Sverige
står för några
promille
av människans utsläpp av växthusgaser och andelen är minskande.
Kina och Indien med flera bygger med omvärldens goda minne ut sin
elförsörjning med nya fossildrivna kraftverk och får fortsätta
med det fram till 2030. Det beslöts vid klimatmötet i Paris. Det
gör våra dyra ansträngningar för fossilfrihet, ännu
meningslösare. Det pratar man tyst om. Klimatnyttan är förstås
obefintlig.
När
man läser om vad regeringen hittar på om fossila bränslen, så
kommer man till flosklernas paradis. De ekonomiska konsekvenserna
saknas helt. Likaså saknas ett globalt perspektiv. Vad kommer det
att innebära för klimatet, förutsatt att man tror på
klimatbluffen?
All
ny teknik som vindkraft, solpaneler, elbilar m.m.
behöver/kräver
subventioner för att överleva. Vindkraften har varit subventionerad
i minst 20 år, men kan fortfarande inte stå på egna ben. Idag
är situationen sådan, att driftkostnaden är större än intäkterna
och utbyggnaden fortsätter. Sverige har ett stort elöverskott och
blir mycket stort, när det blåser!
Eldrift av bilar och cyklar subventioneras på initiativ från MP. Om det är något
vi inte
har råd med, så är det att ha MP
i maktposition. Nästan alla miljöpartiets medlemmar i Sverige
sitter på ledande positioner. Den kanske värsta av alla, är MP:s
Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, han är komplett galen. Dessutom låter borgarna honom bestämma trafiken i Stockholm.
Vi
kan summera flera totalt misslyckade elprojekt,
där man lagt
ner elprojekt eller att problemen har blivit så stora, att man får
ta dem ur drift. Sannolikheten
att det uppstår batteribränder ökar med antalet fordon som drivs
med
batterier.
Drömmen om att flyg skulle använda eldrift har störtat, med nedläggningen av det sista stora projekt som Airbus drev.
Drömmen om att flyg skulle använda eldrift har störtat, med nedläggningen av det sista stora projekt som Airbus drev.
Luleås
satsning på elbussar utvecklats till en mardröm.” Sedan början
av april står alla fem elbussar stilla, eftersom båda
laddstationerna är trasiga och
problemet kan först lösas i
höst.
Helsingborg
gick
stort
ut
och
slog på den stora trumman
med
att två av deras färjor skulle vara batteridrivna och
de ville rankas som den mest klimatsmarta i Sverige. Det sändes flera
reportage i klimat-SVT. Lyckan var stor för de klimattrogna.
Batterifärjorna
invigdes hösten 2018 och är de största i världen av sitt slag.
Enligt Helsingborgs Dagblad har teknikstrulet slagit till mot färjorna Aurora och Tycho Brahe sedan i november och nu går de på diesel. Båda färjorna har batterier ombord som laddas upp automatiskt när färjorna ligger vid kaj.
” Vid service upptäckte vi problem med några få batterier – varje färja har 640 – och eftersom vi inte visste vad orsaken var bestämde vi oss för att stänga ner den driften tills vi vet vad som ligger bakom. Tekniken måste fungera till hundra procent.”
Man försöker klarlägga varför batteridriften slutat fungera. Enligt Helsingborgs Dagblad kan felet ligga hos den programvara som styr tekniken. Helsingborgsfärjorna har inte bara teknikstrul, utan också att brandrisken är enormt stor främst vid laddning av batterierna. En färja som går på batterier som dessutom kan ha ett flertal elbilar ombord, kan leda till katastrofala situationer, vid brand ombord.
Deutsche
Post gick ut för något år sedan och berättade om deras gigantiska satsning på
gatescooter som
blivit en gigantisk flopp. När den startade var den den
största e-mobilitetsprojektet i Tyskland. Medierna
var helt
saliga och
entusiastiska och
skrev att
det
här var fantastiskt. Batteriets
livslängd upp till sju timmar. Det borde vara 2 000 gatescooter
på vägen i slutet av året. Tyska
staten satsade 100 miljoner €, Deutsche Post 50. miljoner €. Drygt
SKR 1,5 miljard.
Så kom vintern! De gick förstås inte att
köra på vintern, de startade inte. Brevbärarna fick ta fram cykeln igen. Givetvis
hade medierna andra större nyheter, än att berätta om detta
praktfiasko som kostade drygt 1,5 miljard. Nu har man sålt skräpet
och förmodligen till skrotpriset.
Berlin-E-bussexperimentet: litiumbussarna går från 8 till 12, sedan tar dieselbilarna över.
Sverige
har också ”lyckade” satsningar på elbilar. För några år
sedan strejkade eller startade inte alla Östersunds hemtjänsts 35
elbilar, när det var -15 C och lägre.
All
media med SVT i spetsen är enormt snabba med att skriva artikel
eller vissa inslag i SVT Aktuellt och Rapport, när man startar nya
förnybara projekt, med vinklade inlägg och att det förbättrar
klimat!
När projektet havererar eller går i ”stå”, är det inte längre lika intressant att berätta om problemen. Svenska folket ska totalt hjärntvättas till varje pris och där platsar inga negativa nyheter om den "heliga" förnybara eldriften!
När projektet havererar eller går i ”stå”, är det inte längre lika intressant att berätta om problemen. Svenska folket ska totalt hjärntvättas till varje pris och där platsar inga negativa nyheter om den "heliga" förnybara eldriften!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar