De första Renault Zoe börjar bli mer än 5-6 år gamla och det är
är dags för byte om den rullat mycket. Nypris på dessa bilar
beroende på rabatter låg
mellan
320-350.000. Garantitiden för batteriet varar i tre år och ett nytt
kostar 90.000:-. Lägg
sedan till kostnaden för byte av batteriet som går på cirka
20.000. 110.000 för ett battteribyte.
Garantin
gäller
endast till 16.000 mil, alternativt 8 år och
det som gäller på de allra flesta elbilar på marknaden. Nytt
batteri till
en Tesla
är
enormt dyrt.
En
kamrat till Foliehatten har en drygt 3 år gammal Zoe och den har
rullat 12.000 mil. Han åkte in till bilfirman för att diskutera
byte och blev erbjuden 65-70.00
beroende på skick och kondition på batteriet. Det kunde bli ännu mindre efter test. Det finns uppgifter om 20-25.00 om batteriet är slut. Bytet
gällde en ny elbil Renault Zoe. En
förlust på cirka 270.000
på tre år och en milkostnad på cirka
23
kr/mil i
värdeminskning.
Foliehatten
äger en Toyota Verso som gått 12.000. Han var inne för en vecka
sedan och diskuterade byte till en Toyota RAV4 och blev erbjuden
100.000. På de tio
problemfria åren har milkostnaden varit 15 kr.
Om
batteriet skulle bli defekt på
en tre år gammal Zoe
när garantin gått ut, så är bilen värdelös, om du inte köper
ett nytt för 90.000
+ kostnaden för batteribyte och
det är mer än vad bilen är värd.
Foliehatten kamrat var lite
bekymrad över kvaliteten på batterierna. Enligt Renaultverkstad
hade nu i våras två nyare Zoe
med defekta
batterier,
båda var nästan nya och hade endast rullat 2500 mil respektive
4000 mil och enligt verkstaden är defekta batterier - citat: "inte
jätteovanligt."
Nu
kommer ett intressant problem upp på bordet när det gäller
elbilar. Garantitiden
för
batteriet är
16.000 mil eller åtta år. Kvalitén och hållbarheten på batteriet
säger att du skall ha mycket
tur
om det håller i 16.000 mil eller
8 år.
Enligt Foliehattens kamrat fick han ladda betydligt oftare efter det
att bilen hade gått över 10.000. Det är exakt samma problem med
gamla Iphone och eltandborstar. Det
finns uppgifter om de som köpt elcyklar
av
Biltema.
Batteriet blir
efter 300 st uppladdningar inte
bra. Knappt 10 km klarar det utan fullständig omladdning.. Ett nytt
batteri kostar hälften av vad
cykeln
kostade.
Ett allvarligt miljöproblem är återvinningen av uttjänade elbilsbatterier. I takt med att fler och fler batterier behöver bytas, finns idag ingen anläggning i Sverige som klarar av att återvinna den mängd det handlar om. Export till Afrika för att bli av med miljöproblemen kan kanske bli en faktum!
Det här är ett problem som elbilsskeptiker lagt fram länge men som inte tycks tas på allvar av tillverkarna. Andrahandsmarknaden för de här bilarna kommer vara sval milt uttryckt. En livslängd på 3-4 år (om man nu inte vill köpa nytt batteri för priset av en Dacia) medan folk fortfarande kör runt i fullt fungerande Volvo 240.
När
bilar anses uttjänta värdemässigt i Europa exporteras de ofta till
Afrika. En elbil med förbrukat batteri vill ingen ha, inte ens
afrikanerna. Klart de kan spänna en åsna framför elbilen och namnge åsnan efter någon känd politiker!
Elbils-vurmare
är ett sällsynt
korkat släkte. Åtminstone någon har till slut fattat, att den där elen
de tror är gratis (bara för att någon annan betalar för den)
ändrar inte på den totala milkostnaden när värdeminskningen
sjunker som en sten i vatten. Det finns ingen gratis lunch, inte ens
med en Renault Zoe.
Nu
när kostnaderna och värdeminskningen för elbilen blivit ett faktum
och att det kostar skjortan, kan det innebära att privatpersoner lämnar
elbilen och istället köper en fossildriven bil.
Myndigheter/kommuner kommer att fortsätta köpa elbilar. Kostnaden
får skattebetalarna stå för. Foliehatten hoppas på några rejält
kalla vintrar, så att dessa elbilsfantaster får sig en
tankeställare, när inte elbilen inte startar vid -20 C.
Du kan
själv göra ett test. Lägg ditt Iphonebatteri i frysen ett dygn och
testa sedan om du får igång din Iphone! Svaret är NEJ!
Trendiga
prylar som
elbilen tenderar
båda parter att bättra på sanningen. Tillverkarna vill framhävda
varornas perfektion och kunderna vill bekräfta både för sig själva
och andra att det hutlösa priset var värt att betala. Din Tesla
behöver rulla mer än 20000 mil på varje batteripack för att den
skall vara klimatmässigt bättre än en utsläppsfri
dieselbil
och då fungerar inte marknadsföringen som "utsläppsfritt"
taxiföretag om batterierna behöver bytas innan dess.
Foliehatten
hade gärna sett att något oberoende provningsinstitut testade några
bilar för att under kontrollerade former undersöka hur långt
bilarna rullar utan reparationer. Då hade man kunnat avfärda både
skräckhistorier och solskenshistorier. Tyvärr tycks ingen vilja
betala för sådana tester. Om tillverkaren betalar själv så blir
testerna naturligtvis inte oberoende, så det krävs statliga medel
eller liknande för att skapa trovärdighet.
Östersunds kommun äger 400 bilar, varav ett fyrtiotal elbilar. Två vintrar i rad har flera av dem, Renault Zoe, inte startat på grund av kylan. När temperaturerna kröp ner mot minus 20 strejkade batterierna.
Sverige
fick i juni månad ett Klimatkollegium. En centralkommitté med
Stefan Löfven som ordförande och 7 ministrar från S och MP. En
centralkommitté där det naturvetenskapliga kunskaperna om
miljö/klimat enligt deras CV, inte ens befinner sig på gymnasienivå.
Nu
skall dessa genier besluta om en grön skatteväxling och Foliehatten
gissar att de fossildrivna bilarna utsatta för ännu mer skatter.
Att
centralkommittén skall följa elbilmarknaden och se vad som händer
där, kan vi bara drömma om.
Köp du en RAV 4 och sov lugnt!
SvaraRaderaDet enda som skrämmer mig är att vi tänker taga bilen till det underliga landet sverige från trygga Finland i morgon...
Håll tummarna, please!
Det är svensk PK-media som driver på det här. Gå in på vilken bilsite du vill och du kommer att finna att de skriker "Halleluja" hela tiden. Total galenskap, är vad det är. Finansierad av svenska skattepengar.
SvaraRadera