Lund
har hittills
i år haft
20 bränder eller början till bränder i
förskolor/skolor
och pyromanen/erna ”gäckar”fortfarande
polisen.
Enligt
statistik från 2018 har antalet
anlagda skolbränder i Sverige ökat med 47% på två år och är det
högsta sedan 2008. Det visar en ny kartläggning av
Brandskyddsföreningen uppmanar landets riksdags- och kommunpolitiker
att agera för att vända utvecklingen. Det är efter skoltid och på
lov som
skolbränder är
som störst. När det brinner är det utanför
skolan
som ger störst förödelse. Statistik från brandskyddsföreningen
som värnar om brandsäkerhet visar att utomhusbränderna, har en
tendens att öka i slutet av sommarlovet.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)
registrerade 5803 bränder på skolor under den aktuella perioden
2009-2018. 3137 av dem var avsiktliga. Statistiken
gäller såväl bränder i skolbyggnader som bränder på
skolgårdarna utanför byggnaderna.
Bränder
i den första kategorin är vanligast under dagtid, medan bränder
utanför byggnaderna är klart vanligast under sen kvällstid och på
helger. En brand i skolbyggnad under perioden startade i de flesta
fall med hjälp av en tändare eller tändsticka och förövaren
antände
först papper eller kartong. Ett toalettutrymme var den vanligaste
startplatsen för branden.
I
en statistik från 2019 gjort av MSB visar, att det är Göteborg
med
470 bränder som
har flest
antal bränder
på
skolor och
skolgårdar i
Sverige under
de senaste nio åren.
Malmö
däremot
toppar
statistiken när det gäller andelen avsiktliga skolbränder under
samma tid och
därefter kommer Lund och Halmstad.
Ett forskningsprojekt om
brandorsakerna har exempelvis visat ett en så pass enkel åtgärd
som ett staket på skolgården fungerat avskräckande.
”Tidigare
studier har även visat att brandrisken är större på högstadier
och att kommunala skolor varit mer drabbade än friskolor. Detsamma
gäller för storstäder och större städer.”
Flera
har försökt hitta förklaringar till varför skolorna brinner och
man tror att främsta orsakerna är:
Vandalisering
För att
förhindra skolverksamhet
För att dölja inbrott eller andra
typer av brott
På grund av lek
En liten grupp av pyromani
2014
kom boken Fuck
skolan av
Eija
Hetekivi Olsson
ut.
Eija skriver om ”Niorna
i förorterna om skolan, skolpolitiken och
skolbränderna i Göteborg(Norstedts).
Intressant
är att boken
skickades till samtliga riksdagspolitiker. Är
det någon som tror att någon i riksdagen gjort något? Även om
boken har några år på nacken är innehållet och det som kom fram, lika aktuellt idag!
Uppslaget
till boken fick Eija
Hetekivi Olsson när hon såg hur många skolor som brann i Göteborgs
förorter.
För
att ta reda på orsakerna till skolbränderna i förorterna
gick hon
ut till flera skolor och pratade med hundratals niondeklassare och
bad att de skulle berätta. Elevernas berättelse och Eija
undersökning av situationen publicerades i boken: Fuck skolan!
Eija
var nyfiken på elevernas synpunkter om situationen på skolorna. Hon
undrade också vad eleverna skulle säga till beslutsfattarna och hon
ville också att eleverna skulle ta fotografier på saker i skolan
som politikerna skulle få se.
Den
bild
som
Eija får fram efter alla vittnesmål från eleverna är nattsvart!
Bilden är ett samhälle som håller på att ge upp de här
människorna. Det
visar också på ett alldeles utmärkt sätt hur
totalt misslyckad den svenska skolan är. En misslyckad
integrationen och de som inte klarar skolan går vidare till gängen
och kriminalitet.
Prestationerna
är mycket viktigare än kunskap! Kraven och pressen från politikern
ökar medan resurserna för stöd och hjälp blir allt mindre.
Ansvaret förskjuts från det gemensamma till individen och om
individen är i yngre tonåren, spelar det ingen roll.
Om du
inte klarar av situationen så åker du ut eller snarare: eleven
hamnat i utanförskap!
Några vittnesbörd från
eleverna:
”På vår skola är det trasigt, skitit,
stökigt och bråkigt. Skolan är fattig och det är fattigt utanför
skolan. Skolorna är jätteorättvisa i Sverige. Vissa går i rika
skolor och andra i fattiga. Alla som bor här är fattiga. Det är
som ett fängelse.
Jag fryser. Vissa sitter med filtar. Jag tycker det är värmen man borde fixa.
Kom
till oss! Jag gillar inte er, för det är dåligt i skolan. Kom till
oss eller kutta er!
Det var en fin, solig djävulsdag. En kille
i skolan spelade basket då andra killar från nian kom. Dom tog
basketbollen ifrån honom och började kasta runt den. Sedan
började de kasta den i killens ansikte! Killen det handlade om, hade
varit mobbad förut och lärarna visste om det. Jag och några andra
berättade för lärarna vad som hade hänt men ingenting
förändrades. Killen bytte skola och är mobbad på den nya skolan
också. Nu alltså! Fint system. Ni vuxna lyckas fint.”
Eija
målar upp en bild där makthavarna har svikit de här
niondeklassarna och vad värre är, kanske hela det framtida
demokratiska samhället. Eija menar att genom beslutsfattarnas
agerande ser det ut som att vi håller på att göra kravaller till
ett permanent tillstånd!
En anonym utbildningspolitisk
talesperson på riksdagsnivå
säger följande: "Jag tror
att många elever ändå har förtroende för politiker!”
Att
våra politiker på riksdagsnivå lever långt från verkligheten
belyses på ett mycket bra sätt i boken. Eija ställde frågan om
eleverna hade något förtroende för våra riksdagsmän. Bara 3 av
totalt 454 niondeklassare har ett förtroende för
riksdagsmännen!
Frågan man kan ställa sig är om detta ens är
demokrati, när våra högst beslutande politiker, inte har en aning
om hur vardagen ser ut i en klass årskurs 9!
Susanne Hessler på Brandskyddsföreningen ledde ett projektet ”Skolan brinner.” Enligt henne uppstår främst bränder på skolor där det förekommer vandalisering, mobbning och kränkande språkbruk. De som anlägger bränder är oftast pojkar med dålig föräldrakontroll. Dessa pojkar har dåliga betyg och umgås i kriminella gäng eller helt enkelt inte trivs i skolan. Susanne konstaterar: ”På skolor där eleverna trivs brinner det inte”!
Vi
ser att skolbränderna är störst i Göteborg och Malmö och på
vilka platser bränderna har uppstått. Det ger en viss fingervisning
om, vilka som kan vara förövarna!
OBS – Foliehatten pekar inte ut
någon grupp, utan drar bara slutsatser!
Vissa ungdomar
kan uppfatta vuxenlivet som likgiltigt, och försöker göra det
lättare för sig genom att hota, slåss, stjäla, tända eld etc. De har ofta en negativ självbild av sig själva och den värld
de lever i. Det viktigaste för en människa borde vara att kunna
tycka om sig själv och lita på sig själv, först då kan man tycka
om andra personer. När man har en negativ självbild tror man att
alla andra är som man själv är.
För att förebygga
skolbränder har många skolor skärpt sina rutiner. Sopor och skräp
tas bort runt ingångar och skollokaler. Man monterar in
värmesensorer och nya larm. Resolut respons på klotter och
skadegörelse. Men fortfarande kan man inte ge någon godtagbar orsak
till varför skolorna brinner!
Frågan är om vi någonsin kan
tvätta bort stämpeln ” Världsbäst på skolbränder?”
Politikerna, oavsett parti, vågar inte ta i den hetta brinnande invandringsfrågan att den är ettenda stort misslyckande och etSverige är fullt.
SvaraRadera