Miljöpartiet har med
sin politik satt effektivt stopp för Sveriges utveckling och
istället har Sverige fått stora problem med det mesta.
Elförsörjning,
nedläggning
av
kärnkraft, utbyggnad av vindkraft, stopp för fossila bränslebilar,
stopp
för en andra bana på Arlanda och nedläggning
av Bromma.
Listan
kan göras längre med alla idiotförslag/nedläggningar som detta
extremist parti är skyldiga till.
MP
har satt stopp för
en synnerligen behövlig ny bana på
Arlanda och
nu vill man lägga ner Bromma flygplats. Vi
ska flyga mindre och åka mer tåg, lådcykel,
och elsparkcykel är
MPs motto.
Särskilt människor som ska åka utomlands eller måste ta sig till
Kiruna eller Ronneby inrikes med kort varsel.
Innan
Covid-19 behövdes
både Arlanda och Bromma. Arlanda är underdimensionerat med
sin enda startbana och även
med Bromma inräknat med
antalet passagerare och
den dag då allt återgår till de normala passagerarantalen kommer
båda dessa flygplatser att behövs och en utbyggnad av Arlanda är
mer än nödvändigt.
Bromma
flygplats är Sveriges tredje största och
den
ägs av Swedavia
som
är ett statligt bolag och
en konkurs kan
det aldrig
bli
fråga
om.
De flyg som trafikerar Bromma är inrikesflyg,
privatflyg,
en del fraktflyg, ambulansflyg och regeringsplanet. Om
man tittar på
vilka som trafikerar Bromma,
så kan man se vilka destinationer som är trafikerade.
I höstas meddelade Swedavia att Bromma flygplats
inte
var lönsam och det finns tydligen en utredning som
är hemlig, om
den
ekonomiska situationen
på Bromma flygplats. Det
finns en grupp, Bromma Airport Group som är intresserade att ta
över driften av Bromma.
Moderata riksdagsledamot Maria Stockhaus debattera frågan i en interpellationsdebatt med infrastrukturminister Tomas Eneroth. Då vill hon ha svar på ett antal frågor kring hanteringen av Bromma. Bland annat efterlyser hon den utredning som Swedavia gjort och som säger att flygplatsen inte är lönsam.
Stockhaus: ”Den är hemligstämplad med hänvisning till att det är affärshemligheter. Det gör att inte ens vi som sitter i riksdagens Transportutskott har fått se den. Regeringen, som alltså ska fatta beslut i frågan, har vad jag vet inte heller läst hela utredningen, enbart fått en muntlig dragning.”
Det snabba punktliga flyget på Bromma kostar inte en enda krona för staten, eftersom flygbolagen håller med plan och står för kostnaderna. Swedavia får in avgifter av bolagen för att de får landa/starta på Bromma. Att det inte skulle täcka driften av Bromma med det passagerareantal innan Covid, är långsökt. EU gav Bromma flygplats 1 miljard för att anpassa flygplatsen till EUs krav som fick gaphalsarna i MP tysta ett tag.
Känner man dessutom till att Swedavia installerat fjärrmanöver system på flera flygplatser som styr flygtrafiken från en central långt från flygplatserna utan personal, så förstår man varför regeringen håller utredningen hemlig. Sundsvall är en av dom som gör att kostnaderna för flyget blir lägre.
Affärsfolket vill inte flytta från Bromma ut till ödebygden Arlanda. Affärsfolket har ökat med minst 100 procent. Moderna flygplan är tystare, större och behöver kortare land/startsträcka. Att ta sig från Bromma flygplats till kunder i London eller Paris och tillbaks i hemmet till 18:00 nyheterna samma dag blir inga problem, med snabba direktgående tunnelbanelinjer direkt till Bromma flygplats.
Brommas
har
miljötillståndet fram
2038 och
det var i alla fall förra året klart, att en förlängning inte är aktuell i dagsläget.
Intressant
är att sommaren 2020 var oenigheten stor i regeringen om utbyggnaden
av Arlanda: ”Ministrarna
pratar för regeringens ståndpunkt och Per Bolund var tydlig när
han höll sin presskonferens att regeringen stödde och ställde sig
bakom att Swedavia
avbryter planerna på att bygga ut Arlanda. Sen så tog det inte så
lång stund innan näringsminister Ibrahim Baylan gick ut och sa att
regeringen inte alls kommit överens om detta.”
Den
15 juni 2020 hölls Bolund, Baylan
och
de bägge stödhjulen från C och L en presskonferens där Per Bolund
höll i taktpinnen.
Bolund:
”Vi går in i en ny miljöera för svenskt flyg. Nu är det upp
till SAS att visa att man kan leva upp till de krav som ställs i den
eran.
Strax
före regeringens pressträff gav Swedavia besked i ett
pressmeddelande om att man stoppar den påbörjade utbyggnaden av
Arlanda och att man inte ser något behov av en fjärde
landningsbana. Skälet uppges vara den osäkerhet som råder för hur
framtiden för flygbranschen kommer se ut efter Covidkrisen.
På presskonferensen var Per Bolund kortfattad när han bekräftade att regeringen delar uppfattningen att utbyggnaden ska stoppas.
Bolund:
”Det
här är något som regeringen ställer sig bakom.”
Per Bolund
framhåller de klimatkrav som nu kommer att ställas.
Samtidigt
får statliga Swedavia som driver tio flygplatser i Sverige ett
tillskott på 3,15 miljarder kronor. Detta enligt en överenskommelse
mellan januaripartierna Socialdemokraterna, Miljöpartiet,
Centerpartiet och Liberalerna.
Bolund:
”En
förutsättning för stödet är att SAS sätter nya ambitiösare mål
för hur man ska minska utsläppen och bidra till Parisavtalets
1,5-gradersmål.”
Bolund
ljuger medveten eller är totalt okunnig om att Paris inte är ett
avtal utan en överenskommelse som varje land kan strunta i.
Man
behöver inte vara speciellt klok för att snabbt inse att MP sett
till att sätta stopp för en utbyggnad av Arlanda och att de vill
lägga ner Bromma flygplats.
Att utredningen om Bromma är
hemlig är inte heller alls förvånande med hänvisning till
affärshemligheter, är bara rent ”skitsnack” av regeringen.
Foliehatten är helt övertygad om att Bromma går på plus och och
inte minus. Foliehatten är övertygad om att ett besked om nedläggning av Bromma flygplats snart kommer från regeringen.
Foliehatten
är så förundrad över att sossarna sätter
makten
före svensk samhällsutveckling och att de överlåtit detta till
extremist partiet MP.
Sverige ses som ett skräckexempel med urflippad invandring, klimatmål som är totalt orealistiska av
flera länder.
För de som inte är insatta är Sveriges utsläpp
några promille och den svenska skogen suger upp mer koldioxid än utsläppen, så
att vi har kvar 40% att öka utsläppen med. Det
är MP som med sina drygt 4% styr den vansinniga politiken i
Sverige!
Foliehatten borde varit tydligare med startbanorna på Arlanda. Idag har de tre banor, men de kan vara använda "en" start/landningsbana. De andra två är felplacerade för att används som start/landning.
SvaraRaderaEn bana för NATO
RaderaEn för Warzavapakten.
Ja, ni hajar ju tänket bakom det hela...