Bara
för
något år sedan såg vi mängder av artiklar och inslag
i
SVT
om el flygplan, att
nu var det nära, att de första skulle sättas in i trafik.
Politikerna
pratade sig varma om det nya spännande
och
man kunde riktigt se hur fuktiga de blev i ögonen.
Vi
fick
höra att det var framtiden, vi måste
tänka på klimat och minska koldioxidutsläppen och
rädda Jorden.
Inom
något år
2023
skulle det
första elflygplanet tas i drift och på sikt skulle de
ta över flygplan som använder flygbränsle!
Problemet är, att vi har totalt obildade politiker som Isabella Lövin, Annie Lööf, Stefan Löfven m.fl som tror, att fysiska lagar, är något som inte finns. De gröna politikerna har lyckats med det stora konststycket, att lura de lika obildade ”gröna” väljarna med ingen insikt i fysik, att tro, om vi bara avsätter några tiotals miljarder skattemedel, för att det ska bli "Miljövänligt", gäller inga fysiska lagar för att producera järn med vätgas, "klimatvänliga" batterier och elektriska flygplan.
Problemet är, att vi har totalt obildade politiker som Isabella Lövin, Annie Lööf, Stefan Löfven m.fl som tror, att fysiska lagar, är något som inte finns. De gröna politikerna har lyckats med det stora konststycket, att lura de lika obildade ”gröna” väljarna med ingen insikt i fysik, att tro, om vi bara avsätter några tiotals miljarder skattemedel, för att det ska bli "Miljövänligt", gäller inga fysiska lagar för att producera järn med vätgas, "klimatvänliga" batterier och elektriska flygplan.
Frågan
är: "kan
det vara möjligt att göra samma flygning med ett eldrivet
plan?"
Nej det går inte. Största problemet är vikten på batterierna, cirka 220 ton på stora plan. En Airbus A380 den största, väger 252,2 ton utan bränsle.
Det andra problemet är att det finns en maximal packningstäthet för litiumbatterier, vilket leder till att man får en maximal räckvidd för ett "snålplan" på runt 1000 km och med stor tur kan man kanske kan pressa det till 1500 km, om man verkligen maxar det. 6000 km, inte en chans. Tänk på att Sverige fågelvägen är 1600 km långt.
Nej det går inte. Största problemet är vikten på batterierna, cirka 220 ton på stora plan. En Airbus A380 den största, väger 252,2 ton utan bränsle.
Det andra problemet är att det finns en maximal packningstäthet för litiumbatterier, vilket leder till att man får en maximal räckvidd för ett "snålplan" på runt 1000 km och med stor tur kan man kanske kan pressa det till 1500 km, om man verkligen maxar det. 6000 km, inte en chans. Tänk på att Sverige fågelvägen är 1600 km långt.
Utvecklingen
av dagens
batterier har
det inte hänt mycket på
30 år. Siffran är ca 5-6
ggr bättre. 1988 fanns
NiMh batterier på 60-70Wh/kg. Bästa NCA batterierna som finns
kommersiellt idag ligger på 240Wh/kg. 4 gånger förbättring. Det
är väldigt tydligt att största utvecklingen skedde under 90-talet
och sedan dess har utvecklingen svalkat av betydligt. Klassisk
S-kurva. Intressant är också, att om vi går drygt 130 år tillbaka,
så har vi bara en förbättring på ca 10 ggr på batterierna. Både
när det gäller antalet laddningar och energidensiteten.
Det
har
funnits en stor marknad för
att
hitta nya typer av
batterier sedan
90-talet. Simuleringar på miljontals typer har genomförts och
resultatet ser vi i den
typ av batterier vi har idag. Chansen att hitta batterier som är
radikalt bättre är absurt liten, om
man inte kommer på något radikalt nytt!
Det
är lite farligt när professorer uttalar sig som experter utanför
områden som de själva är experter inom. Det finns en risk att folk ser
deras titel och direkt antar, att de kan allt de pratar om, medan de i
själva verket är kunniga i ett betydligt smalare område.
Många
företag har satsat miljarder på att utveckla elektriska flygplan
och
nu har samtliga projekt lagts ner.
Airbus
E-Fan X var det enda seriösa projektet för elektriska flygplan som
var kvar efter att Boeing avbröt alla sådana planer förra
sommaren. Dessutom har det banbrytande företaget Zunum Aero, som
Boeing investerat i, stoppat all verksamhet och de
har gått i konkurs
och
inga investerare har hittills
satsat
några
pengar.
Två
andra projekt, israeliska Eviation Alice (8-10 platser) och Lilium
Jet, som båda har blivit välrenommerade, har drabbats av förödande
bränder i och runt batterierna. Bränderna avslöjade vad branschen
länge visste, att elektriska flygplan utgör en stor risk, med för
dålig säkerhet, för
att de kan godkännas för trafik.
Ett
rent elektriskt plan tillhör nu en mer avlägsen framtid. Om ett
flygplan i storlek Airbus A320 (motsvarande en Boeing B 737) med
startvikt på 80 ton är elektriskt drivet, kommer det att kräva 180
ton batterier! Detta slog ledarskapet för en av världens viktigaste
och största tillverkare av flygmotorer, Safran i Frankrike, förra
året.
Alla
hyllade
det elektriska flygprojektet Avinor. Miljöorganisationerna och
politikerna. Avinor hade
investerat stora
belopp
och
de trodde
att elektriska flygplan var framtiden för luftfarten. De skriv på
sin webbplats:
”Avinor och partners i flygbranschen arbetar för att få Norge till en ledande roll i detta arbete. Målet var att Norge ska bli den första marknaden där elektriska flygplan tar en betydande marknadsandel, och att norsk inhemsk luftfart ska elektrifieras fram till 2040. Projektet stöds av regeringen, och Widerøe, SAS, Norwegian Air Sports Association och klimatstiftelsen ZERO är projektpartners."
Sedan kommer det intressanta: ”Det är flygbolagen som måste utveckla sådana elektriska flygplan och nu har det mest prestigefyllda projektet från Europas dominerande flygplanstillverkare lagts ner. Detta innebär att ambitionerna från Avinor och deras partners också är slut.”
Avinor skulle bli världspionjärer på elektriska flygplan och satsade på att de skulle öppna ett kommersiellt elektriskt plan 2023 och nu är det bara en illusion på marken.
”Avinor och partners i flygbranschen arbetar för att få Norge till en ledande roll i detta arbete. Målet var att Norge ska bli den första marknaden där elektriska flygplan tar en betydande marknadsandel, och att norsk inhemsk luftfart ska elektrifieras fram till 2040. Projektet stöds av regeringen, och Widerøe, SAS, Norwegian Air Sports Association och klimatstiftelsen ZERO är projektpartners."
Sedan kommer det intressanta: ”Det är flygbolagen som måste utveckla sådana elektriska flygplan och nu har det mest prestigefyllda projektet från Europas dominerande flygplanstillverkare lagts ner. Detta innebär att ambitionerna från Avinor och deras partners också är slut.”
Avinor skulle bli världspionjärer på elektriska flygplan och satsade på att de skulle öppna ett kommersiellt elektriskt plan 2023 och nu är det bara en illusion på marken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar