fredag 12 februari 2021

MP ansvariga för praktfiaskot med spårvägen i Lund!

När Foliehatten fick reda på att Lunds kommun med MP i spetsen klubbat igenom spårvägsprojektet förstod han med en gång, att detta projekt aldrig någonsin skulle hämtas hem.   Slutsumman till slut över 1,5 miljarder! Vi får hoppas att kontraktet med tillverkaren av vagnarna är skrivet på sådant sätt att det är de som får ta alla kostnader för reparationer. 

Linjen togs i bruk i december och bara efter drygt en månad står nu samtliga sju vagnar stilla efter tekniska problem och de går inte att laga i Lund.

Sydsvenskan har i flera artiklar hyllat detta projekt och beskrivet att spårvägen är hållbar och att det är framtiden. När det började bli tekniska problem var Sydsvenskans rubrik helt underbar: "Vårdslösa Lundabilister orsakar tvärnitar – sex av sju spårvagnar ur trafik." Foliehatten skrattade högt när han såg att anledningen var vårdslösa Lundabilister orsakar tvärnitar. Problemet här är istället att man har köpt in skräp från Spanien. Ett riktigt praktfiasko är detta.
Makalöst att Sydsvenskan lyckas skylla på bilisterna. Tidigare har de haft artiklar om att det är cyklister man tvärbromsat för. Man kan direkt säga att sannolikheten att 7 tåg bromsats sönder mot bilister är noll. Redan när de såg att den första vagnen "gick sönder" så måste de ha ändrat sin körning. Känns nästan som ett sabotage? Vad tänkte de ansvariga när vagn 4 gick sönder? Vagn 5? Och nu alla 7?

Sydsvenskan ljög i sin artikel
och att de sprider fake news, något som Sydsvenskan gör dagligen. När det första spårvagnen slutade fungera måste man undrat. När nr 2 slutade måste man börjat analysera. När nr 3 la av så måste man kontaktat tillverkaren och när nr 4 5 6 7 la av var fiaskot ett faktum Helt makalöst.

Har du varit i Lund?
Foliehatten har arbetat där hela sitt liv. Då vet du att nästan ingen bor från hållplats Sjukhuset och norrut? Mellan Jvgstationen och sjukhuset tar det 10-15 minuter att gå? Det byggs visserligen massor längre upp, men det kommer att ta 5-10 år innan det finns ett underlag för 1000 åkare per dag. Särskilt som det mest är yngre som bor och de cyklar hela spårvagnssträckan på 10 minuter. Hela fiaskot är ett praktexempel på orimligt dyr statlig humor. Vi får vad vi röstar på: häst och vagn, elbrist och katastrofala skolresultat.

Det finns inte särskilt många arbetsplatser på vägen. Kan det ens jobba 1000 pers totalt utöver sjukhuset
och det finns jättestora parkeringar på LTH/universitetet. Foliehatten tror inte att de är intresserade av en spårväg ner till centralstation där tågen går ungefär som de vill pga dåligt underhåll och ingen trängs heller på tågen under Covid-19.

Ska bli extremt intressant att se första årets resesiffror.
Foliehatten är övertygad om att max 150.000-200.000 resor  om ens det, kommer att säljas 2021 och då betalar/subventionerar Lund 100 kr per biljett i bidrag. Sedan tillkommer investeringen på 1,5 miljarder. Det allsmäktiga målet var att "Sätta Lund på kartan" räcker som motiv. Då blir politiker över hela linjen till sig i trosarna/kalsongerna.
Det värsta med projektet är alla dolda kostnader, totalsumman
blir inte under 2 miljarder om man räknar med tidigarelagda investeringar som går på annan budget. Den kommer aldrig någonsin att kunna återbetalas.

Den ytterst ansvarige heter Emma Berginger MP och hon har redan flytt Lund för Stockholm. Det blir inget utkrävande av ansvar där, hon har noggrant utplånat alla spår.
Känns det igen MP ansvariga!

Det är typisk för den nya ekonomin där politiker och inkompetens styr..... de lägger ut anbud och den som är billigast får sälja och kommun och stat accepterar vilket skräp som helst bara det är billigast att köpa in men blir sedan skitdyrt att underhålla och som inte fungerar speciellt inte under svenska vintrar.
Tror ni Lundaborna fick rösta om spårvägseländet? Nej, självklart inte, då hade ju folket kunnat rösta "fel". I sann grön diktatorisk anda beslutade en liten grupp politiker att skuldsätta kommunen för ett halvt århundrade framöver.

Samtliga utredningar som gjordes kom fram till att projektet var en katastrofal investering. Superbussar hade varit bättre. Men politikerna struntade i det och körde på ändå, mot folkviljan.

Vänta bara, nästa steg är höghastighetsjärnväg. Kostnaden förväntas landa mellan 500 och 1000 miljarder! Fast det värsta är nog ändå den miljöpåverkan den får runt de stora städerna. Var än järnvägen dras så kommer många många människor får en förfulande, bullrande, vibrerande, avgränsande järnväg runt husknuten. En hel del människor lär tvingas flytta när järnvägen dras rakt över deras mark.

Det är dags att organisera motstånd mot högkostnadsbanan redan nu.

1 kommentar:

  1. Hela livet?
    Starkt.
    Trodde att " tre terminer" var gränsen...

    SvaraRadera