När Foliehatten fick reda på att Lunds kommun med MP i spetsen klubbat igenom spårvägsprojektet förstod han med en gång, att detta projekt aldrig någonsin skulle hämtas hem. Slutsumman till slut över 1,5 miljarder! Vi får hoppas att kontraktet med tillverkaren av vagnarna är skrivet på sådant sätt att det är de som får ta alla kostnader för reparationer.
Linjen
togs i bruk i december och bara efter drygt en månad står nu
samtliga sju vagnar stilla efter tekniska problem och
de går inte att laga i Lund.
Sydsvenskan
har i flera artiklar hyllat detta projekt och beskrivet att spårvägen
är hållbar och att det är framtiden. När det började bli
tekniska problem var Sydsvenskans rubrik helt underbar: "Vårdslösa
Lundabilister orsakar tvärnitar – sex av sju spårvagnar ur
trafik." Foliehatten
skrattade
högt när han
såg
att anledningen var vårdslösa
Lundabilister orsakar tvärnitar. Problemet här är istället att
man har köpt in skräp från Spanien. Ett riktigt praktfiasko
är detta.
Makalöst att Sydsvenskan lyckas skylla på bilisterna.
Tidigare har de haft artiklar om att det är cyklister man
tvärbromsat för. Man kan direkt säga att sannolikheten att 7 tåg
bromsats sönder mot bilister är noll. Redan när de såg att den
första vagnen "gick sönder" så måste de ha ändrat sin
körning. Känns nästan som ett sabotage? Vad tänkte de ansvariga
när vagn 4 gick sönder? Vagn 5? Och nu alla 7?
Sydsvenskan
ljög i sin artikel och
att de sprider fake
news, något
som Sydsvenskan gör dagligen. När
det första spårvagnen
slutade fungera måste man undrat. När nr 2 slutade måste man
börjat analysera. När nr 3 la av så måste man kontaktat
tillverkaren och
när nr
4 5 6 7 la
av var fiaskot ett faktum
Helt makalöst.
Har du varit i Lund? Foliehatten
har arbetat där hela sitt liv. Då vet
du att nästan ingen bor från hållplats Sjukhuset och norrut?
Mellan
Jvgstationen
och sjukhuset
tar det 10-15
minuter att gå? Det byggs visserligen massor längre upp, men det
kommer att ta 5-10 år innan det finns ett underlag för 1000 åkare
per dag. Särskilt som det mest är yngre som bor och de cyklar hela
spårvagnssträckan
på 10 minuter. Hela fiaskot är ett praktexempel på orimligt dyr
statlig humor. Vi får vad vi röstar på: häst och
vagn, elbrist och katastrofala skolresultat.
Det finns
inte särskilt många arbetsplatser på vägen. Kan det ens jobba
1000 pers totalt utöver sjukhuset och
det finns jättestora parkeringar på
LTH/universitetet. Foliehatten tror inte att
de
är intresserade av en spårväg ner till centralstation där tågen
går ungefär som de vill pga
dåligt underhåll och
ingen
trängs heller på tågen under Covid-19.
Ska
bli extremt intressant att se första årets resesiffror. Foliehatten
är övertygad
om att max 150.000-200.000
resor om ens det, kommer att säljas 2021 och då betalar/subventionerar
Lund 100 kr per biljett i bidrag. Sedan tillkommer investeringen på
1,5
miljarder.
Det
allsmäktiga målet var
att
"Sätta Lund på kartan" räcker som motiv. Då blir
politiker över hela linjen till sig i trosarna/kalsongerna.
Det värsta
med projektet är alla dolda kostnader, totalsumman blir
inte
under 2 miljarder om man räknar med tidigarelagda investeringar som
går på annan budget. Den kommer aldrig någonsin att kunna
återbetalas.
Den ytterst ansvarige heter Emma Berginger
MP och hon har redan flytt Lund för Stockholm. Det blir inget
utkrävande av ansvar där, hon har noggrant utplånat alla spår.
Känns
det igen MP ansvariga!
Det
är typisk för den nya ekonomin där politiker och inkompetens
styr..... de lägger ut anbud och den som är billigast får sälja
och kommun och stat accepterar vilket skräp som helst bara det är
billigast att köpa in men blir sedan skitdyrt att underhålla och
som inte fungerar speciellt inte under svenska vintrar.
Tror
ni Lundaborna fick rösta om spårvägseländet? Nej, självklart
inte, då hade ju folket kunnat rösta "fel". I sann
grön diktatorisk anda beslutade en liten grupp politiker att skuldsätta
kommunen för ett halvt århundrade framöver.
Samtliga utredningar som gjordes kom fram till att projektet var en katastrofal investering. Superbussar hade varit bättre. Men politikerna struntade i det och körde på ändå, mot folkviljan.
Vänta bara, nästa steg är höghastighetsjärnväg. Kostnaden förväntas landa mellan 500 och 1000 miljarder! Fast det värsta är nog ändå den miljöpåverkan den får runt de stora städerna. Var än järnvägen dras så kommer många många människor får en förfulande, bullrande, vibrerande, avgränsande järnväg runt husknuten. En hel del människor lär tvingas flytta när järnvägen dras rakt över deras mark.
Det är dags att organisera motstånd mot högkostnadsbanan redan nu.
Hela livet?
SvaraRaderaStarkt.
Trodde att " tre terminer" var gränsen...