satsa på pålitlighet i dagens nät.
Små satsningar ger också miljövinster. Kanske dags för en järnväg till Sälen igen ?

Är någon förvånad? Nej. Bara de gröna politikerna som har huvudet påskruvat i fel riktning, kan vara förvånad över detta. Att bygga höghastighetståg i ett glesbefolkat land som Sverige är och har alltid varit ett idiotprojekt.



 

3 kommentarer:

  1. ” Bara de gröna politikerna som har huvudet påskruvat i fel riktning, ”
    Dagens skratt!
    Den stora frågan är finns det något område i samhället där utvecklingen går i positiv riktning?
    Jökarna och de partier som låtsas vara i opposition är bara framgångsrika i ett sammanhang som jag ser det och det är att främja inflödet.
    Inte ens Corona har varit en hämsko...då finns det målmedvetenhet och dådkraft.

    SvaraRadera
  2. Karin Svensson-Smith nämndes.
    En riktig kuf, nu (mp) , tidigare vpk.
    Hon har varit ordf i riksdagens trafikutskott.
    En riktigt expert på trafik, ägde inte ens ett körkort...
    (Fö anser jag att mp ska ut ur riksdagen, snarast.)

    SvaraRadera
  3. Instämmer helt med krönikan och även med kommentatorernas karakteristik av Mp. Det allra mest klandervärda är dock att låta detta extremistparti få något som helst inflytande i rikspolitiken - först var det Reinfeldt och sedan Löfven, som har baserat sin bräckliga majoritet i riksdagen på detta parti, och allt för att de värderar makten högre än alla andra principer och högre än landets väl och ve.

    SvaraRadera