onsdag 24 februari 2021

Stockholms flygplatser!

 Miljöpartiet har med sin politik satt effektivt stopp för Sveriges utveckling och istället har Sverige fått stora problem med det mesta. Elförsörjning, nedläggning av kärnkraft, utbyggnad av vindkraft, stopp för fossila bränslebilar, stopp för en andra bana på Arlanda och nedläggning av Bromma. Listan kan göras längre med alla idiotförslag/nedläggningar som detta extremist parti är skyldiga till.

MP har satt stopp
r en synnerligen behövlig ny bana på Arlanda och nu vill man lägga ner Bromma flygplats. Vi ska flyga mindre och åka mer tåg, lådcykel, och elsparkcykel är MPs motto. Särskilt människor som ska åka utomlands eller måste ta sig till Kiruna eller Ronneby inrikes med kort varsel.

Innan Covid-19 behövdes både Arlanda och Bromma. Arlanda är underdimensionerat med sin enda startbana och även med Bromma inräknat med antalet passagerare och den dag då allt återgår till de normala passagerarantalen kommer båda dessa flygplatser att behövs och en utbyggnad av Arlanda är mer än nödvändigt.

Bromma flygplats är Sveriges tredje största och den ägs av Swedavia som är ett statligt bolag och en konkurs kan det aldrig bli fråga om.
De flyg som trafikerar Bromma är
inrikesflyg, privatflyg, en del fraktflyg, ambulansflyg och regeringsplanet. Om man tittar på vilka som trafikerar Bromma,  så kan man se vilka destinationer som är trafikerade.

I höstas meddelade Swedavia att Bromma
flygplats inte var lönsam och det finns tydligen en utredning som är hemlig, om den ekonomiska situationen på Bromma flygplats. Det finns en grupp, Bromma Airport Group som är intresserade att ta över driften av Bromma.

Moderata riksdagsledamot Maria Stockhaus debattera frågan i en interpellationsdebatt med infrastrukturminister Tomas Eneroth. Då vill hon ha svar på ett antal frågor kring hanteringen av Bromma. Bland annat efterlyser hon den utredning som Swedavia gjort och som säger att flygplatsen inte är lönsam.

Stockhaus: ”Den är hemligstämplad med hänvisning till att det är affärshemligheter. Det gör att inte ens vi som sitter i riksdagens Transportutskott har fått se den. Regeringen, som alltså ska fatta beslut i frågan, har vad jag vet inte heller läst hela utredningen, enbart fått en muntlig dragning.”

Det snabba punktliga flyget på Bromma kostar inte en enda krona för staten, eftersom flygbolagen håller med plan och står för kostnaderna. Swedavia får in avgifter av bolagen för att de får landa/starta på Bromma. Att det inte skulle täcka driften av Bromma med det passagerareantal innan Covid, är långsökt. EU gav Bromma flygplats 1 miljard för att anpassa flygplatsen till EUs krav som fick gaphalsarna i MP tysta ett tag.


Känner man dessutom till att Swedavia installerat fjärrmanöver system på flera flygplatser som styr flygtrafiken från en central långt från flygplatserna utan personal, så förstår man varför regeringen håller utredningen hemlig. Sundsvall är en av dom som gör att kostnaderna för flyget blir lägre.

Affärsfolket vill inte flytta från Bromma ut till ödebygden Arlanda. Affärsfolket har ökat med minst 100 procent. Moderna flygplan är tystare, större och behöver kortare land/startsträcka. Att ta sig från Bromma flygplats till kunder i London eller Paris och tillbaks i hemmet till 18:00 nyheterna samma dag blir inga problem, med snabba direktgående tunnelbanelinjer direkt till Bromma flygplats.

Brommas har miljötillståndet fram 2038 och det var i alla fall förra året klart, att en förlängning inte är aktuell i dagsläget.

Intressant är att sommaren 2020 var oenigheten stor i regeringen om utbyggnaden av Arlanda: ”Ministrarna pratar för regeringens ståndpunkt och Per Bolund var tydlig när han höll sin presskonferens att regeringen stödde och ställde sig bakom att Swedavia avbryter planerna på att bygga ut Arlanda. Sen så tog det inte så lång stund innan näringsminister Ibrahim Baylan gick ut och sa att regeringen inte alls kommit överens om detta.”

Den 15 juni 2020 hölls Bolund, Baylan och de bägge stödhjulen från C och L en presskonferens där Per Bolund höll i taktpinnen.
Bolund: ”Vi går in i en ny miljöera för svenskt flyg. Nu är det upp till SAS att visa att man kan leva upp till de krav som ställs i den eran.

Strax före regeringens pressträff gav Swedavia besked i ett pressmeddelande om att man stoppar den påbörjade utbyggnaden av Arlanda och att man inte ser något behov av en fjärde landningsbana. Skälet uppges vara den osäkerhet som råder för hur framtiden för flygbranschen kommer se ut efter Covidkrisen.

På presskonferensen var Per Bolund kortfattad när han bekräftade att regeringen delar uppfattningen att utbyggnaden ska stoppas.

Bolund: ”Det här är något som regeringen ställer sig bakom.”
Per Bolund framhåller de klimatkrav som nu kommer att ställas.

Samtidigt får statliga Swedavia som driver tio flygplatser i Sverige ett tillskott på 3,15 miljarder kronor. Detta enligt en överenskommelse mellan januaripartierna Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna.
Bolund: ”En förutsättning för stödet är att SAS sätter nya ambitiösare mål för hur man ska minska utsläppen och bidra till Parisavtalets 1,5-gradersmål.”
Bolund ljuger medveten eller är totalt okunnig om att Paris inte är ett avtal utan en överenskommelse som varje land kan strunta i.

Man behöver inte vara speciellt klok för att snabbt inse att MP sett till att sätta stopp för en utbyggnad av Arlanda och att de vill lägga ner Bromma flygplats.
Att utredningen om Bromma är hemlig är inte heller alls förvånande med hänvisning till affärshemligheter, är bara rent ”skitsnack” av regeringen. Foliehatten är helt övertygad om att Bromma går på plus och och inte minus. Foliehatten är övertygad om att ett besked om nedläggning av Bromma flygplats snart kommer från regeringen.

Foliehatten är så förundrad över att sossarna sätter makten före svensk samhällsutveckling och att de överlåtit detta till extremist partiet MP.

Sverige ses som ett skräckexempel med urflippad invandring, klimatmål som är totalt orealistiska av flera länder.
För de som inte är insatta är Sveriges utsläpp några promille och den svenska skogen suger upp mer koldioxid än utsläppen, så att vi har kvar 40% att öka utsläppen med.
Det är MP som med sina drygt 4% styr den vansinniga politiken i Sverige!














2 kommentarer:

  1. Foliehatten borde varit tydligare med startbanorna på Arlanda. Idag har de tre banor, men de kan vara använda "en" start/landningsbana. De andra två är felplacerade för att används som start/landning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bana för NATO
      En för Warzavapakten.
      Ja, ni hajar ju tänket bakom det hela...

      Radera