Dagligen
kan vi i media läsa om bilbränder och det har
blivit
ett allt större problem. I
helgen brann ett 20-tal bilar på Jägersrovägen i Malmö och
i stort sätt så brinner det minst en bil varje natt i Malmö.
När
tom bilar som används i vården brinner upp början man verkligen
undra vad dessa "ligister" håller på med!
”Vårdcentralen i
Bollmora i Tyresö, Stockholm, har flera hemsjukvårdsbilar de
använder för att kunna ta hand om patienter som vårdas hemifrån.
Men när verksamhetschefen Carina Heed och kollegan Taina Heinonen
anlände till jobbet tidigt på måndagen var bilarna förstörda,
något Mitt i rapporterat om.”
Anlagda
bilbränder sammankopplas ibland
med andra brott och de blir uppeldade
på den plats som man gör bilbyte,
några kvarter bort ifrån brottsplatsen. Polisen får verkligen en svår uppgift att hitta
någonting.
Vid
många anlagda bilbränder hittas oftast ingen gärningsman eller
gärningsmän.
Media skriver att
man ''såg flera maskerade gärningsmän eller en gärningsman försvinna från
platsen springandes'' eller ''man har sett en bil som försvunnit
från platsen i samband med bilbränderna.'' Vissa bilbränder har uppstått i samband med upplopp i förorter som Rosengård i Malmö
eller Gottsunda i Uppsala
Varför
bilar brinner finns det flera teorier om. Det finns tre säkra
orsaker till att bilar brinner.
1. Brand orsakat av tekniska
fel
2. Försäkringsbedrägeri
3. Personer
sätter eld på bilar
De senaste årens statistik av
bilbränder talar sitt tydliga språk, att få fram en exakt siffra
på uppbrända bilar är svårt. Tittar vi på den statistik som
kommer från MSB - Myndigheten för samhällsskydd och beredskap,
visar den bränder dit räddningstjänsten larmats.
MSB
skriver: ”Eftersom
flera brandobjekt kan förekomma vid en och samma brand är summan av
antalet brandobjekt större än summan av antalet händelser".
Detta
kan innebära att branden i en bil räknas som en bilbrand i
statistiken. De bilar som stod intill och också brann upp
räknas således inte. Det kan vara så många som upp till tio bilar
som brann samtidigt.
Bilbränder
orsakade av tekniska fel
Lättast
att förklara är bildbränder som uppstår på grund av tekniska
felkonstruktioner.
För några år sedan hade Hummer H3
problem med bilbränder. Problemet var att den modul som styr
fläktmotorhastigheten i luftkonditioneringssystemet var känslig för
långvarig användning och självantände.
Volvo V70 hade för
några år sedan problem med motorbränder. Volvo
återkallade de modeller som hade
problem och bytte
ut de komponenter som orsakar problemen. En dyrbar historia för
tillverkarna eftersom de fick återkalla mängder med
bilar.
Försäkringsbedrägeri
Ett
intressant
efterspel efter upploppen i Husby för
några år sedan, var
att försäkringsbolagen If, Trygg-Hansa och Folksam
hade fått in 110 skadeanmälningar om brända bilar. Många av
de drabbade saknade försäkringar som täckte skadorna.
Statistik från prisjämförelsesajten Compricer visade att 44 procent av bilägarna i Husby enbart hade trafikförsäkring, vilket inte täcker skadorna.
I Kista har 27 procent enbart trafikförsäkring och i Rinkeby rör det sig om 33 procent. Siffran kan jämföras med Danderyd där 9 procent av bilägarna enbart har trafikförsäkring, eller Östermalm, där siffran är 16 procent.
Brandskyddsföreningen
Skånes har ett projekt där räddningstjänst, försäkringsbolag
och polis sedan 2010 kartlagt bilbränderna i Skåne.
De
bedömer att en
stor del av bilbränderna är någon form av försäkringsbedrägeri.
Bilarna brinner med ägarens goda minne. Sedan finns det också en
del bilar som tänds på i samband med oroligheter och uppgörelser.
Det är ytterst ovanligt med pyromaner som tänder på
bilar.
Brandorsaken är vanligtvis att något brännbart,
till exempel en petflaska med vätska, kastats in bilen. Så det är
inte svårt för utredarna att avgöra att en medveten handling
ligger bakom branden. Att
bilbränderna är
ett stort samhällsproblem och projektet vill
med åtgärder försöka minska dem. Det är både risiga gamla bilar
och en del nya bilar som brinner och snittvärdet på de brinnande
bilarna är 50 000 kronor.
Försäkringsbolaget har
börjat
ställa frågor
och de kan bli besvärliga för
ägaren. Statistik visar att bilar börjar sällan brinna av sig
själva. Om de gör
det, så börjar inte branden i kupén.
Det är inte
försäkringsbolaget som har hela bevisbördan utan den som står i
bilregistret måste bevisa att denne verkligen är ägare och brukare
av bilen. Det
är ett vanligt missförstånd att bilregistret är ett ägarregister.
Men bilregistret finns främst för att lagstiftarna ska kunna få in
bilskatt och felparkeringsavgifter samt kunna peka ut vem som är
ansvarig att hålla inregistrerade bilar trafikförsäkrade.
I
cirka 15% av bränderna får försäkringstagaren inte ut några
pengar alls och i cirka 30% av fallen blir ersättningen mindre än
förväntat eftersom bilen bedöms vara skadad eller ha nedsatt
funktion på något sätt. Efter projektet och studier har
försäkringsbolagen ändrat sina rutiner. Den drabbade får inga
pengar, utan en likvärdig bil.
Anlagda
bilbränder
En
studie har gjorts
av forskare vid både Stockholms och Uppsala universitet som visar
att kommuner och stadsdelar där utlandsfödda har liten kontakt med
majoritetsbefolkningen har fler bilbränder än kommuner där
befolkningen bor mer blandat. Studien visade också att segregation
underlättar upplopp genom att skapa koncentrationer av människor
som känner sig utsatta. Tidigare forskning har också visat att den
sociala kontrollen är svagare i utsatta områden. Studien har
publicerats i tidskriften Urban Geography
Eva
Andersson som deltog i studien säger:
”Vi var
själva lite förvånade att vi så tidigt hittade ett så tydligt
samband mellan just segregation och bilbränder, det föll ut ganska
snart. Den slutsats man kan dra är att det behövs en bostadspolitik
som motverkar boendesegregation.
Det var en hel del oroligheter
under 2009 i svenska förorter, upplopp och bilbränder. Debatten har
ofta riktat in sig på att det skulle ha att göra med att
människorna som startar upplopp har en annan bakgrund. Vår
forskning visar att det handlar om homogeniteten i befolkningen”.
Eva och hennes kollegor menar att det är boendesegregationen i sig som skapar miljöer som underlättar upplopp. Upploppen förklaras också av om det finns många unga i ett område, och om det finns en utsatthet i form av antal socialbidragstagare. Det har också visat sig att den sociala kontrollen är svagare i utsatta områden. Det gör det lättare för våldsverkare. Åldersfördelningen, andelen fattiga och den höga andelen synliga minoriteter i Husby gjorde att när en gnista uppstod fanns det olja i faten, inte vatten.
Eva
Andersson:
”I segregerade områden med många utrikesfödda
finns en besvikelse över framtidsutsikterna och en misstro mot
samhället. Man ser inte samhället som stöttande utan motverkande”.
Samtidigt visar forskningen att det finns en risk för en stereotypiserad bild av områden med en homogen befolkning vilket kan öka motsättningar när polisen kommer till platsen. Det brukar dessutom ofta vara en specifik händelse som triggar igång upplopp, precis som dödsskjutningen av 69-åringen i Husby.
När polisen möter folk i segregerade områden, har man inget förtroende för varandra, från något håll. Båda grupperna har förutfattade meningar om varandra, vilket också kan förklara varför vissa poliser uttrycker sig som de gör.
Det
har bara gått drygt 4,5 månader detta år och i flera segregerade
områden har det redan brunnit fler bilar i år än hela förra
året.
Sverige har idag över 55 No-Go-zoner och
bilbränder är en del av vardagen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar