Det
händer mycket på fordonsfronten. EU tvingar bilindustrin att producera elbilar. Volvo lastvagnar släpper nu idén
om eldrivna lastmaskiner och lastbilar, eftersom det inte finns en teknik som klarar av att producera en ellastbil/maskin som håller. Ingen elteknik kan heller ersätta en grävskopa, skogsmaskin m.m. Toyota ger upp elbilen
eftersom den orsakar mer utsläpp än vanliga fossildrivna
bilar.
Fakta är att Sverige släpper ut några promille och EU lite över 10%, medan Asien står för över 50% av alla utsläpp och de fortsätter att öka. De har också fått frikort fram till 2030.
Om Sveriges alla utsläpp upphörde helt idag skulle det med IPCC:s egen matematik ge en sänkning av den globala temperaturens ökning med 0,002 grader till år 2100. Redan idag har vi netto-noll genom koldioxidupptaget i skogens årstillväxt. Att EU/Sverige skall gå före och ta bort den fossildrivna fordonet är inget annat än komplett idioti. Asiens välstånd ökar och de kommer att köra fossildrivna bilar i minst 30-40 år framöver.
Problemet är att den gröna maffian av politiker i väst tagit över som är kompletta idioter som inte kan ett dyft vetenskap och ingenjörskonst. De befinner sig på samma nivå som en analfabet och de ska fasa ut oljan i hela världen, så det kommer bli enormt spännande att se hur de löser det. Väst är inte längre den ekonomiska stormakten, utan den finns i Asien.
EU förordar vätgas och återigen visar de sin kompletta analfabetism, när de inte inser att med vätgas har vi hundratusentals bomber ute på vägarna.
När miljörörelsen, MP och C drev igenom E85 som blev en enorm flopp, ödelade de också landsbygden. Små bensinstationer hade inte råd att investera 500.000 i en E85 pump och istället valde de stänga igen som var miljörörelsens ultimata alternativ. Idag kan man undra över varför inte staten subventionerade mackarna på landsbygden, så att de skulle bli kvar som man nu gör med att subventionera eluttag till elbilar i hemmet och i kommunerna!
Hur blir det då med polisens och räddningstjänstens fordon i glesbygd som Norrlands inland. För att inte tala om Försvaret som nu skall byggas upp. Med batterifordon får man inte kriga allt för långt från regementet eller att ”FI” befinner sig 11 mil från regementet. Miljörörelsen är emot att vi försvarar oss och de anser att 5 mils räckvidd räcker. Bra för "lede FI från öster" att veta.
Låt oss titta på fakta:
En fossildriven bil av bra kvalité och bra underhåll håller i minst 20 -30 år. Moderna dieselmotorer är i praktiken helt utan utsläpp och bensinmotorer är extremt effektivare.
Enligt tillverkarna av elbilar behöver batteripaket bytas ut när den är 8-10 år som är en mycket dyr historia på över 100.000.
Idag kan ingen hävda att dessa år stämmer. Vi kan titta på mobiltelefoner, eltandborstar m.fl. andra och där är batteriet slut betydligt tidigare. Värdet på bilen är då så litet att det inte är lönt att sätta in ett nytt batteripaket pga den dåliga kvalitén.
De flesta litiumbatterier i elbilar laddas inte optimalt eller körs under optimala förhållanden, så batteriernas livslängd är förmodligen mycket lägre än vad bilmärkena anger. Detta gör elbilar ännu mindre miljövänliga än vad de påstås vara.
Elbilen fungerar dåligt utanför storstadsområdena(brist på laddstolpar) och generellt på vintern och vid fuktigt väder.
En modern dieselbil kör lätt 100 mil på en tank och tankar energi för nästa 100 mil på några minuter. Det kan ingen elbil matcha och inte heller kan en elbil matcha dragkapaciteten pga sin vikt.
Polisen har beställt 2200 bilar från Volvo Cars, för leverans under några år framåt. Hur många har el-drift i någon form? Svar: 0 (noll). Har man krav att bilen alltid ska vara körbar och körklar, så är elbilen inget alternativ!
Batteritillverkningen och utvinningen av metaller till batterierna orsakar enorma skador på miljö, klimat, vattendrag, ekosystem och människor.
Framförallt drabbar detta den fattiga delen av världen. I Afrika arbetar barn i Kobolt-gruvor under usla förhållanden och i Kina ödeläggs byar och befolkningen fördrivs och miljön förstörs i jakten på de värdefulla metallerna.
I en artikel kan du läsa hur miljön förstörs och det livsviktiga vattnet försvinner och hela ekosystemet kollapsar i Chile.
När Foliehatten lämnade in sin fossildrivna Toyota på service kom han att prata om de elbilar som stod i servicehallen. Fick höra att ofta behövdes en cell eller flera bytas ut och det till en kostnad av 10.000/cell + arbetskostnad. Ett bilmärke var ökänt med ständiga problem med cellerna i batteriet.
En bensinslukande bil som kör 10000 km/år släpper ut ca 10 ggr mer koldioxid än en människa på ett år. En människa i lugn promenadtakt släpper ut omkring 370 kg CO2 på ett år.
Bilen är ca 22 ggr effektivare så kan man säga att bilen ändå släpper ut mindre CO2. Så räknar man sig som en klimatalarmist så borde man föredra en energislav i form av en bil framför 22 st. människoslavar, vilket i verkligheten inte torde vara fallet.
Den tyska ingenjörsföreningen Verein Deutscher Ingenieure e.V. har genomfört en stor studie där de jämför olika typer av energisystem för bilar för att titta på hur lite eller hur miljövänliga de är. Studien har titeln Ökobilanz von Pkws mit verschiedenen Antriebssystemen – livscykelanalys för personbilar med olika motorsystem. Hela studien kan laddas ner här.
Den tyska ingenjörsstudien ger intressanta fakta och sammanfattningen av slutsatserna är:
Batterier, bränsleceller och förbränningsmotorer har fortfarande stor potential att ge ett betydande bättre bidrag till att minska koldioxidutsläppen. Om man tittar på hela värdekedjan är den moderna bilen med förbränningsmotorer ofta ännu mindre förorenande än elfordon, avslutar studien. Problemet med elmotorer med batterier är de höga energi- och materialkostnaderna i produktionen. Baserat på detta studieresultat verkar de radikala politiska åtgärderna för att stödja elbilen väldigt konstigt.
Europeiska kommissionen och de europeiska regeringarna har investerat miljarder i Euro i övergången till elbilar och den norska regeringen är bland dem som har spenderat mest skattepengar på att subventionera elbilar eftersom de ska vara klimatvänliga. Det finns inte heller några som helst konsekvensutredningar om nack- och fördelar med elbilen.
Detta beror på att både den tyska regeringen och Europeiska kommissionen har satt en koldioxidbalans på noll för elbilar, även om både batteriets konstruktion och karosseriets konstruktion leder till högre koldioxidutsläpp än den fossildrivna bilen. Det faktum att drift av batterier i elbilar är extremt energiintensiva och med avseende på miljöskydd är också en mycket problematisk teknik visas regelbundet vid olyckor med elbilar och efterföljande leverans av begagnade batterier som måste behandlas som mycket giftigt och farligt avfall. Det är först när du gör en fullständig livscykelanalys av de olika driftsalternativen som du kan bedöma miljönyttan. Idag har moderna förbränningsmotorer lägre totalutsläpp än elbilar, men båda teknikerna kan vara betydligt mer miljövänliga, säger VDI.
Det ren och total nonsens att hävda att batteridrivna bilar är "utsläppsfria bilar" som biltillverkare i EU tvingas spotta ur fabrikshallar för att uppfylla kravet på 95 g CO2 / km är helt galet, än mindre att bedra sig själva. Beslutet som EU har tagit är inte på vetenskapliga eller miljö nyttiga grunder, utan det är ett rent politiskt beslut taget av personer som inte begriper vad de beslutat om.
Bilfabrikanterna vill att bilar ska skrivas av så snabbt som möjligt så att de kan sälja en ny. En metod är att begränsa tillgången på reservdelar efter några år, så reparationskostnaderna blir så höga att ägaren skrotar bilen. Ett annat är att göra priset på aktiva säkerhetssystem som är standard- och tillvalsutrustning billiga, men som har skyhöga komponentpriser, så om de nu repareras efter att garantin har upphört kan reparationspriset närma sig bilens värde och aktiva säkerhetssystem måste fungera för att bilen ska klara EU-kontrollens gräns.
Det kanske största problemet för elbilen är, den korta livslängden och det höga priset för en elbil kommer det inte vara möjligt för större delen av EUs befolkning att köpa en elbil. Fakta är att de helt enkelt inte har råd och elbilen blir en leksak för den välbärgade storstadsbon.
Privat bilkörning är en ideologisk hörnsten i det kapitalistiska samhället. Bilen är laddad med funktioner som skapar en känsla av frihet och prestige hos ägaren. För den gröna ideologen spelar det ingen roll vad den körs med, bara den inte släpper ut koldioxid.
EU har tvingat bilindustrin att tillverka elbilen, för att bevara privatkörning till varje pris. Miljöfrågan är underordnad. Allt tyder på att det är omöjligt att bevara miljön och upprätthålla kapitalismen. Det viktiga är att bilen är privatägt och ständigt produceras i nya versioner som lockar köpare. Vinst för bilfabrikanterna och inte för miljön, är det viktigaste. Vi minns hur människor i väst gjorde narr av det faktum att det var flera års väntan på att köpa en Trabant i DDR. Detta skulle visa att socialismen var omöjlig. Privat bilkörning är en helig ko.
Kommer EU tvinga bilfabrikanterna att sänka priserna på elbilarna så att alla får råd att köpa en elbil?
Jag håller med dig vad gäller elbilar. Rena elbilar funkar på golfbanor och som pendlarfordon på kortare sträckor. Elhybrider blir dyra, en kostnad som näppeligen tjänas in under bilens livslängd.
SvaraRaderaMen eftersom det inte existerar någon växthuseffekt så har alla argument om ökad eller minskad co2 alstring ingen betydelse. jag upprepar DET FINNS INGEN VÄXTHUSEFFEKT !!