fredag 21 augusti 2020

Den som vill vara klimatsmart och äga en elbil – del 2!

Vi har en regeringen som vill förbjuda den fossildrivna bilen. Trots att en dieselbil med den nya avgasreningen i stort sätt inte släpper ut någonting. Inte heller bryr sig regeringen om att en elbil p.g.a sin tyngd släpper ut fler partiklar från däcken, än en fossildriven bil. En elbil med de metaller som behövs, är idag en större miljöbov än de fossildrivna bilarna. Vi har en regeringen som blunder för fakta, det är den ”goda” saken som gäller!

Regeringen anser att elbilen är framtiden och subventionerar den med 60.000 vid ett nyinköp, en summa som andra bilägare får betala. Att uppgifterna varierar så enormt visar att det inte satsas på elbilar i Sverige,mer än att det är ett klimatsnack och det är ett bara sätt att få in pengar från de som äger en fossildriven bil, samma sak gäller EU. EU-politikerna snackar, men gör ingen större satsning på laddstolpar till elbilar. Den som köper elbil och satsar på miljön har rätt att veta vad det kostar att ladda och vilka kostnader som kan tänkas komma i framtiden. De minskade intäkterna från bensin/diesel måste ersättas på något sätt. Idag är skatten närmare 10kr/litern. Foliehatten förmodar att samma summa skall in från en elbil, på något sätt!

De första elbilarna har några år på nacken och de börjar närmare sig batteribyte och det blir en stor kostnad kring 100.000. Dessutom tappar en elbil något enormt i värde. För att äga en elbil och leka klimatsmart behöver du den stora börsen. Du kan läsa mer om batteribyte och annat här.

Till skillnad mot de flesta andra journalister i MSM har Teknikens värld gjort sitt jobb och har undersökt vad det kostar att köra på bilsemester med elbil.

Resultatet är inget annat än en kalldusch för elbilsägare. En resa ner till franska rivieran skulle ta en dag längre med den genomsnittliga elbilen, jämfört med en dieselbil. Dessutom måste man planera resan för att hitta laddstationer och det tillkommer en extra hotellnatt och kostnaden beror på hur många personer som följer med på resan. Det kan bli en extrakostnad för 4 personer på 3-4000 kr.

Den riktiga chocken blir när man får se vad det kostar att ladda elbilen längs resan. Enligt Teknikens världs journalister kostar det elbilsägaren 11.000 kronor att ladda sin elbil under en resa från Sverige till Medelhavet och tillbaks igen!
Samma resa med en dieselbil skulle enligt journalisterna kosta endast 4000 kronor, dessutom skulle det gå betydligt smidigare och snabbare, när familjen med elbilen ankommer till
Medelhavet och familjen med dieselbilen har redan varit där i ett helt dygn!

Anledningen
till att det är så dyrt att snabbladda är /DC/CCS-laddning som är väldigt dyrt att ladda. Dessa laddstationer tar mellan 6-24 kronor per kWh och förbrukningen på elbil ligger på mellan 1,5-4 kWh beroende på väder, hastighet etc.
Många av laddstationerna kräver också ett abonnemang eller avtal innan man kan ladda på stationen, detta komplicerar ytterligare körningen för elbilsföraren.

I Sverige hittar du i stort sett inga gratis laddstationer, enda undantaget är extremt långsam AC-laddning, med 3,7 kW laddstryka, dessa är helt värdelösa då det tar 24 timmar att ladda upp bilen. Gratis-stolparna med långsam laddning är sällsynta, men man kan hitta dom bla på vissa Ikea, någon kommunal p-plats på någon företagsparkering vid något industriområde. Det som retar Foliehatten är att kommuner favoriserar elbilen jämfört med den fossildrivna bilen. Vad säger Kommunallagen om detta?

Foliehatten har pratat med fler personer som äger elbilar och fått sig berättat att äga en elbil är mer komplicerat än de flesta tror och kräver planering om du inte kan ladda hemma. Det finns massor av mer eller mindre gratis laddstationer som är långsam-laddare, där vill du inte stå i flera timmar eller en hel dag och vänta på att bilen är laddad!
Hos betalstationer måste du vara kund hos bolaget med abonnemang/avtal.  Då blir det ofta dyra mil, dyrare än med en dieselbil. Dessutom måste du kolla så att laddstationen har rätt uttag som passar din elbil och att din elbil kan ta emot så snabb laddning. Om du har en ny fin elbil som kan snabbladda riktigt bra, så är det väldigt få stationer som kan göra detta, det resulterar att du ändå för stanna och ladda ganska lång tid. Defekta laddstationer är tyvärr inte ovanligt, inte så kul att mötas av en display som säger "ur funktion" när du ankommer till laddstationen med tomt batteri.
Det händer också ofta, att laddstationen är upptagen, ibland syns inte en människa till.. då har kanske idioten parkerat sin bil där över natten, med laddkabeln i.

Det är inte uppenbart för alla, att vi fortfarande är inne i teknikskifte och då kommer det göra lite ont och vara jobbigt, att äga en elbil. Det är ohållbart att varenda biltillverkare ska bygga egna laddstationsnät och att det finns flera olika standard. En elbilägare vill att det ska vara enkelt och det är långt dit.

Den stora poängen med elbil är att du kan ladda hemma. Men det krävs att du bor i villa/hus, uppgraderar ditt elnät så det klarar belastningen, investerar i en laddbox en investering på ca 20.000 kronor. Eftersom du får säkra upp, tillkommer varje månad en avgift på nätavgiften. 

Elbilen är byggd för att köras i staden och inte på landsväg. Kör du i motorvägsfart med din elbil kommer du att se hur fort batteriet sjunker i kapacitet. Det är som att köra en dieselbil på reservtanken, vem vill ha den stressfaktorn i sitt liv?

Ett annat problem med elbilen är att de är tunga och det många som har hästtransporter och husvagnar Det kan innebära att många måste uppgradera sitt körkort om de köper en elbil och alla elbilar får inte dra dessa släp. Uppgifter finns här

Foliehatten har talat med fler elbilägare som varit riktigt ärliga och samstämmigt säger de, att en fossildriven bil på alla punkter är en bättre bil.


1 kommentar:

  1. Hej!
    Tyvärr är det så att luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten.
    Eller lite enklare. Om du kör i 50 km/tim är det ett visst luftmotstånd. Ökar du hastigheten till det dubbla (2ggr) blir luftmotståndet 4 ggr större! Därför gäller det att inte köra för fort om du vill spara på batteriströmmen.

    Ökar du hastigheten från 100 till 150 km/tim blir luftmotståndet 1,5 X 1,5 = 2,25 gånger.

    Med vänlig hälsning
    /Evald i Bara

    SvaraRadera