Det är inget inneboende i studier och utbildning att de "skevar iväg mot ett naivt idealscenario." Studier och utbildning har kapats för ideologisk fostran mot ett naivt idealscenario ("bör"-värde) när ett studium av verkligheten och resultatet av många andras studium av verkligheten ("är"-värde) är en fostran i sig.
Dagens skolsystem har blivit mer av ideologisk fostran snarare än bildning och utvecklande av intellekt som klarar att ta sig an verkligheten som den är snarare än vad den bör vara enligt rådande regims ideal. Skolsystemet har nog aldrig haft något annat huvudsyfte än att fostra och producera icke systemhotande lydiga nettovinstgivande samhällsmedborgare. Det är det ena, det andra är att kranen idag är något så in i helvete åtdragen så att den synliggjorda dissonansen har ökat med försöken att döda det naturliga biologiska medelst det onaturliga syntetiska.
Skolsystemet
är också anledningen till dagens samhällsklimat, där en
majoriteten av eleverna nu går sammanlagt minst 16-17 år i skola,
gymnasium och universitet och får en världsbild därefter. En
världsbild som inte speglar verkligheten. Där
skolans/universitetets referenser blivit den enda uppfostran unga
får.
Förut balanserades de fåtal med lång utbildning
ganska handfast av de med kortare formell utbildning i arbetslivet
och inom familjerna. Nu är det ingen som håller emot när
skolvärlden skevar iväg mot ett naivt idealscenario istället för
att förbereda våra unga för verkligheten. Krocken med verkligheten
visar sig vara hård för allt fler unga. Psykiska problem exploderar
bland ungdomar och unga vuxna. Inte underligt att allt fler
klamrar sig fast vid den trygga skolvärlden så länge de kan och
sedan har det som referens resten av livet.
Förutom Greta
då som skolstrejkar. Men också det är symptomatiskt att skolan är
hennes referenspunkt. Precis som medierna, politikerna och ja nästan
alla numera. De försöker uppfostra oss med det grupptryck de
lärt sig i skolsystemet av idag. För de kan inget annat.
Se
på alla
dessa
karriärpolitiker och broilers som finns
i riksdagen. De har inte
gjort ett ärligt handtag i hela sitt liv innan de påbörjade sin
politiska bana i något ungdomsförbund. En lallare som Fridolin är
rena skolboksexemplet på detta.
Man försöker klamra sig fast
vid skolbänken. Universiteten är till stora delar mer
ideologiproducenter och fostringsanstalter än lärdomssäten. Att
tänka rätt är större än att tänka fritt. Fostran ingick
förvisso även förr, men då för att studenten skulle utvecklas
till en samhällsbevarande, ansvarstagande individ.
Engelske
John Newman skrev
på 1800-talet att universitetets
syfte att ”förbereda [studenten] för att fylla varje post med
heder och bemästra varje ämne.”
Newmans
tankar kanske våra broilerpolitiker borde ta till sig speciellt
detta med ”heder!”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar