Covid-19
pandemin har inneburit en katastrof för alla flygbolag. Nästan alla
har problem med likviditeten och nästan alla länder hjälper sina
flygbolag att klara krisen, så även SAS. Enligt
uppgift ska tydligen svenska och danska
staten punga in 11 miljarder i bolaget plus någon miljard från
privata företag/bolag. Frågan är om detta kommer att räcka om
pandemin blir långvarig.
MP i regeringen skulle kunna göra något bra som undantag och låta staten dra undan skyddsnätet från SAS. Men de är väl fullt upptagna med symbolhandlingar som nya skatter på hämtmat.
SAS ställde in stort sätt alla resor när Covid-19 slog till och tusentals kunder väntar på att få biljetterna återbetalda. Enligt DI så dröjer återbetalningarna och flera kunder har tröttnat på att vänta och nu väljer flera att gå till Kronofogden, för att få ut sina pengar.
SAS-kunden Carl-Axel Eriksson till DI: ” Först var beskedet att vi skulle få pengarna i maj, sedan i juni och sedan juli. Nu i juli sa de att de inte vet överhuvudtaget, säger och är en av de som tagit ärendet till Kronofogden. ”
SAS
har lovat att biljettpengarna ska betalas men svarar att det tar tid
att hantera de många ärenden som kommit in. Deras hantering har
ogillats av Konsumentverket och nu ligger frågan hos
Konsumentombudsmannen som ska besluta om att stämma bolaget eller
inte.
Frågan är om inte SAS är på obestånd och inte klarar
av att betala tillbaka sina skulder till kunderna. Antalet
"hanterade ärenden" är säkert över en miljon som
motsvarar en halv månads passagerare antal. Värst drabbade är de
extra dyra "återbetalningsbara
biljetterna" Premium Plus som ligger ute med stora pengar. Enligt DI-artikeln har man
inte ens betalat tillbaka för resor i april än.
Om SAS kursar så kan vi notera att flygplanen ägs av externa bolag och alla fastigheter har SAS sålt. Det enda som finns kvar är ett "varumärke" och personal.
Alla känner till att Sverige är ett avlångt land och SAS ses ofta som en del av infrastrukturen p.g.a. det statliga ägandet, samt att bolaget trafikerar ett antal mindre lönsamma rutter. Inte alls säkert att något annat flygbolag skulle gå in och ta över SAS nuvarande position. Ett dilemma som regeringen sitter med i knät. Man kan fundera över vad tycker miljömupparna. Hur mycket mer är de beredda att satsa för att rädda SAS? Kanske kommer MP föreslå större satsning på tåg. Staten satsar nu 400 miljoner på tåg till Bryssel. Någon som tror att svenska EU-parlamentariker kommer att använda tåget?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar